• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور خبر داد؛

تاخیر یک ماهه دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران / قیمت خرید تضمینی سال جدید زراعی چه زمانی اعلام می شود؟

  • کد خبر : 8848
  • 29 مرداد 1401 - 8:49
نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور با انتقاد از دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان، اظهار کرد: تاخیر دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران به یکماه و کلزاکاران به ۳ ماه رسیده است، این در حالی است که کمتر از یک هفته دیگر سال زراعی جدید آغاز می شود و کشاورزان باید خود را برای کشت آماده کنند.

به گزارش نویاب، علیقلی ایمانی، نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور با بیان اینکه امسال کشاورزان ۵۱ درصد بیش از سال گذشته در قالب خرید تضمینی گندم تحویل دولت داده اند: به رغم افزایش تحویل گندم به دولت بر خلاف وعده های داده شده کشاورزان با تاخیر در پرداخت بهای محصول خود مواجه شده اند.

وی ادامه داد: قرار بر این بود پرداخت مطالبات گندمکاران ۴۸ ساعته انجام شود اما، شاهد آن هستیم که تاخیر در پرداخت ها به یک ماه رسیده است.

به گفته ایمانی؛ دولت تنها در‌ پرداخت مطالبات گندمکاران تاخیر نداشته و کلزاکاران نیز با تاخیر دریافت مطالبات خود مواجه شده اند. 

وی تصریح کرد: تاخیر دولت در پرداخت مطالبات کلزاکاران به ۳ ماه رسیده است.

ایمانی با اشاره به نزدیکی آغاز سال زراعی جدید، افزود: تاخیر در پرداخت مطالبات در حالی است که از هفته آینده سال زارعی جدید آغاز می شود و کشاورزان باید خود را برای خرید نهاده های کشت آماده کنند و زمین نیز باید محیا شود.

وی یادآور شد: علاوه بر نیاز کشاورزان به نقدینگی برای کشت جدید، آن ها با حجمی از سر رسید بدهی ها  روبه رو شده اند که موعد پرداخت آن ها زمان برداشت محصول بوده است.

ایمانی افزود: هر روز که از زمان پرداخت بدهی های که موعد آن ها سر رسیده می گذرد، کشاورزان مجبور به پرداخت مبلغی بیشتر برای دیر کرد، علاوه بر اصل پول هستند. 

وی از جمله طلبکارانی که اکنون کشاورزان با آن ها مواجه هستند بانک ها، کمباین داران و کارگرانی برشمرد که در هنگام برداشت به کار گرفته شده اند. 

ایمانی حجم گندمی که کشاورزان تا روز گذشته به دولت تحویل داده اند را بیش از ۷ میلیون تن اعلام کرد که به میزان ۲ میلیون ۳۷۵ هزار تن بیش از سال گذشته است. 

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پاسخ به این پرسش که با توجه به آغاز سال جدید سال زراعی از هفته آینده، قیمت های خرید تضمینی محصولات کشاورزی چه زمانی اعلام خواهد شد، گفت: طبق قانون دولت موظف است قبل از آغاز سال زراعی جدید‌ قیمت های خرید تضمینی اعلام شود، با توجه به اینکه از هفته دیگر سال جدید آغاز می شود دولت زمان زیادی برای اعلام قیمت ها ندارد. 

ایمانی افزود: شورای تعیین قیمت تنها یک جلسه برای تعیین قیمت ها تشکیل داده که آن نیز خروجی نداشته است.

وی خاطر نشان کرد: روند تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات به این شکل است که، قبل از تشکیل جلسه شورای تعیین قیمت، قیمت های خرید تضمینی در پژوهشکده وزارت جهاد کشاورزی با جمع آوری اطلاعات هزینه های تمام شده تولید برآورد می شود و ما نیز پیشنهادات خود را می دهیم، شورا تنها باید آن را تایید و ابلاغ کند. 

ایمانی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه قیمت پیشنهادی برای خرید تضمینی گندم برای سال آینده چقدر بوده است، گفت: با توجه به ملاحظات موجود نمی توانیم قیمت های پیشنهادی را اعلام کنیم اما، ما پیشنهاد کرده ایم به جای افزایش زیاد قیمت خرید تضمینی، میزان جایزه ای که به محصول تعلق می گیرد افزایش یابد. 

وی ادامه داد: به عبارت دیگر کشاورز در قبال تحویل محصول به دولت بر اساس کیفیت بیشتر، پول بیشتری دریافت می کند. 

ایمانی اظهار کرد: به این ترتیب کشاورزان تشویق به تحویل محصول خود به دولت و تولید محصول کیفی تر می شوند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=8848
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.