• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
0
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

افزایش سن ناوگان هوایی، ناشی از عدم آزادسازی نرخ بلیت است

  • کد خبر : 9317
  • 10 شهریور 1401 - 8:11
افزایش سن ناوگان هوایی، ناشی از عدم آزادسازی نرخ بلیت است
گرگان- دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است بخش‌ عمده‌ای از مشکلات صنعت هواپیمایی که منجربه افزایش سن ناوگان و افزایش تاخیرات پروازها شده، ناشی از تصمیمات فراقانونی و جلوگیری از آزادسازی نرخ بلیت است.

به گزارش نویاب به نقل از ایسنا، مقصود اسعدی سامانی، درباره علل افزایش متوسط سن ناوگان هوایی ایران، گفت: یکی از دلایل اصلی این است که در این سال‌ها به‌خصوص از سال ۱۳۹۷ به بعد، به خاطر محدودیت‌هایی که برخلاف قانون برای متعادل‌سازی نرخ بلیت اعمال شد، شرکت‌ها عملا نتوانستند هواپیمای جدیدی به ناوگان خود اضافه کنند و هواپیماهایی هم که از گذشته خریداری شده، به تدریج سنشان بالاتر رفته است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ ما ۲۶۸ فروند هواپیما داشتیم و در آن سال حدود ۱۷ میلیون مسافر داخلی را جابه‌جا کردیم، با اجرایی شدن قانون آزادسازی نرخ بلیت، شرکت‌ها توانستند با توجه به عرضه‌وتقاضا، نرخ تسعیر ارز و قیمت تمام‌شده، بلیت‌های خود را عرضه کنند و تا سال ۱۳۹۷، تعداد ناوگان ما با اضافه شدن ۵۳ هواپیما، به ۳۲۱ فروند رسید و تعداد مسافران هم به ۲۴ میلیون افزایش یافت. این نشان داد که آزادسازی باعث شده مردم سفرهای خود را مدیریت کرده و بیشتر از صنعت هواپیمایی استفاده کنند، هم مردم استفاده بیشتری از مزایای حمل ونقل هوایی بردند، در رونق مناطق کم‌برخوردار هم تاثیر خود را گذاشت و صنعت هواپیمایی توانست هواپیماهای جدیدتری را وارد ناوگان کند و در کل به اقتصاد کشور کمک کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به سال ۱۳۹۷ و افزایش نرخ ارز، بیان کرد: پس از آن، برای تعیین سقف نرخ بلیت ورود کردند و جلوی قانون آزادسازی نرخ بلیت که طبق قانون برنامه پنجم توسعه بود را گرفتند و باعث شدند صنعت هواپیمایی وارد عرصه رکود شود. در این سال‌ها هم چون قیمت‌ها مناسب نبود و شرکت‌ها نمی‌توانستند هزینه‌هایشان را پوشش دهند، امکان تامین هواپیمای جدید برای کشور فراهم نشده و سال به سال سن ناوگان افزایش پیدا کرد.

اسعدی سامانی خاطرنشان کرد: البته خارج شدن ترامپ از برجام و تشدید تحریم‌های آمریکا هم در این موضوع بی‌تاثیر نبود؛ اما بخش‌ عمده‌ای از مشکلاتی که الان صنعت هواپیمایی ما دارد و منجربه افزایش سن ناوگان و افزایش تاخیر پروازها و بعضا منجربه مشکلات فنی برای برخی از هواپیماها می‌شود، ناشی از تصمیمات فراقانونی و جلوگیری از اجرای قانون برنامه پنجم توسعه در جهت آزادسازی نرخ بلیت است که اگر این مانع برداشته شود، قطعا صنعت هواپیمایی می‌تواند هم سن ناوگان را کاهش دهد و هم خدمات بیشتر و بهتری به مردم عرضه کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا کشش آزادسازی نرخ بلیت در مردم وجود دارد، گفت: تجربه آزادسازی نرخ بلیت در سال ۱۳۹۴ نشان داده که این اتفاق می‌افتد، در آن سال استقبال مردم از صنعت هواپیمایی بیشتر شد و ما سال‌های پیش رشد ۲۰ درصدی در حمل‌ونقل هوایی و پروازهای داخلی داشتیم، در حالی که در مقابل عدم احساس امنیت از پروازهای داخلی، می‌تواند بخشی از مردم را از سفرهای هوایی منصرف کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ادامه مدعی شد: این موضوعات، همه متاثر از تصمیم‌های نادرست و غیرکارشناسی است و فشاری که برخی مسوولان برای محدود کردن نرخ بلیت می‌آورند، باعث می‌شود که شرکت‌ها در حاشیه زیان فعالیت کنند و نمی‌توانند قطعات لازم را برای هواپیماهایشان فراهم کنند. الان در شرایطی هستیم که اگر یک هواپیما موتورش را از دست بدهد، شرکت به‌دلیل هزینه‌ سنگین، نقدینگی لازم را برای تامین موتور جدید ندارد. یک موتور هواپیمای ایرباس حداقل ۳.۵ میلیون دلار هزینه دارد و برای تامین دو موتور هواپیما، شرکت هواپیمایی باید هفت میلیون دلار پرداخت کند، که با دلار نرخ امروز، حدود ۲۱۰ میلیارد تومان می‌شود و برای شرکت هواپیمایی با این نرخ بلیت اصلا امکان‌پذیر نیست که بخواهد موتور جدید تامین کند.

اسعدی خاطرنشان کرد: کشور ما به بیش از ۳۰۰ فروند هواپیمای عملیاتی نیاز دارد، در حالی که الان تنها حدود ۱۷۰ هواپیمای فعال داریم،  فشاری که برای سرکوب بلیت هواپیما وارد می شود، هم سن ناوگان را افزایش داده و هم ناوگان موجود هم به‌تدریج زمین‌گیر شده است. بنابراین اگر می‌خواهیم صنعت هواپیمایی نجات پیدا کرده و سن ناوگان کاهش یابد، تنها راهش این است که قانون مجلس درباره آزادسازی نرخ بلیت را بپذیریم و در آن صورت، بسیاری از مشکلات صنعت حل می‌شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9317
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.