• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

نگرانی بخش خصوصی از انحصار دولت در اقدام ملی مسکن| طرح جهش تولید دولتی نشود

  • کد خبر : 5665
  • 20 اردیبهشت 1401 - 13:38
نگرانی بخش خصوصی از انحصار دولت در اقدام ملی مسکن| طرح جهش تولید دولتی نشود
مرتضوی، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: حضور بیش از حد دولت در طرح جهش تولید مسکن نگرانی هایی را برای بخش خصوصی به وجود آورده است.

سیدمحمد مرتضوی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: از وظایف حاکمیت و دولت آن است که برای خانه دار شدن مردم و ایجاد یک سرپناه مطمئن و باکیفیت اقدام کرده و برای کسانی که توانایی خرید مسکن را ندارند چاره اندیشی و تولید مسکن را به طوری تنظیم کند که امکان خانه‌دار شدن این اقشار فراهم شود.

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان افزود: در بندها و بخش های مختلف از قوانین، چشم اندازها و اسناد بالادستی، توجه ویژه‌ای به نقش بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های مالی این بخش و فعالان این عرصه شده و تصدی گری دولتی همیشه به عنوان یک عامل متضاد این نقش را کمرنگ می کند.

وی بیان کرد: به دلیل اینکه انگیزه های لازم در دولت های مختلف در این عرصه وجود نداشته و در گذر زمان کمرنگ شده، شاهد این هستیم که بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌هایی که شروع می شود با تصدی گری دولت در معرض زوال قرار گیرد بنابراین هر چقدر از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم در حوزه بازار مسکن موفق تر خواهیم بود.

مرتضوی اضافه کرد: طرح نهضت ملی مسکن و طرح جهش تولید که در دولت دنبال می شود اتفاق خوبی است زیرا ما سال ها در این حوزه مسکن و حمایت های تسهیلاتی و بانکی دچار انفعال بودیم و با فرآیند صدور مجوزها و احیای بافت های فرسوده و ایجاد شهرهای جدید رونقی در این بخش ایجاد خواهد شد.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: دولت فعلی کار بزرگی را آغاز کرده که برای صنعت ساختمان مفید است اما این اقدام وجه دیگری هم دارد و آن حضور بیش از حد دولت و اقدامات آن در این ارتباط است که بخش قابل توجهی از باگذاری ها و اقدامات و سرمایه گذاری، توسط شرکت‌های و مجموعه های دولتی و خصولتی و سرمایه های دولتی بوده که نگرانی را برای بخش خصوصی به وجود می آورد.

وی تاکید کرد: ما باید از این طرح های ملی و فراملی استفاده کنیم تا سرمایه‌ای که در حوزه‌های دیگر به صورت غیرمولد، سپرده یا بازارهایی که نقشی در تولید و ایجاد اشتغال و فعال کردن اقتصاد جامعه ندارد را وارد این بخش کرده و به هیچ وجه دولت نباید این طرح‌ را دولتی کند.

مرتضوی گفت: به طرح جهش تولید مسکن نباید دولتی و شبه دولتی نگاه کرد و تلاش کنیم ظرفیت های بخش خصوصی را فعال کرده و ظرفیت توسعه گران و تولیدکنندگان را به حرکت در بیاوریم و طرح ملی مسکن را به سرانجام برسانیم و البته باید به چالش های فرهنگی، اجتماعی و بازخوردهای نامناسب که در مسکن مهر داشتیم هم توجه کنیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5665
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.