• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران خبرداد؛

تعطیلی ۳۰ تا ۴۰ درصد بنگاه‌های صنعتی پروانه‌دار/ کارخانه‌ها ۲ ماه در سال، توانایی فعالیت ندارند

  • کد خبر : 9278
  • 09 شهریور 1401 - 10:35
تعطیلی ۳۰ تا ۴۰ درصد بنگاه‌های صنعتی پروانه‌دار/ کارخانه‌ها ۲ ماه در سال، توانایی فعالیت ندارند
نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران اظهار داشت: گفته می‌شود بین 30-40 درصد بنگاه‌های صنعتی که پروانه بهره‌برداری دارند، تعطیل بوده و فعالیتی ندارند که این میزان با مراجعه و مشاهده شهرک‌های صنعتی، معقول است

به گزارش نویاب عباس جبالبارزی اظهار داشت: اگر بخواهیم در خصوص وضعیت صنایع کوچک و متوسط صحبت کنیم، باید در خصوص چند آیتم صحبت کرد که آن‌‌ها شامل وضعیت نقدینگی، بازار و مسائل قیمتی آن‌ها است. بحث تامین مواد اولیه یکی از معضلات اصلی است که تغییرات و نوسانات نرخ ارز، بر روی آن تاثیر دارد و برنامه ریزی را برای این واحدها دشوار کرده است؛ در واقع قیمت مواد اولیه به دلیل نوسانات نرخ ارز، در حال تغییر است که این موضوع مشکل ایجاد می‌کند. ما نمی‌گوییم نرخ ارز باید تثبیت داشته باشد اما باید بتوان برنامه ریزی کرد چون سالی ۱-۲ بار تغییر نرخ ارز مشکلی به وجود نمی‌آورد اما نوسان روزانه آن، برنامه ریزی را با مشکل مواجه می‌کند که این مشکل در سیستم تامین مواد و قیمت‌دهی مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به تعطیلی واحدهای تولیدی به دلیل عدم تامین مواد اولیه، گفت: آمارها در این زمینه مختلف است و گفته می‌شود بین ۳۰-۴۰ درصد بنگاه‌های صنعتی که پروانه بهره برداری دارند، تعطیل بوده و فعالیتی ندارند که این میزان با مراجعه و مشاهده شهرک‌های صنعتی، معقول است. بخشی از این تعطیلی، ناشی از سوء مدیریت، بخشی به دلیل سواستفاده از منابع مالی و تسهیلاتی و بخشی دیگر حاصل تحریم بوده است. از سوی دیگر برخی از بنگاه‌ها با ظرفیت زیر ۵۰ درصد فعالیت کرده و به نوعی به دنبال بقا هستند زیرا درآمد آنچنانی نداشته و معوقه‌های بانکی دارند. به طور کلی شاید بتوان گفت ۲۰-۳۰ درصد واحدها با ظرفیت بالای ۵۰ درصد فعالیت می‌کنند.

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران در خصوص کاهش سهمیه برق صنایع، گفت: مشکل برق و گاز از چالش‌های اصلی صنایع است. از سال ۹۷ به این سو، مصرف ما از تولیدمان بیشتر بوده، به این دلیل که عدم سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی، باعث شد تقاضا بر عرضه در زمینه برق پیشی بگیرد. به طور طبیعی رشد مصرف برق در زمینه صنعت بد نبوده زیرا این به معنای تولید داشتن است اما متاسفانه ما رشد پیدا نکردیم و با رخ ندادن این مهم، به دلیل ایجاد مشکل در فصل تابستان، طبعا برق بخش خانگی را قطع نکرده و فشار را بر دوش بخش صنعتی می‌اندازند که این اتفاق از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور رخ می‌دهد. در حال حاضر شهرک‌های صنعتی هفته‌ای ۱-۲ روز قطعی برق داشته که این موضوع بر فعالیت آن‌ها تاثیرگذار است و طبق بررسی‌های ما، کارخانه‌ها حدود ۲ ماه در سال توانایی انجام فعالیت ندارند و با اضافه کردن ۲ ماه تعطیلی، ۸ ماه در سال باقی می‌ماند که این هزینه‌ها به همراه سنوات و عیدی با پرداخت ۱۲ ماه حقوق  مطابقت ندارد؛ به علاوه این که بهره وری ناکافی نیز یکی از مشکلات ما است.

وی در ارتباط با معضل دیگر حوزه صنعت که بحث داغ این روزها نیز است، اذعان کرد: به نظر می‌رسد مذاکرات برجام و این که به نتیجه دلخواه برسد یا خیر، فضا را به گونه‌ای کرده که تصمیم گیری دشوار شده است. بازار در حالت رکود به سر می‌برد و سفارش و تقاضا برای بنگاه ‌های کوچک و متوسط مقداری کاهش یافته است. قطعا توافق برجام به نفع کشور و بخش خصوصی است اما این که تصور کنیم نرخ ارز سقوط ۵۰ درصدی خواهد داشت، قاعدتا امکان ناپذیر است و در صورت رخ دادن موضوع نیز اتفاق غیرمنطقی است.

وی ادامه داد: در صورت رسیدن به توافق، قطعا نرخ ارز مقداری کاهش پیدا می‌کند و به نقطه تثبیتی می‌رسد که این موضوع از دل آزادسازی منابع و صادرات حاصل می‌شود اما تصور رسیدن نرخ ارز به نرخ زیر ۲۰ هزار تومان غیرمعقول است زیرا از ابتدای انقلاب تاکنون اگر نرخ تورم را حساب کنیم، به ۲۳-۲۴ هزار تومانی می‌رسیم که فرمول تقریبی آن، بر اساس تفاضل تورم داخلی از تورم خارجی تعیین می‌شود. مسئله مهم در زمینه توافق برجام، عدم واردات بی‌رویه است و باید انتقال تکنولوژی انجام شود؛ در واقع در این توافق، شرکت‌های بزرگ صاحب تکنولوژی باید با شرکت‌های بخش خصوصی ما توافق نامه امضا کنند.

جبالبارزی در ادامه به معضل سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: رشد سرمایه گذاری در سال‌های اخیر در کشور منفی شده و وقتی سرمایه گذاری انجام نشود، به طور طبیعی تقاضا برای صنایع کوچک و متوسط نیز کاهش پیدا می‌کند. به دلیل تحت تحریم قرار گرفتن و در پی آن شکل نگرفتن سرمایه گذاری خارجی و از سوی دیگر، عدم تثبیت سرمایه گذاری داخلی به دلیل نوسانات نرخ ارز، سرمایه گذاران به سمت فعالیت‌های کوتاه مدتی نظیر خرید زمین و آپارتمان یا سکه رفته‌اند که همه باعث شده، نقدینگی به بخش سرمایه گذاری وارد نشود و در نتیجه رشد سرمایه گذاری افت کند و تقاضا برای بنگاه‌ها کاهش یابد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9278
  • منبع : ایلنا
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.