• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0
در نامه ای به رییس جمهور تشریح شد؛

۶ مانع صادرکنندگان میوه از کشور

  • کد خبر : 9169
  • 07 شهریور 1401 - 9:00
۶ مانع صادرکنندگان میوه از کشور
اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در نامه به رئیس جمهور ۶ مانع صادرکنندگان میوه و سه راهکار برای رفع این موانع مطرح کرد.


به گزارش نویاب به نقل از اقتصاد آنلاین، اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در نامه به رئیس جمهور خواستار رفع مشکلات صادر کنندگان میوه و محصولات کشاورزی شده است، در این نامه آمده است: تولید‌کنندگان و صادرکنندگان میوه و تره‌بار کشور نقش مهمی را در افزایش توان تولید و صادرات خصوصا در دوران تحریم‌های ظالمانه ایفا نموده‌اند.

در ادامه آمده است: اتخاذ تصمیم‌های خلق الساعه در سازمان‌های مختلف ذیربط به صورت مکرر، بویژه در دوران محدودیت‌های تجاری و تحریم‌های ناروا نه تنها کمکی به توسعه تولید و صادرات ننموده، بلکه باعث کاهش تولید و رکود صادرات نیز گردیده است.

مشکلات پیش روی صادر‌کنندگان میوه، تره‌بار، سبزیجات و گل و گیاه، على الخصوص در رابطه با رفع تعهدات ارزی به شرح ذیل خلاصه گردیده است. خواهشمند است دستور فرمائید در جهت رفع مشکلات اعلام شده که درد مشترک آحاد تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان کشور است، اقدام مقتضی و قوری صورت پذیرد.

در این نامه تصریح شده است: صادر‌کنندگان میوه و تره بار به مقاصد کشور‌های حوزه خلیج فارس طی سال‌های ۹۷،۹۸،۹۹ به دلایل ذیل هیچکدام ارزی را تحصیل و ذخیره نکرده‌اند که قادر به بازگشت آن به سیستم پولی کشور باشند. متاسفانه شاهدیم با ابلاغ بخشنامه‌های متعدد و تمدید مکرر مهلت برگشت، فقط شرط محال گذاشته می‌شود و موجبات نگرانی، اضطراب، بی‌انگیزگی صادر‌کنندگان و تولید‌کنندگان ریشه‌دار و تعطیلی صادرات را فراهم ساخته است.

الف. صادرات مستمر میوه و تره‌بار دارای درجه اشتغالزایی بالا می‌باشد، ولی به لحاظ کالایی، حجیم، فسادپذیر و با حاشیه سود بسیار پایین می‌باشد؛ لذا صادر‌کنندگان نمی‌توانند مانند صادرات سایر کالا‌ها و تجهیزات به صادرات یک محموله اکتفا کنند و برای چند ماه ارز خود را نگه دارند. گردش بالای کالا و فسادپذیری کالا به صادرکنندگان میوه این امکان را نمی‌دهد تا بتوانند در ازای صادرات کالا وارد کنند و یا ارز خود را به وارد‌کنندگان منتقل نمایند.

ب – با توجه به تحریم‌های ظالمانه در سیستم بانکی جهانی، هیج ثبت سفارشی در بازار‌های هدف انجام نمی‌پذیرد و صادرکنندگان حوزه خلیج فارس، کالای فسادپذیر خود را فقط به صورت امانی صادر می‌کنند و تاجران فروشنده میوه و تره بار پس از فروش کالا و کسر هزینه‌های حمل و نقل و کمیسیون خود، مانده وجه را به صرافی‌های محلی حواله داده و معادل ریالی وجوه مربوطه به حساب صادر‌کنندگان واریز می‌گردد.

ج- در دوران تحریم‌های ناروا، علیرغم اصرار دولت محترم بر بازگشت ارز حاصل از صادرات، هیچ یک از بانک‌های ایرانی در حوزه خلیج فارس برای جمع‌آوری ارز صادر‌کنندگان اقدامی ننموده‌اند و کماکان ارائه ارز حاصل از صادرات به صرافی‌های محلی ادامه یافته است. آیا ایجاد ساز و کار صادرات و بازگشت پول از طریق سیستم بانکی، به عهده صادر‌کنندگان است؟

د- هیچ شرکت بیمه‌ای، محصولات فسادپذیر میوه و تره بار را بیمه و تضمین نمی‌نماید و صادر‌کنندگان با ریسک و دلهره فراوان امور صادرات را انجام می‌دهند.

هـ. صادرات میوه و تره بار و سبزیجات شاید کمتر از ۵٪ تولید محصولات کشاورزی کشور می‌باشد و ضایعات در این بخش حدود ۳۵٪ می‌باشد؛ لذا حمایت از تولید و صادرات در این بخش می‌تواند نسبت به کاهش ضایعات و توسعه صادرات کشور نقش مهمی ایفا نماید و هیچ سازمان و نهادی نظارت بر هزینه حمل و نقل جاده‌ای و مخصوصا دریایی میوه و تره بار را بعهده نداشته و نرخ کشتی‌ها و شناور‌ها در حوزه خلیج فارس، متأسفانه گاهاً با افزایش قیمت غیر منطقی مواجه بوده‌اند.

ز- با توجه به اینکه تولید‌کنندگان و صادر کنندگان اصیل، همواره با وفای به عهد با دولت محترم همراهی نموده‌اند و محصولات مازاد بر مصرف کشور را صادر می‌نمایند؛ متأسفانه در چند ماه گذشته عوارض آب مجازی از صادرکنندگان اخذ می‌شود که این خود باعث ایجاد مشکل مضاعف گردیده است. چرا به این نکته توجه نمی‌شود متهم اصلی الگوی کشت نامناسب و تولید محصولات آب‌بر، وزارت جهاد کشاورزی است نه صادر‌کنندگان!

با توجه به مشکلات فوق‌الذکر، همانطور که اشاره شد در شرایط انسداد کامل شبکه‌های بین‌المللی حواله ارز، ورود ارز توسط صادر‌کنندگان میوه و تره بار کاملا محال می‌باشد و هر گونه اصرار و پافشاری دولت نتیجه‌ای جز تعطیلی صادرات میوه و تره بار به همراه نخواهد داشت. چنانچه دولت محترم مصمم به ورود ارز به کشور باشد، لازم است پیشنهادات و موارد زیر مورد بررسی قرار گیرد:

۱- با توجه به تحریم‌های تجاری و بانکی، بخش‌های بازرگانی سفارتخانه‌ها، راهکاری برای جذب ارز صادرکنندگان میوه و تره بار در بازار‌های هدف صادراتی ارائه و اتخاذ تصمیم نمایند.

۲-بانک‌های ایرانی که خوشبختانه در حوزه خلیج فارس کم هم نیستند می‌توانند ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان را به صورت نقدی با چک در بازار‌های هدف صادراتی اخذ و در مقابل، در ایران ریال به حساب صادر‌کنندگان واریز نمایند.

۳- واردات خرد بدون انتقال ارز در دوران تحریم می‌تواند بخشی از ارز‌های سرگردان را به کشور هدایت و برگرداند.

توضیح اینکه اخیرا سازمان امور مالیاتی تاکید به حذف معافیت مالیاتی صادر‌کنندگان، در صورت عدم بازگشت به موقع ارز و رفع تعهدات ارزی نموده است که چنانچه این موضوع عملیاتی شود. قطعا صادر‌کنندگان این بخش انگیزه‌ای برای ادامه عملیات صادرات نخواهند داشت.

در خاتمه اعلام می‌دارد امنیت غذایی کشور در گرو حمایت‌های ویژه از تولید‌کنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی و حمایت حضرتعالی می‌باشد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9169
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.