• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
رییس سازمان هواپیمایی کشور:

تدوین برنامه ۱۰ ساله‌ برای توسعه صنعت هوایی/ برای مقابله با تحریم راهی جز ساختن هواپیما نداریم

  • کد خبر : 9057
  • 05 شهریور 1401 - 8:22
تدوین برنامه ۱۰ ساله‌ برای توسعه صنعت هوایی/ برای مقابله با تحریم راهی جز ساختن هواپیما نداریم
گرگان- رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه برنامه ۱۰ساله‌ای برای صنعت هوایی تدوین شده است، گفت: برای مقابله با تحریم راهی جز ساختن هواپیما نداریم و هر موقع به این توانمندی برسیم تحریم‌ها در این حوزه برداشته خواهد شد.

به گزارش نویاب به نقل از اقتصاد آنلاین، براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، محمد محمدی بخش، در نشست با شرکت‌های دانش بنیان که هم زمان با آغاز هفته دولت در سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای‌عالی هواپیمایی محدودیتی برای ورود شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها به بخش هوایی کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه حوزه آموزش نیز از این مجموعه جدا نیست و باید مراکز دانشگاهی را با خود همراه و همگام کنیم، افزود: بدین منظور برنامه ۱۰ساله‌ای تدوین شده و چالش‌ها بررسی و ریل گذاری برای اقدامات در حال انجام است.

محمدی بخش با اشاره به اینکه سه برنامه سه ساله اجرایی نیز در این راستا تدوین می‌کنیم و در این مورد منتظر نمی‌مانیم، چرا که این صنعت توقف ناپذیر است، گفت: در بخش فرودگاهی پیشرفت کرده‌ایم در بخش ایرلاین‌ها، هلی‌کوپتری، هوانوردی عمومی، تربیت نیروی متخصص و ماهر و تزریق آن به بخش هوایی هنوز کار داریم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تعیین سه مسیر نهضت تعمیر قطعات، سریز محصولات دانش بنیان به بخش هوایی و  احیای دانشکده و ارتباط آن با مراکز علمی و دانشگاهی گفت: پژوهشگاه وزارت راه و شهرسازی را دوباره احیا می‌کنیم و ذیل همین دانشکده قرار خواهد گرفت.

وی به تشکیل کارگروه به منظور دور زدن تحریم‌ها که دستاورد ۴۰ساله و اقدامی بسیار پیچیده به شمار می‌رود اشاره کرد و ادامه داد: بحث ورود هواپیما از دو کانال در حال پیگیری است که یکی خرید هواپیماهای دست‌دوم که طبق روال انجام می‌شود و دیگری خرید هواپیما در قالب برجام است.

محمدی بخش بیان کرد: برای ما محتوا و نوع نگاه مهم است. آن چیزی که آموخته‌ایم این است که هرجایی خودکفا شده‌ایم و حرفی برای گفتن داشته‌ایم تحریم تعدیل یافته است. در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری به‌تنهایی از پس این کار برنخواهد آمد و نیازمند حضور همه متخصصان و بازیگران این عرصه در کنار خود هستیم و هر کس به‌صورت جزیره‌ای و مستقل عمل کرده است با شکست مواجه شده است.

 رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین اضافه کرد: وظیفه اصلی این کارگروه هم‌افزایی تعیین نقش و قانون‌گذاری برای این موضوع است و سازمان هواپیمایی کشوری دست یاری به‌سوی همگان دراز کرده و همه را در این امر سهیم می‌داند.

وی با بیان اینکه امروز نیازسنجی واقعی از صنعت هوانوردی وجود دارد، گفت: باید پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را افزایش دهیم و خود را درگیر دنیایی که استکبار ترسیم کرده نکنیم و توجه داشته باشیم که صرفاً ایکائو یا اتحادیه اروپا ملاک ما نیست ما می‌توانیم با اتحادیه‌های منطقه‌ای کار کنیم.

محمدی بخش خاطرنشان کرد: امروز در حوزه هوایی صاحب حرف و سبک خود هستیم. نمونه آن تعمیر هواپیماهای سایر کشورها در ایران است. بسیاری از کشورها در حوزه تعمیر و نگهداری خواهان همکاری با ایران هستند. اینها مولفه‌های اقتصادی است که برای شرکت‌های  دانش بنیان دارای اهمیت است. نقش و ایجاد همگرایی و همسوسازی و رفع نیازهای صنعت هوانوردی است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: برای مقابله با تحریم راهی جز ساختن هواپیما نداریم و هر موقع به این توانمندی برسیم تحریم‌ها در این حوزه برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به این مطلب که ما برای اقدامات خود فرمان مقام معظم رهبری را همراه داریم و هرکجا قانون یا خلاء قانونی وجود داشته باشد از طریق حاکمیتی آن را رفع خواهیم کرد، گفت: در شرف تدوین برنامه هفتم قرار داریم و فرصت ایده آلی است تا بتوانیم شتاب بیشتری برای پیشبرد این امور در حوزه دانش بینان انجام دهیم و ما مراکز دانش بنیان تولیدی را حتماً حمایت خواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9057
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.