• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

روایت آمارهایی که ساخته می‌شوند| شهرک های صنعتی گلستان نیازمند توجه

  • کد خبر : 8851
  • 29 مرداد 1401 - 8:55
روایت آمارهایی که ساخته می‌شوند| شهرک های صنعتی گلستان نیازمند توجه
کردکوی- کاستی های شهرک های صنعتی گلستان و نبود زیرساخت های مناسب در این زمینه باعث شده تا در کنار مشکلات تورمی و تولیدی این مباحث هم به دغدغه های صاحبان صنایع استان اضافه شود.

مریم رضایی؛ نویاب: شهرک های صنعتی در استان گلستان به عنوان یکی از مکان های پویا در جهت تولید و اشتغالزایی باید مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند تا بخش خصوصی تمایل به سرمایه گذاری در این مناطق صنعتی داشته باشد. در صورت نبود حمایت از بخش خصوصی و مانع تراشی در این حوزه، صاحبان صنایع استان دیگر توانی برای ادامه فعالیت نخواهند داشت.

بررسی های خبرنگار نویاب در مورد شهرک صنعتی کردکوی نشان می دهد که این شهرک هم مانند شهرک صنعتی آق قلا از شرایط مناسبی برخوردار نیست و مشکلاتی در این شهرک وجود دارد که کار را برای صاحبان سرمایه سخت کرده است. به همین خاطر گفتگویی با «امیر یوسفی» مدیر عامل کارخانه تولید فرآورده های کشاورزی شرکت بهاران پیمان گلستان ترتیب دادیم.

* چه مشکلات زیر ساختی در شهرک صنعتی کردکوی وجود دارد؟

مشکلاتی در خصوص تامین برق، آب، گاز و مخابرات وجود دارد تا جاییکه چند سالی است که برای افزایش تولید خود نگرانی داریم و اتفاقا به دلیل همین مشکلات نمی توانیم بیشتر از ظرفیت خود تولید کنیم. در حالیکه واحد تولیدی ما می تواند حتی دو برابر ظرفیت خود تولید داشته باشد اما با وجود مشکلات پیش رو ترجیح می دهیم چنین ریسکی را انجام ندهیم در حالت عادی یک تولید کننده تمایل دارد که کار و تولید خود را افزایش دهد اما در چنین شرایط سختی واقعا یک تولید کننده چرا باید جایی سرمایه گذاری کند که مشکل زیر ساختی دارد؟

بررسی های خبرنگار بازار در مورد شهرک صنعتی کردکوی نشان می دهد که این شهرک هم مانند شهرک صنعتی آق قلا از شرایط مناسبی برخوردار نیست

با وجود اینکه واحدهای تولیدی برای استقرار در شهرک، زمین آن را از شرکت شهرک های صنعتی خریداری می کنند اما خدمات درخوری دریافت نمی کنند که همین برای آنها موجب بی انگیزگی شده به عنوان مثال اگر ۱۵ سال پیش به جای همین زمین شهرک صنعتی کردکوی یک زمین زراعی خریده بودم و برای آن خدمات زیر ساختی تعریف می کردیم برای ما صرفه اقتصادی بیشتری داشت. حالا به ماند که پس از حدود دو دهه هنوز سند زمین به دست ما نرسیده است و وضعیت آن مشخص نیست چراکه معارض دارد.

* وضعیت معارض ها چگونه است؟

متاسفانه بالای۵۰درصد زمین های شهرک صنعتی کردکوی معارض دارد. شرکت شهرک های صنعتی در حال پیگیری برای رفع این مشکل است اما بعد از ۱۰ سال این مشکل حل نشده است. متاسفانه در همان ابتدای کار همه پول زمین از تولید کننده گرفته می شود و حتی ما برای یک قطعه زمین دو بار پول پرداخت کردیم اما هنوز سندی برای ما صادر نشده است.

یکی دیگر از مشکلات ما در این شهرک نبودن تصفیه خانه است و به همین خاطر بعضی واحدهای تولیدی با محیط زیست به مشکل برخوردند و حتی از کارخانه ما شکایت شده است. این درست است که نباید پساب کارخانه به بیرون هدایت شود اما وقتی کانال های تصفیه خانه وجود دارد ولی تصفیه خانه شهرک احداث نشده و و مسئولان هم هیچ اقدامی در این زمینه نمی کنند، تولیدکننده باید چه کار کند. من باید وقت خود را در دادگاه برای جواب دادن به مشکلی بگذارم که ایراد کار من نیست. تولید کننده که نمی تواند هزینه ای برای تصفیه خانه انجام دهد.

متاسفانه بالای۵۰درصد زمین های شهرک صنعتی کردکوی معارض دارد. شرکت شهرک های صنعتی در حال پیگیری برای رفع این مشکل است اما بعد از ۱۰ سال این مشکل حل نشده است

در چنین شرایطی زیاد کردن تعداد شهرک های صنعتی در استان گلستان بدون فراهم کردن زیر ساخت ها کار چندان مناسبی نیست. برای افزایش آمارها تعداد شهرک را زیاد می کنند اما کیفیت نه تنها بیشتر نمی شود بلکه در گذر زمان کمتر هم می شود. نیاز است تا زیرساخت های همین شهرک های صنعتی که وجود دارد را تامین کنند واقعا با وجود شرایط سخت اقتصادی و فراز و فرودهای این حوزه تولیدکننده همه توانش را به جای تولید باید صرف مسایل حاشیه ای کند. باید شرایطی مهیا شود تا تولید کننده برای سرمایه گذاری در شهرک صنعتی ترغیب شود و امکاناتی برای واحد تولیدی تعریف شود که تسهیل کننده امور باشد.

* در حال حاضر چند درصد واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی فعال است؟

فقط ۳۰ درصد ظرفیت شهرک های صنعتی در استان گلستان فعال است و بسیاری از واحدها یا سرمایه در گردش برای شروع کار را ندارند و یا ماشین آلات کار تولیدی تکمیل نشده و به حالت معطل باقی مانده اند در دوره مدیریت جدید شرایط بهتر شده اما این مشکل به صورت کشوری هم مطرح است و شهرک های صنعتی در کل کشور دارای مشکلات این چنینی هستند که به نفع تولید کشور نیست.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=8851
  • نویسنده : مریم رضایی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.