• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
1

قیمت گذاری دستوری به نفع کشاورز گلستانی نیست

  • کد خبر : 8525
  • 18 مرداد 1401 - 11:08
قیمت گذاری دستوری به نفع کشاورز گلستانی نیست
گرگان- جبلی، کارشناس جهاد کشاورزی گلستان گفت: قیمت گذاری دستوری به نفع کشاورز گلستانی نیست و دولت باید اجازه دهد که محصولات کشاورزی بر مبنای کیفیت، عرضه و تقاضا در بازار خرید و فروش شود.

علی جبلی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: قیمت گذاری دستوری در هیچ شرایطی به نفع اقتصاد نیست؛ چه در سطح کلان اقتصادی یا در قیمت گذاری محصولات کشاورزی به صلاح مصرف کننده نیست.

این کارشناس کشاورزی گلستان با تاکید بر این مساله که محصولات کشاورزی کیفیت محور است، خاطرنشان کرد: بیشتر تولیدات کشاورزی براساس کیفیت از قیمت های متفاوتی برخوردار هستند مگر محصولات مانند گندم و کلزا که به صورت تازه استفاده نمی شوند و می تواند در خرید تضمینی قرار گیرند.

وی با بیان این نکته که دو محصول گندم و کلزا به دلیل اهمیت آن دولت خرید تضمینی انجام می دهد، افزود: همین دو محصول استراتژیک نیز از لحاظ روغن و اسید چرب در کلزا و در گندم براساس نشاسته و میزان پروتئینی که دارد دولت می تواند مبنای خرید را براساس کیفیت قرار دهد.

جبلی با تاکید بر اینکه اگر قیمتگذاری براساس کیفیت محصولات در بازار باشد به طور حتم نتایج بهتری خواهد داشت، اضافه کرد: چرا کشاورز باید منتظر باشد که دولت برای محصولات قیمت معینی را مشخص کند، مگر دیگر نهاده های کشاورزی مانند سم، کود و بذر در طول سال از قیمت معین و مشخصی بهره مند هستند؟

این کارشناس کشاورزی گلستان از نوسان قیمت در بازار انتقادکرد و یادآور شد: امروز سم و کود در بازار یک قیمت است و هفته بعد از نرخی جدید برخوردار است، پس تعیین قیمت محصولات کشاورزی از یکسال قبل در چنین شرایطی غیرمنطقی است .

وی ادامه داد: ذهنیت قیمت گذاری دستوری باید از جامعه کشاورزی برداشته شود و کشاورز خودش را وابسته به یک قیمت دستوری نکند و در عوض باید بر روی کیفیت محصول تمرکز داشته باشد.

جبلی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری آثار مثبتی برای کشاورزی نخواهد داشت، تصریح کرد: بازار برای خودش شعور دارد براساس کیفیت، عرضه و تقاضا قیمت تعیین می شود.

کارشناس کشاورزی گلستان در خاتمه متذکر شد: در بسیاری موارد هزینه تولید کشاورزی با فروش محصولات در خرید تضمینی همخوانی ندارد و اینگونه قیمت گذاری ها به نفع کشاورز نیست و سودی نصیب آنها نخواهد شد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=8525
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.