• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
نویاب گزارش می دهد؛

گرگان و اعتماد بر باد رفته شهروندان/شهر نیازمند فصل نوین خدمت است

  • کد خبر : 9444
  • 13 شهریور 1401 - 8:25
گرگان و اعتماد بر باد رفته شهروندان/شهر نیازمند فصل نوین خدمت است
پس از دستگیری مدیر متخلف شهرداری گرگان و خدشه به اعتماد شهروندان، انتظار بر آن است که اعضای شورای شهر با بازنگری در روند خدمت و پالایش مجموعه شهری، مانع تکرار چنین تخلفاتی شوند.

نویاب؛ اعظم محبی: یک سال از آغاز فعالیت رسمی شورای شهر گرگان می‌گذرد؛ شورایی که طی یک سال اخیر با حواشی و رخدادهای بسیاری دست به گریبان بوده است. از اتفاقات صحن شورا تا برپایی جشنواره پاییز هزاررنگ و چندین حاشیه دیگر که پارلمان شهری گرگان را شهره خاص و عام کرده است.

علیرغم فرافکنی‌های اعضای شورا نسبت به اتفاقات افتاده اما بررسی عملکرد آنها در یک سال اخیر نشان می‌دهد که بسیار ضعیف رفتار کرده‌اند.

هرچند شهروندان به این رویه کج دار و مریز مدیریت پارلمان شهری عادت کرده اما اتفاقی که در روزهای گذشته رسانه‌ای شد اندک اعتماد و اعتبار پارلمان شهر را زیر سوال برد.

اگر چه به طور مستقیم نمی‌توان اقدام مجرمانه یکی از مدیران شهری و گرفتن رشوه را به پای اعضای شورای شهر نوشت اما این «دم خروس» بیانگر آن بوده که اتفاقات زیادی زیر پوست شهر در حال رقم خوردن است.

این فساد توسط نهادهای قضائی و امنیتی بررسی و نتایج آن اعلام خواهد شد اما واقعیت آن است که این چیدمان پارلمان شهر گرگان، چینش ضعیفی دارد.

عدم تسلط به وظایف محوله شورایی، بی تفاوتی و اهمال در مقوله نظارت به عملکرد شهرداری، عدم پاسخگویی به مطالبات و سوالات مردم، پنهان‌کاری و نبود شفافیت لازم در انجام مسائل مالی مختلف حوزه شهری و امتناع از پاسخگویی به خبرنگاران از جمله مواردی بوده که زمینه بروز فساد و زد و بندهای مالی را در مجموعه شورای شهر فراهم می‌کند.

بودجه چند هزار میلیارد تومانی، وجود چند هزار پرسنل حقوق بگیر، گستردگی وظایف و بخشنامه‌های اداری و مالی از مواردی که امکان بروز تخلفات را در مجموعه‌های شهری افزایش می‌دهد.

گرگان و اعتماد بر باد رفته شهروندان/شهر نیازمند فصل نوین خدمت است

بعد از گذشت کمتر از دو روز از دستگیری مدیر شهری گرگان توسط سربازان گمنام امام زمان (عج)، اعضای شورای شهر پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران «سیدمحمدرضا سیدالنگی»، معاون فعلی استاندار گلستان را به سمت سرپرستی شهرداری انتخاب کردند.

هم اکنون شهروندان گرگانی از اعضای شورای شهر انتظار دارند تا با بازنگری در رویکرد خدمتی خود در صیانت و حفاظت از اموال و منابع شهروندان کوشاتر باشند و در سه سال باقیمانده از دوره خدمتی خود اجازه ندهند فرد یا افرادی زمینه دستبرد و دست اندازی به منابع شهری را فراهم کنند.

آنها باید بر عملکرد شهردار جدید گرگان جدیت و دقت بیشتری داشت تا از تکرار اشتباهات قبل پیشگیری شده و اندک اعتبار بر باد رفته شورا را حفظ کنند.

نظارت جدی تر می‌شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: با رأی قاطع اعضای شورای شهر سید محمدرضا سیدالنگی به عنوان سرپرست و شهردار گرگان انتخاب شد.

زهرا نورا افزود: او تجربه خوبی در شهرداری داشته و از استاندار خواستیم با توجه به سابقه وی، این نیرو را در اختیار ما قرار دهد و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی با اظهار ناراحتی نسبت به حوادث به وجود آمده در شهرداری گرگان، گفت: انسان ممکن الخطا بوده و ممکن است در شرایطی قرار بگیرد که به لغزش بیفتد و اگر اعضا از آینده خبر داشتند دست به چنین انتخابی نمی‌زدند.

اولین خواسته اعضای شورا از شهردار جدید آن است که وی از افراد پاک دست در بدنه شهرداری استفاده کند

نورا با بیان اینکه شناخت افراد سخت است، عنوان کرد: به شهروندان قول می‌دهیم که با سرعت بیشتر پروژه‌ها به سرانجام برسد و اگر نیاز به تغییر و تحول در بدنه شهرداری است این عمل اتفاق می‌افتد تا بتوانیم در سه سال باقیمانده از خدمت، اتفاقات خوبی را در شهر رقم بزنیم.

وی متذکر شد: برای پیشگیری و جلوگیری از چنین اتفاقاتی، نظارت‌ها جدی تر خواهد شد و اولین خواسته اعضای شورا این است که شهردار از افراد پاک دست و متخصص در بدنه شهرداری استفاده کند.

سرمایه مردم حفظ شود

دیگر عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم به خبرنگار نویاب گفت: نقش نظارتی شورای شهر پررنگ بوده و از این پس هم پررنگ‌تر خواهد شد.

صفرعلی پایین محلی با اشاره به انتخاب شهردار جدید گرگان، بیان کرد: وی یک نیروی بسیار توانمند بوده و معاون استاندار است و باید از حضور وی استفاده کنیم.

گرگان و اعتماد بر باد رفته شهروندان/شهر نیازمند فصل نوین خدمت است

وی با اشاره به اتفاقات افتاده در شهرداری گرگان گفت: اتفاقی است که رخ داده و باید مراقبت کنیم که دوباره تکرار نشود.

پایین محلی تاکید کرد: وظیفه شورا صیانت از سرمایه‌های مردم که به هدر نرود و باید نقش نظارتی خود را بیشتر از قبل کنیم.

برخی جبهه گیری های سیاسی به نظارت‌ها آسیب زده است

اما فرماندار گرگان هم در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: همواره توصیه مسئولان ارشد، انتخابِ مدیران با دقت و با صلاحیت بوده تا با اتکا به رأی مردم درست عمل کنند.

عیسی پایین محلی افزود: باید برای یک مدیر «مردم» مهم باشند و به تبعیت از قانون برای مردم کار کند.

وی با بیان اینکه یک مدیر شهر باید گره از کار مردم باز کند، ادامه داد: همه در برابر قانون برابر هستند لذا قانون برای همه یکسان اجرا می‌شود.

پایین محلی گفت: انتخاب شهردار از اختیارات شورای شهر است و باید در چارچوب درست شکل بگیرد و از صافی نظارت‌ها رد شود.

وی بیان کرد: تأیید شهردار مرکز استان با وزیر کشور است و تا به صحت کامل افراد نرسیم باید در انتخاب آنها درنگ کنیم.

پایین محلی عنوان کرد: متأسفانه برخی از مسائل سیاسی و جریانات و جبهه گیری در شورای شهر به بحث نظارت آسیب زده است.

فرماندار گرگان در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: اگر شخصی به تخلف عادت کند این رویه برای وی عادی شده و آن را حق خود می‌داند و این عمل خطرناک است.

وی افزود: دنیا فریبنده بوده و باید در برابر ظواهر آن ایستادگی کرد تا دچار لغزش نشویم.

پایین محلی عنوان کرد: اعضای شورا باید نقش نظارتی خود را پررنگ‌تر از قبل انجام داده تا حقوق مردم شهر پایمال نشود.

پایین محلی گفت: سرمایه‌های جمهوری اسلامی نباید به هرز بروند و باید مراقبت شده تا آلوده به برخی از مسائل نشوند و تخطی از خدمت نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار نویاب، اعضای شورای شهر بدانند صرف اخذ رأی از شهروندان و نشستن در پارلمان شهری و طرح مباحث پوپولیستی و عوام فریبی نمی‌توانند زمینه رشد و پویایی گرگان را فراهم کنند؛ هم اکنون گرگان به شهری با ده‌ها پروژه نیمه تمام تبدیل شده که نیازمند مدیران شفاف، مردمی، پاسخگو و میدانی است و باید از این پس نظارت بر شهرداری گرگان جدی تر گرفته شده تا سرمایه‌های مردم حفظ شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9444
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.