• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
1
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس عنوان کرد؛

نقش موثر سوداگران حوزه مسکن در قیمت‌ سازی

  • کد خبر : 9453
  • 13 شهریور 1401 - 8:41
نقش موثر سوداگران حوزه مسکن در قیمت‌ سازی
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، گفت: دولت حتی اگر در پروژه نهضت مسکن ملی موفق هم شود، خیلی در افزایش و کاهش قیمت مسکن موثر نیست؛ چرا که سوداگران حوزه مسکن در این زمینه نقش بسیار پررنگ تری دارند.

به گزارش نویاب به نقل از بازار، محسن پیرهادی در خصوص وضعیت ساخت مسکن در کشور، گفت: واقعیت این است تامین مسکن جزء پروژه های زوده بازده نیست و حل معضل مسکن در شرایط فعلی اقتصادی کشور به گونه ای نیست که بشود وعده اولیه داده شده از سوی دولت بصورت جامع و کامل محقق شود. بر همین اساس هم بود که وزیر مسکن سعی کرد وعده ساخت ۴ میلیون مسکن را در مدت ۴ ساله دولت سیزدهم را جایگزین شعار ساخت سالانه یک میلیون مسکن کند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ادامه داد: علت عدم پیشرفت این وعده به عوامل و متغیرهای زیادی وابسته است. از روندی که باید برای اخذ مجوز ساخت و ساز و تایید استانداردهای ساخت و ساز گرفت تا قیمت گذاری و خریدی مصالح ساختمانی و تامین و اختصاص بودجه به آن؛ همه این روند وقتی در پروسه اجرایی بیفتد زمان زیادی نیاز دارد تا با هماهنگی نهادها و سازمان های ذیربط پیش برود و تازه به مرحله کلنگ زنی پروژه برسد.

پیرهادی با بیان اینکه مانور دولت برای ساخت یک میلیون مسکن سالانه، خیلی پشتوانه دقیق مطالعاتی و کارشناسانه‌ای نداشت، افزود: به همین دلیل دولت بی درنگ وعده اش را اصلاح کرد و شرایط را به مردم توضیح داد. تامین اعتبار کافی و لازم، انجام مطالعات دقیق کارشناسی و همراه کردن دست‌اندرکاران و سازمان های ذیربط از ضرورت های تحقق وعده دولت درحوزه مسکن است، پیش نیازهایی که روند تحقق آن زمانبر است و ان شاءلله در سال دوم دولت در احقاق این وعده موفقیت ظاهر خواهد شد.

وی در خصوص اینکه اعتبار «صندوق ملی مسکن» در کجا هزینه شده است، گفت: در این زمینه دولت و به صورت مشخص وزارت راه، مسکن و شهرسازی می بایست توضیح و شرح دهند سرانجام این اقدام چه شده است، البته باید توجه داشت که شاید بخشی از آن اعتبار برای تامین زمین هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده، دیگر مواردی که در روند پیشبرد پروژه نمود بیرونی ندارد و معمولا به صورت پیش آماده سازی یا آماده سازی است، هزینه شده باشد. موارد هزینه بری که عملا نتیجه قابل معرفی ندارد، به همین دلیل هم است که بخشی از تلاش ها نمود بیرونی و ملموسی پیدا نمی کند.

پیرهادی ادامه داد: در همین راستا هم ضروری است در این باره از سوی مسئولان ذیربط و دولت به مردم توضیح داده شود و آنها در جریان روند پروژه قرار بگیرند، اگرچه که محرم دانستن مردم و در جریان امور قرار دادن آنها سبب تقویت اعتماد مردم به مسئولان و دولت می شود اما باید توجه داشت که زمانی اقدامات در حوزه مسکن معنا و مفهوم پیدا می کند که شکل ظاهری ساختمان قابل مشاهده باشد نه فقط روی کاغذ پیشرفت داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خارج شدن از تصدی گری دولت، بهترین راهکار برای موفقیت در بخش مسکن بود. شاید اگر دولت در تولید مسکن ملی فقط حمایت های قانونی و تسهیل در ارائه مصالح ساختمانی را در دستور کار خودش قرار می داد و ادامه کار را به بخش خصوصی واگذار می کرد، امروز موفقیت بیشتری در این زمینه داشت. البته این بدین معنا نیست که دولت به صورت کامل خودش را کنار بگذارد؛ بلکه در قالب حمایت از شهرداران که نیازهای مناطق مختلف خودشان را به خوبی می شناسند، می توانست اهداف خودش را در بخش مسکن سریعتر و بهتر پیش ببرد.

پیرهادی در خصوص وضعیت قیمت مسکن بیان داشت: نباید فراموش کرد که به خاطر عوامل بیرونی چون تحریم های غرب علیه کشورمان و پیامدهای اقتصادی آن همچون نابسامانی بازار ارز، کاهش ارزش ریال، عدم تثبیت قیمت‌ها و… کاهش قیمت مسکن امری قریب الوقوع نخواهد بود. قیمت پیش نیازهای ساخت و ساز مسکن به میزانی بالاست که حتی دولت اگر بخواهد امتیازاتی را نیز در نظر بگیرد باز قیمت تولید شده مسکن به خصوص در کلان شهرها، بالا خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که دولت حتی اگر در پروژه نهضت مسکن ملی موفق هم شود، خیلی در افزایش و کاهش قیمت مسکن موثر نیست. چرا که سوداگران حوزه مسکن در این زمینه نقش بسیار پررنگ تری دارند به همین دلیل برای مقابله با این سوداگری باید تدبیر جدی ای اندیشیده شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9453
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.