• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7
نویاب گزارش می دهد؛

اختلاف چشم‌گیر قیمت آرد آزاد و دولتی | حفره یارانه جیب دلالان را پُر می‌کند

  • کد خبر : 5433
  • 17 اردیبهشت 1401 - 11:27
اختلاف چشم‌گیر قیمت آرد آزاد و دولتی | حفره یارانه جیب دلالان را پُر می‌کند
حذف یارانه از آرد صنف و صنعت در حالی اتفاق افتاده که اختلاف قیمت آن با آرد دولتی بستری برای تخلف بیشتر و آشفتگی حوزه آرد و نان ایجاد کرده است.

الهام رئوفی فر- نویابمدت‌هاست که فعالان اقتصادی و کارشناسان این حوزه فریاد حذف یارانه از کالاهای اساسی را سر می‌دهند و معتقدند این سوبسید نه تنها به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد بلکه شرایط اقتصادی دهک‌های کم درآمد را روز به روز ملتهب تر می‌کند با این حال دولت طی اقدامی عجیب در سال جاری یارانه را در حالی از آرد صنف و صنعت حذف کرد که آرد نانوایی‌ها به قیمت یک دهم آرد آزاد خرید و فروش می‌شود.

تفاوت قیمت باعث شده که واسطه گران دست به کار شوند و آرد را از نانوایی‌ها به قیمتی مطلوب خرید کرده و برای صنف و صنعت به رقمی کمتر از مصوب دولت، به فروش برسانند بازار این بخش آنچنان داغ است که با وجودی که مدت زیادی از اعلام قیمت گندم و آرد صنف و صنعت نگذشته دردسر دستگاه‌های نظامی و انتظامی آغاز شده است. کشف ۲۵ تن آرد قاچاق در یکی از کارخانه‌های آرد این شهرستان از جمله این تخلفات است.

وضع نانوایی‌ها وخیم‌تر می شود

یک کارشناس حوزه آرد و نان در گفتگو با خبرنگار نویاب با بیان اینکه افزایش قیمت آرد صنف و صنعت وضعیت نانوایی‌های گلستان را از این وخیم‌تر خواهد کرد و میزان تخلفات بیشتر می‌شود، گفت: شلوغی صف‌های نانوایی حاصل افزایش قیمت قیمت گندم است متاسفانه در حال حاضر به دلیل اختلاف قیمت زیاد بین آرد دولتی و صنف و صنعت شرایط برای تخلف زیاد شده است.

با وجودی که مدت زیادی از اعلام قیمت گندم و آرد صنف و صنعت نگذشته دردسر دستگاه‌های نظامی و انتظامی آغاز شده است

اکبر مقصودلو افزایش قیمت آرد صنف و صنعت به تنهایی را به ضرر فعالان اقتصادی و مصرف کننده می‌داند و می‌گوید: با وجود دلالان و بازار داغ آرد یارانه‌ای که در این حوزه به راحتی مبادله می‌شود صنایع آرد بر ترجیح به تهیه آرد به قیمتی ارزان‌تر از آنچه دولت مصوب کرده دارند و به این ترتیب حاضر به تهیه آرد از کارخانجات آرد نخواهند بود.

اختلاف چشم‌گیر قیمت آرد آزاد و دولتی | حفره یارانه جیب دلالان را  پُر می‌کند

تشکیل ۴۱۳ پرونده تخلف
جلوگیری از بروز تخلف در شرایطی که قیمت آرد دولتی به یک دهم آرد آزاد به فروش می‌رسد، قدری دشوار خواهد بود این موضوعی است که یک مسئول گلستانی هم آن را تایید می‌کند سرپرست معاونت توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار نویاب از برخورد جدی با نانوایی‌های متخلف خبر می‌دهد و می‌گوید: تاکنون ۴۱۳ پرونده تشکیل و به هیات بدوی ارسال شده است.

سعید حسن پور با بیان این نکته که وقتی فاصله قیمتی بین دو کالا وجود داشته باشد انحراف از کالا اجتناب ناپذیر است، می‌افزاید: در حوزه نظارت از تیم‌های نظارتی در حوزه شهرستان به اتفاق نیروی‌های سازمان صمت و بسیج گلستان استفاده می‌شود. از سوی دیگر باید به هوشمندسازی نظارت نیز تاکید شود لیکن بهتر است نظارت بر حوزه آرد از محل حمل تا جایی که به دست مصرف کننده می‌رسد، هوشمندسازی شود.

وی با تاکید بر این نکته که ماشین حمل آرد باید مجهز به سیستم جی پی اس و دوربین باشد، ادامه می‌دهد: از طرفی سهمیه آرد نانوایی‌ها مشخص است بنابراین تیم‌های نظارت، موجودی آرد این واحد صنفی را بررسی و آمار برداری می‌کنند البته می پذیریم که با وجود این نظارت‌ها احتمال تخلف وجود دارد و مکان هایی نیزبوده که از زیر چتر نظارتی ما خارج شده و منجر به انحراف شده است به همین خاطر در کارگروه آرد و نان استان پیشنهاد نظارت هوشمند دادیم.

وقتی فاصله قیمتی بین دو کالا وجود داشته باشد انحراف از کالا اجتناب ناپذیر است

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی گلستان در توضیح برخورد با واحدهای صنفی متخلف اینگونه توضیح می‌دهد: پس از مشاهده تخلف، پرونده تعزیراتی تشکیل شده و در برخی موارد سهمیه آرد آنها به عنوان جریمه کاهش یافته است از سوی دیگر اعتقاد داریم که جریمه نقدی نانوایی‌ها از دیگر اهرم‌های بازدارنده خواهد بود البته اثرگذاری این جریمه‌ها نه تنها در حوزه آرد بلکه در سایر حوزه‌های کالایی، بازدارنده نیست.

اختلاف قیمت منجر به فساد می شود
معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان گلستان هم با معاون جهاد هم عقیده است و در گفتگو با خبرنگار نویاب با بیان اینکه فاصله قیمتی آرد نانوایی و صنف و صنعت باعث فساد و عدم توازن در عرضه و تقاضا می‌شود، گفت: وقتی قیمت آرد مورد نیاز صنف و صنعت افزایش می‌یابد بالطبع یک فاصله قیمتی بین آرد دولتی نانوایی‌ها و آرد آزاد برای صنف و صنعت ایجاد می‌شود که این دو قیمتی شدن باعث فساد و عدم توازن در عرضه و تقاضا می‌شود.

علی اصغر اصغری ادامه داد به عبارتی بخشی از کسانی که دسترسی به آرد نانوایی دارند، می‌توانند این آرد را با اندکی تبدیل و هماهنگی با کارخانجات آرد از قیمت دولتی به آزاد تبدیل کنند از سوی دیگر اختلاف قیمت آرد نانوایی و صنف و صنعت به عنوان یک نقص مشهود است. این موضوع باعث کسری در میزان آرد مورد نیاز نانوایی‌ها می‌شود بنابراین تغییر در قیمت آرد صنف و صنعت بی تاثیر بر وضعیت نانوایی‌ها نخواهد بود.

وی با بیان این نکته که به طور قطع در حوزه نانوایی‌ها دچار مشکلاتی از جهت عرضه شبکه آرد خواهیم شد، می‌افزاید: وقتی آرد از شبکه نانوایی‌ها خارج شود مطمئناً تولید نان کاهش خواهد یافت. با توجه به ثابت یا افزون بودن تقاضای مردم برای دریافت نان به عنوان قوت قالب، این موضوع باعث مشکلات بعدی برای مصرف کننده نان خواهد شد.

چنان که از اظهارات مسئولان پیدا است با وجود اختلاف قیمت زیاد آرد دولتی و آزاد نظارت قدری دشوارتر خواهد بود بنابراین به نظر می‌رسد دولت به جای صرف هزینه هنگفت در جهت هوشمندسازی یا به کاری گیری نیرو برای جلوگیری از تخلف به آنچه کارشناسان بارها به آن تاکید کردند یعنی حذف یارانه از کالاهای اساسی و اختصاص آن به آخرین زنجیره مصرف هرچه سریع‌تر اقدام کند تا دست افراد سود و فرصت طلب از این میان کوتاه شده و دهک‌های کم درآمد بیش از این برای تامین معیشت خود تحت فشار قرار نگیرند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5433
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.