• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
نویاب گزارش می‌دهد؛

اختلال در کارت‌خوان نانوایی‌های گلستان | هوشمند سازی همه را کلافه کرد

  • کد خبر : 8845
  • 29 مرداد 1401 - 8:45
اختلال در کارت‌خوان نانوایی‌های گلستان | هوشمند سازی همه را کلافه کرد
گرگان- دولت معتقد است که با هوشمندسازی کارتخوان های نانوایی مانع تخلف شده اما نانواهای گلستانی از اختلال پیاپی دستگاه و آماده نبودن زیرساخت های لازم این کارتخوان های هوشمند کلافه شدند.

الهام رئوفی فر؛ نویابشاید هنوز یک ماه از بهار را مردم گلستان پشت سر نگذاشته بودند که با شلوغی بی دلیل صف های نانوایی مواجه شدند. ابتدا مدیران استانی بسته بودن سامانه خرید آرد صنف و صنعت و فروش آرد نانوایی را علت آن اعلام کرد و به مردم قول داد با تشدید نظارت ها اوضاع به شرایط عادی بازگردد اما چندی از این وعده مسئولان نگذشته بود که با اعلام حذف ارز دولتی از آرد صنف و صنعت و تفاوت فاحش قیمت یک کیسه آرددولتی با آزاد اوضاع را از آنچه بود نگران کننده تر کرد.

مدیران تخلف محرز نانوایی ها مبنی بر آردفروشی، تعطیلی خارج از موعد و فروش نان به تعداد عمده به دامداران را عامل ایجاد مشکلات پیش آمده می دانستند و برای مقابله با این بی نظمی جریمه مشخص کردند. اما رقم جریمه به قدری با سود حاصله از آرد فروشی تفاوت داشته که این روند باز هم ادامه یافت.

در نهایت دولت تصمیم به نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی را بهترین راهکار خروج از این شرایط بحرانی اعلام کرد و آن را در کوتاه ترین زمان عملیاتی کرد. هرچند که این اقدام ضربتی دولت قابل تقدیر است اما به اعتقاد کارشناسان به دلیل عدم مطالعه کافی بر طرح و نبود زیرساخت های مناسب باز هم مردم و نانوایی ها را با مشکل مواجه کرده است.

اختلال در کارت‌خوان نانوایی‌های گلستان | هوشمند سازی همه را کلافه کرد

نبود زیرساخت کارتخوان های هوشمند

در همین رابطه یک نانوای گلستانی به خبرنگار نویاب می گوید: کارتخوان هایی که برای خرید نان تحویل شده، متاسفانه زیرساخت های لازم را ندارد تاجاییکه قطعی گاه و بیگاه این دستگاه ها باعث اختلال در کار فروش و عرضه نان می شود دولت با عرضه دستگاه کارتخوان به دنبال تسهیل امور برای نانوایی ها بود اما باید برای تصمیم گیری در این زمینه از افراد کارشناس استفاده نکرد.

کارتخوان هایی که برای خرید نان تحویل شده، متاسفانه زیرساخت های لازم را ندارد تاجاییکه قطعی گاه و بیگاه این دستگاه ها باعث اختلال در کار فروش و عرضه نان می شود

محمد جواد حبیب پور به مشکلات کارتخوان های جدید اشاره می کند و می گوید: متاسفانه کارتخوان هایی که دولت به نانوا داده از زیرساخت های مناسبی برخوردار نیست و هر بار بنا به دلایلی با مشکل روبه رو می شود در صورت بروز اختلال در کارکرد دستگاه های کارتخوان هوشمند ما مجبور می شویم از دستگاه کارتخوان قبلی استفاده کنیم چون نمی توان تا رفع مشکل کارتخوان هوشمند نان عرضه نکرد. از سوی دیگر اختلال گاه و بیگاه دستگاه کارتخوان هوشمند روند فعالیت نانوایی ها را دستخوش مشکل می کند.

وی افزود: انتظار داریم اگر دولت دستگاهی برای این منظور در نظر گرفته، پشتیبانی قوی تری نیز داشته باشد. البته در برنامه این کارتخوان ها بسیاری از موضوعات در نظر گرفته نشده و به عنوان مثال برای نان سنگک دو نوع نرخ برای سنگک ساده و کنجدی از سوی اتحادیه تعریف شده، اما در کارتخوان های جدید تعریفی از نان سنگک کنجدی وجود ندارد.


دغدغه ها و مشکلات

این نانوا نبود نرخ در دستگاه های کارتخوان هوشمند را دغدغه بسیاری از نانواها اعلام می کند و می گوید: در این خصوص به بانک، اداره غله، فرمانداری و استانداری مراجعه کردیم اما متاسفانه هیچ توضیح برای این مشکلات وجود ندارد همچنین دولت این کارتخوان ها را برای جلوگیری از فروش آرد در نظر گرفته حال آنکه وقتی سهمیه آرد مشخص است چگونه نانوا می تواند سهمیه آرد خود را به فروش برساند؛ نهایتا یک نانوا شاید یک کیسه آرد بفروشد اما امکان فروش ۲۰۰ کیسه سهمیه که منطقی نیست.

او با بیان اینکه باید جلوی افرادی گرفته شود که در این خصوص مافیایی عمل می کند، ادامه می دهد: خرید و فروش غیرقانونی آرد انجام می شود اما نه در نانوایی هایی که همیشه فعال هستند بلکه بیشتر در کارخانه ها و حجم بالا این اتفاق می افتد.

اختلال در کارت‌خوان نانوایی‌های گلستان | هوشمند سازی همه را کلافه کرد

سرگردانی نانواها

یکی دیگر از نانواهای گلستان می‌گوید: مهیا نبودن زیرساخت‌ها در اجرای طرح هوشمند سازی، باعث سرگردانی نانوایی‌ها شده است. از سوی دیگر کمبود سهمیه آرد و کاهش ساعت پخت منجر به شلوغی صف‌ها شده هرچند که اجرای طرح هوشمندسازی به کاهش تخلفات در حوزه آرد و نان کمک می‌کند اما متاسفانه سهمیه آرد به نانوایی‌ها هم کمتر شده است.

شیراله حسنلو در گفتگو با خبرنگار نویاب خرید نان با کارت را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و می‌گوید: به هر نانوایی یک دستگاه کارت خوان تحویل دادند که در برخی مواقع مشکلاتی در ارتباط با سیستم به وجود می آید و قطعی دارد و در اینجور مواقع ما دستگاه دیگری نداریم که بتوانیم هزینه فروش نان را تحویل بگیریم. در گذشته ۲۰ کیسه آرد به نانوایی ما تخصیص داده می شد و به دلیل تقاضای زیاد، بخشی دیگر از آرد مورد نیاز نانوایی را از طریق آزاد تهیه می کردیم و به این ترتیب روزانه بیش از ۴۰ کیسه پخت داشتیم در حال حاضر ۱۵ کیسه آرد به ما تخصیص داده می شود که همین امر سبب شده تا ساعت پخت نان را کمتر کنیم که نتیجه آن صف های شلوغ نانوایی‌ها است.

مهیا نبودن زیرساخت ها در اجرای طرح هوشمند سازی، باعث سرگردانی نانوایی ها شده است

وی با بیان اینکه نانوایی‌ها در شرایط بسیار بدی قرار دارند در گذشته تحویل آرد نیم ساعته انجام می‌شد اما در حال حاضر با تاخیر زیاد و حتی گاهی ۱۰ روز طول می‌کشد، افزود: نظارت‌های زیادی بر ساعت کار نانوایی‌ها وجود دارد لذا بسیاری مواقع به دلیل کمبود آرد امکان پخت نداریم و از طرفی اجازه تعطیلی هم به ما نمی‌دهند. همچنین با افزایش حقوق کارگر، بیمه، حذف ارز و گران شدن مواد اولیه مانند روغن و خمیر مایه و کاهش سهمیه آرد، درآمد نانوایی‌ها بسیار کم شده و هیچ مسئولی هم پاسخگوی این مشکلات نیست.

اختلال در کارت‌خوان نانوایی‌های گلستان | هوشمند سازی همه را کلافه کرد

تغییر بدون مشکل نیست

به رغم نارضیاتی نانواهای استان از نبود زیرساخت کارتخوان های هوشمند و اختلال های گاه و بی گاه سیستم درهنگام عرضه نان اما مدیران وجود چنین مشکلاتی را در اجرای طرح بدیهی می دانند. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان در گفتگو با خبرنگار نویاب در این رابطه می گوید: ایجاد هر تغییری با کم و کاستی هایی همراه است و نمی توان بدون هیچ مشکلی مسیر را طی کرد.

سید محمد دهنوی با تاکید بر اینکه از حمل آرد تا عرضه نان به صورت هوشمند انجام می شود، می افزاید: به لحاظ فنی و زیر ساختی و آنتن دهی این کارتخوان های هوشمند مشکلاتی وجود داشته است.تمام تلاش بر این بوده تا پایان مرداد ماه، مشکلات این حوزه به حداقل برسد لیکن در حال حاضر ۷۰درصد مشکل کارتخوان های هوشمند نانوایی های گلستان رفع شده و از ابتدای شهریور این مشکلات به کلی حل می شود.

وی با بیان اینکه عبور از فرآیند سنتی عرضه نان و رسیدن به یک سامانه هوشمند در بحث تولید و عرضه نان مستلزم تغییراتی بود، ابراز کرد: فاز اول این طرح با بیش از ۷۰ درصد موفقیت آمیز بوده چرا که از ابتدای شهریورماه مشکلات روزمره در این زمینه وجود نخواهد داشت.

با توجه به طولانی شدن مشکلات تهیه نان از نانوایی‌های گلستان برای مردم، به نظر می رسد مشکلات زیرساختی کارتخوان‌های هوشمند باید در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف شود چراکه با حذف ارز دولتی از کالاهای اساسی بسیاری از اقشار امکان تهیه محصولاتی نظیر برنج، ماکارونی و سایر پروتئین ها را ندارند و تنها راه سیر نگه داشتن شکم آن‌ها تهیه نان و قراردادن آن در سبد غذایی خانوار است. بنابراین امیدواریم وعده معاون اقتصادی استاندار گلستان به زودی محقق شود تا شهروندان کمتر با مشکل در این زمینه مواجه شوند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=8845
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.