• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

مصوبه شورای عالی کار در ۸۰ درصد موارد اجرایی می‌شود | امنیت شغلی مطالبه کارگران

  • کد خبر : 7806
  • 25 تیر 1401 - 18:23
مصوبه شورای عالی کار در ۸۰ درصد موارد اجرایی می‌شود | امنیت شغلی مطالبه کارگران
حوزه کارگری همیشه با مشکلات زیادی روبه رو بوده، اما امنیت شغلی و قراردادهای کوتاه مدت اصلی‌ترین مطالبه این قشر است که دولت تاکنون برای آن راهکاری نداشته است.

هنگامه خاندوزی- نویاب: افزایش حقوق بر اساس تورم و امنیت شغلی دو مسئله اصلی و اساسی در بین کارگران است که همیشه با چالش هایی مواجه بوده است. در چند سال گذشته دولت حمایت های خوبی از بخش کارگری داشته و از این رو اعمال افزایش حقوق ۵۷ درصدی برای این قشر و نظارت بر روند اجرای آن توسط اداره کار و شوراهای اسلامی کار، یکی از اقدامات در خور تقدیر بوده که به دلیل نگاه حمایتی دولت به قشر کارگر انجام شده است.

در کنار این مسائل توجه به سلامت اجتماعی در جامعه یکی دیگر از مباحثی است که باید به آن اهمیت داد چرا که تحقق این مسئله پویایی و سرزندگی نیروی کار، افزایش نشاط اجتماعی، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، افزایش تاب آوری اجتماعی، ارتقای سواد اجتماعی و سواد سلامت روان، تقویت مهارت خودمراقبتی در میان این افراد و افزایش حمایت اجتماعی در چنین محیط هایی را به همراه دارد. به همین منظور با خبرنگار نویاب با هدف بررسی وضعیت نیروهای کارگری در گلستان گفتگویی با «روح الله تجری» رییس کانون شورای هماهنگی کار گلستان ترتیب داد.

* فعالیت شما بیشتر در چه حوزه هایی است؟
کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار گلستان حوزه دفاع از امنیت شغلی کارگران، حمایت از کارگر در مقابل کارفرما و انتخاب نماینده کارگران از طرف کانون در هیأت ملی تشخیص اجازه ورود و دخالت در امور را دارد. همچنین حل اختلاف اداره کار در کل شهرستان های استان، انتخاب نماینده کارگران از طرف کانون در جلسات حقوقی و پیمانکاری و کمیته صنوف تأمین اجتماعی در سطح شهرستان های استان و هیأت های بدوی تشخیص مطالبات را هم اجازه ورود دارد

کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار گلستان حوزه دفاع از امنیت شغلی کارگران را بر عهده دارد .

* اصلی‌ترین رسالت کانون چیست ؟
حمایت همه جانبه برای حق و حقوق کارگران و ایجاد امنیت شغلی برای این قشر زحمتکش و دفاع از کارخانجات بحران زده و طرح موضوع در جلسات و کمیته مختلف استان و رفع آن از اصلی ترین رسالت های این کانون است که در طی سال های گذشته تلاش کردیم فعالیت های خوبی در این زمینه داشته باشیم.

مصوبه شورای عالی کار در ۸۰ درصد موارد اجرایی نمی‌شود | امنیت شغلی مطالبه کارگران

* چه اقداماتی در این حوزه تاکنون انجام شده است؟
در حوزه های کارگری و رسیدگی به مشکلات آنها پیگیری های زیادی داشتیم که برخی موارد را می توان به پیگیری و حل مطالبات کارگران در اداره برق و اداره آب و فاضلاب در سطح استان نسبت به حقوق معوق و پرداخت حق بیمه کارگران، درخواست و تشکیل شورای کارگری تأمین استان برای حل مشکلات کارگران اداره آب و فاضلاب استان و شرکت دخانیات استان دفاع از حق و حقوق کارگران شرکت های خدماتی شهرداری و واریزی حق بیمه آنها طبق کارکرد ماهانه اشاره کرد.

علاوه بر این پیگیری ها، بازدید از کارخانه های مشکل دار و بررسی مشکلات آنها را در کمیته کارگری استان از دیگر اقدامات کانون به شمار می رود. همچنین یکی از مباحثی که در این شورا به صورت جدی دنبال می شود واریز بیمه کارگران است، چرا که امنیت شغلی برای این قشر از جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین منظور در خصوص واریزی بیمه کارگران که از طرف شرکت های کاریابی به کار معرفی می شوند، نظارت جدی اعمال می شود.

پرداخت حقوق به موقع و کامل نیروهای کار نیز از اهمیت بالای برخوردار است، متاسفانه در برخی از کارگاه ها که کارگران در دو شیفت مشغول خدمت هستند، مطالبات شیفت شب نیروها واریز نشده که با پیگیری های کانون تلاش کردیم تا در کشتارگاه های استان بخشی از این پرداختی ها انجام شود.

* نظارتی بر اعمال افزایش حقوق کارگران بوده و چه تا اندازه موفق بودید؟
با توجه به مصوبه شورای عالی کار شرکت های بزرگ که پرسنل زیادی دارند مصوبات را اجرایی کردند اما متأسفانه به دلیل اینکه شرکت های دولتی از انجام این کار در ماه های اول سال خودداری کردن باعث شد برخی از کارگاه های کوچک نیز نسبت به آن خودداری کنند

بازدید از کارخانه های مشکل دار و بررسی مشکلات آنها را در کمیته کارگری استان از دیگر اقدامات کانون به شمار می رود.

با عنایت به اینکه شرکت های دولتی و وزارتخانه ها، نسبت به اجرای مصوبات اقدام کردند بایستی با پیگیری و نظارت و بازرسی ها سایر کارگاه هایی که تاکنون نسبت به این مصوبه اقدام نکردند شناسایی شده و موظف به اعمال قانون شوند. به طور کلی با توجه به بررسی های به عمل آمده بیش از ۸۰ درصد مشمولان این قانون مصوبه فوق را انجام می دهند وامیدواریم با تلاش و پیگیری ادارت مرتبط با جامعه کارگری ۱۰۰ درصد افراد از این حق بهره مند شوند.

* چه اقداماتی انجام می دهید که بتوانید این افزایش حقوق برای همه کارگران اعمال شود؟
با افزایش بهره وری بنگاه ها وکاهش ضایعات و هزینه های شرکت ها می توان کار فرمایان را راغب به این کار کرد و با کاهش هزینه های مالیاتی و تامین اجتماعی، توانمندسازی کارگران و بالا بردن سطح تکنولوژی می توان شرایطی را فراهم کرد تا افزایش دستمزد کارگران برای کارفرما راحت تر باشد.

مصوبه شورای عالی کار در ۸۰ درصد موارد اجرایی نمی‌شود | امنیت شغلی مطالبه کارگران

* اصلی ترین چالش در حوزه کار استان چیست؟
در حال حاضر اصلی ترین چالش عدم سیستم جامع اطلاع رسانی در جهت پیوند مشاغل مورد نیاز با کارگرها زیر نظر اداره کار و به صورت جامع، عدم پرداخت دستمزد و بیمه مطابق قانون ، نبود آگاهی لازم کارگران نسبت به قوانین و حقوق قانونی خود، فقدان مهارت و حرفه آموزی متناسب با شغل های موجود و نیز امنیت شغلی کارگران و قراردادهای موقت و کوتاه مدت از دیگر مشکلات جدی حوزه کارگری به شمار می رود.

* البته تورم ناشی از افزایش حقوق شرایط را برای این قشر سخت تر کرده است
با توجه به تورم بالای کالا و خدمات در طی سالیان اخیر، در سال جاری افزایش حقوق و دستمزد کارگران متناسب با تورم حداقل خواسته کارگران است. حقوق منصفانه ای را که شورای عالی کار مصوب کرده اکنون کارایی اش را از دست داده و کارگران به جای ابراز رضایت، حالا ناراضی تر از سال قبل هستند زیرا تورم بالا مفهوم واقعی عدد و درصد را از بین برده است. متاسفانه افزایش دستمزد جوابگوی تورم نیست حال آنکه در برخی از کارگاه ها مصوبه شورای عالی کار اجرا نمی شود.

با توجه به تورم بالای کالا و خدمات در طی سالیان اخیر، در سال جاری افزایش حقوق و دستمزد کارگران متناسب با تورم حداقل خواسته کارگران است

برای رفع این مسئله بایستی بخشی از این افزایش فشار مالی بر کارفرمایان را از طریق کاهش مالیات یا حق پرداخت بیمه سهم کارفرمایان را جبران کرد. تا کارفرمایان با بالا رفتن دریافتی کارگران متضرر نشوند. اگر اداره صنعت،معدن و تجارت استان بتواند برای کارگاه های کوچک مواد اولیه ارزان قیمت هم تهیه کند کارفرمایان می توانند حقوق کارگران را طبق مصوبه شورای عالی کار پرداخت کنند و همچنین افراد سرمایه گذار با این پیشنهاد ها راغب به سرمایه گذاری و ایجاد شغل خواهند شد.

* دولت چگونه می‌تواند از بنگاه‌های کوچک اقتصادی حمایت داشته باشد؟
دولت با تصویب مصوباتی نظیر کم کردن مالیات، کاهش سهم پرداختی کارفرمایان در بیمه تامین اجتماعی، پرداخت وام های کم بهره، کمک به ورود تجهیزات برای بالا بردن تکنولوژی، کمک به تامین مواد اولیه ارزان قیمت می تواند به ارتقا کیفیت و کمیت در بنگاه های کوچک نقش اساسی ایفا کند .

* در کل وضعیت کارگر و کارفرما را چطور ارزیابی می‌کنید برای بهتر شدن شرایط چه پیشنهادی دارید؟
وضعیت کارگران در بنگاه های بزرگ به دلیل داشتن سیستم‌های اداری و ثبت تا حد زیادی وضعیت مطلوب و مطابق قانون است، ولی در بنگاه‌های کوچک به دلیل عدم ثبت مدارک و نداشتن سیستم اداری در بعضی از مواقع چالش هایی است که برای احقاق حق و حقوق طرفین به وجود می آید.

برای بهبود شرایط در این زمینه بهتر است نسبت به ساماندهی مشاغل کوچک و خُرد به صورت متمرکز نظارت بیشتری از طرف سازمان های نظارتی صورت گیرد چون کارفرمایان به خاطر نظارت اداره صمت و بازرسان .اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی می توانند شرایط کار را برای کارگران بهتر کنند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=7806
  • نویسنده : هنگامه خاندوزی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.