• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی کشور؛

افزایش تقلب با رشد قیمت سموم کشاورزی/ سامانه تائید اصالت سموم کشاورزی راه اندازی می شود

  • کد خبر : 8684
  • 23 مرداد 1401 - 9:24
افزایش تقلب با رشد قیمت سموم کشاورزی/ سامانه تائید اصالت سموم کشاورزی راه اندازی می شود
عضو اصلی هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشاورزی کشور با بیان اینکه در یک سال گذشته شاهد افزایش تولید و عرضه سموم تقلبی در کشور هستیم، گفت: افزایش تقلب در سموم کشاورزان در پی گرانی این نهاده تولید از سوی سودجویان اتفاق افتاده است، برای مقابله با این نوع تخلف سامانه تائید اصالت سموم کشاورزی راه اندازی می‌شود.

به گزارش نویاب به نقل از اقتصاد آنلاین، از دست رفتن بازارهای صادراتی به دلیل بالا بودن باقی مانده سموم کشاورزی از تهدیدهای اصلی توسعه بازار محصولات کشاورزی کشور محسوب می‌شود. به گفته کارشناسان، چند دلیل برای بالا بودم باقی مانده سموم کشاورزی در محصولات وجود دارد که مهمترین آنها استفاده نادرست از سموم توسط کشاورزان، توزیع سموم کم کیفیت و تولید سموم تقلبی در کشور است.

استفاده نادرست از سموم توسط کشاورزان به ضعف در آموزش باز می‌گردد که از چالش‌ها بخش کشاورزی بوده است. اما، مهمتر از آن کیفیت و اصالت سمومی است که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر هر چقدر هم کشاورزان آموزش دید باشند اگر سمومی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد کم کیفیت و غیر اصل باشد، همچنان با مشکل باقی سموم در محصولات کشاورزی مواجه خواهیم بود.

 مسعود گیل آبادی، عضو اصلی هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشاورزی کشور، گفت: از سال گذشته عرضه سموم تقلبی در بازار افزایش داشته است تا جایی که گزارش‌های از اثر مصرف آن‌ها بر تولید محصولات داشته‌ایم.

وی ادامه داد: دلیل افزایش سموم تقلبی در یک سال گذشته، بیش از همه مربوط به تغییر نرخ ارز وارداتی مواد اولیه تولید سموم و سموم آماده مصرف، از ترجیحی به نیمایی است که، موجب گرانی چند برابری این نهاده بخش کشاورزی شده است، علاوه بر آن تورم و گرانی سایر نهاده‌های تولید در سالجاری بر افزایش قیمت سم اثر داشته است.

به گفته گیل آبادی؛ افزایش قیمت سموم کشاورزی، موجب ورود متخلفان به حوزه تولید این نهاده برای کسب سود شده است.

این عضو اصلی هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشاورزی کشور از اقدام برای جلوگیری از تخلف در بازار سموم کشاورزی کشور با به کارگیری راهکاری آسان و کاربردی خبر داد.

گیل آبادی توضیح داد: برای مقابله با این نوع تخلف سامانه تائید اصالت سموم کشاورزی راه اندازی می‌شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر نیز تعدادی از شرکت‌های برزگ و معتبر تولید سموم کشاورزی شماره‌ای را در اختیار کشاورزان قرار داده‌اند تا کشاورزان با استفاده از آن استعلام اصالت سموم خریداری شده را بسنجند.

گیل آبادی همچنین به کشاورزان توصیه کرد: سموم مورد نیاز خود را فقط از نمایندگی‌های مجاز شرکت‌ها خریداری کنند.

بر اساس این گزارش؛ سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی، در خردادماه سالجاری در همایش روز جهانی سلامت غذا، سموم تقلبی کشاورزی را مشکل جدی در کشور عنوان کرد و گفت: باید این موضوع را به صفر برسانیم.

وی ضمن پذیرش مسئولیت سازمان حفظ نباتات کشور به عنوان بخش دولتی در بحث کنترل و نظارت بر سموم کشاورزی از بخش خصوصی خواست با قدرت و قوت وظایف خود را در این زمینه انجام دهد و اعتمادسازی کنند .

 وزیر جهادکشاورز در عین حال تاکید کرد: بخش خصوصی خود باید ناظر بر تولید محصولات خود باشند، زیرا هرگونه تقلب و مشکل در این بخش تمامی مجموعه را زیر سوال می‌برد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=8684
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.