• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
رئیس تحقیقات پنبه کشور خبر داد؛

صرفه جویی ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب با کشت دو رقم جدید پنبه

  • کد خبر : 9332
  • 10 شهریور 1401 - 10:31
صرفه جویی ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب با کشت دو رقم جدید پنبه
گرگان- قربانی، رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: با کشت دو رقم جدید پنبه در کشور باعث صرفه جویی ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب شده است.

قربان قربانی در گفتگو با خبرنگار نویاب با بیان اینکه کشت دو رقم جدید پنبه در کشور باعث صرفه جویی ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب شده، اظهار کرد: افزایش عملکرد، کیفیت الیاف و کاهش مصرف آب از جمله مزایای این دو رقم جدید پنبه است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور افزود: این دو ارقام جدید به لحاظ عملکردی و میانگین تعداد غوزه در بوته، نسبت به ارقام معمولی حدود ۱۰ درصد از برتری بیشتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه کشت پنبه در سال های اخیر در کشور رو به افزایش است، ادامه داد: این ارقام جدید از جهت کیفیت الیاف مثل استحکام، برتری معناداری نسبت به ارقام گذشته دارد.

قربانی تصریح کرد: شرایط اقلیمی و طبیعی توسعه کشت پنبه را کمی دشوار کرده و از طرفی افزایش گرما، کاهش منابع آبی، گسترش خشکی و پیشرفت شوری باعث محدویت کشت محصولات زراعی شده است.

وی ادامه داد: موسسه تحقیقات پنبه کشور به موازات تغییر اقلیم، اقدامات تحقیقاتی را در دستور کار خود قرار داده است از این رو به تازگی دو رقم جدید پنبه را معرفی کرد.

قربانی گفت: یکی از این ارقام برای مناطق معتدل و گرم و استان های شمالی کشور مورد استفاده است و رقم دیگر برای مناطق گرم و خشک کشور مناسب است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور افزود: رقم های پنبه به طور معمول حدود هفت ماه، زمان کشت نیاز داشت اما این ارقام جدید تنها به چهار ماه برای بهره براری، زمان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه کشاورزان تمایل بیشتری به کشت رقم های داخلی دارند، گفت: رسیدن به دانش و فرآوری بذر از دیگر دستاوردهای موسسه تحقیقات پنبه کشور است که میزان مصرف بذر در هکتار را تا نصف کاهش می دهد.

قربانی ضمن یادآوری این نکته که بذرهای جدید به قارچ کش و حشره کش آغشته شده و آماده کشت است، افزود: خوشبختانه دیگر کشاورز نیازی به ضدعفونی بذر ندارد ضمن اینکه این ارقام جدید سازگاری بالا و جوانه زنی بیشتری نسبت به بذرهای غیر پوشش دار دارد.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور افزود: در سال های اخیر تجدید و نوسازی کارخانه های بذر و پنبه پاک کنی، توسعه مکانیزاسیون و کشت قراردادی پنبه از اولویت های جهاد کشاورزی است تا تولید این محصول افزایش پیدا کند.

وی در خاتمه یادآور شد: برای تامین نیاز صنایع نساجی کشور نیاز به ۱۵۰ هزار تن الیاف پنبه داریم که حدود ۱۰۰ هزار تن در کشور تولید می شود و امیدواریم تا دو سال آینده در این زمینه به خودکفایی برسیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9332
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.