• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
5
معاون توسعه بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی؛

قیمت روغن در کشورهای همسایه ۱۰ برابر ایران است

  • کد خبر : 5379
  • 15 اردیبهشت 1401 - 10:48
قیمت روغن در کشورهای همسایه ۱۰ برابر ایران است
عسکرزاده گفت: قیمت روغن در کشورهای همسایه ۱۰ برابر نرخ داخلی است و زمینه ساز قاچاق این محصول به خارج از کشور می شود.

به گزارش نویاب به نقل از باشگاه خبرنگاران، عسکرزاده معاون توسعه بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر در خصوص وضعیت آرد، گندم و روغن در بازار پاسخ داد:

چرا دچار کمبود در برخی از کالا‌ها در بازار هستیم؟

عسکر زاده:کمبودی از لحاظ تولید نداشتم، اما اگر اختلالی ایجاد شده در حد و اندازه نیاز مردم نبوده است. اختلالی در حوزه تامین به وجود نیامده بلکه در حوزه تولید ایجاد شده است.

تولیدکنندگان با توجه به وضعیتی که در دنیا حاکم است باید همراهی می‌کردند تا این اختلال ایجاد نمی‌شد. از زمانی که دولت سیزدهم سکان کشور را برعهده گرفت، توانستیم با مشقت منابع ارزی کشور را تامین کنیم. این منابع ارزی کشور با مشقت بیشتری مایحتاج مردم را تامین می‌کند که شامل گندم، روغن و نهاده‌ها است.

قرارگاه امنیت غذایی در وزارت جهاد تشکیل شد، ما با تمامی تولیدکنندگان و تشکل‌ها جلساتی را برگزار کرده ایم.

چرا دولت تصمیم گرفت تا یارانه آرد آزاد شود؟

عسکرزاده: ما دچار خشکسالی شده ایم، در سال قبل قریب به ۱۳ الی ۱۴ میلیارد دلار گندم، جو و نهاده‌های دامی مصرف شد، اگر جنگ روسیه و اوکراین ایجاد نمی‌شد قطع یقین امسال باید بر روی ۲۰ میلیارد دلار می‌رفتیم. 

رییس جمهور و دولت سیزدهم کار جهادی انجام دادند. در این سیستم ارز را با این وضعیت و نهاده با شرایطی که در دنیا ایجاد شده تامین می‌کنیم. تورم جهانی در دنیا بی‌سابقه بود به طوری که بر روی سفره‌های مردم اثر گذاشت و پس از آن بحث خشکسالی به وجود آمد. تمام کسانی که سوء نظر نسبت به منابع خدادادی داشتند الان ناراحت هستند و جوسازی می‌کنند.

در سال ۱۴۰۱ اشکالی به وجود آمد، هم دستمزد و هم هزینه‌های مربوط به حمل و نقل افزایش پیدا کرد. ما براساس قانون موظف بودیم که قیمت‌ها برای مصرف کننده را مطابق نرخ‌های سال ۱۴۰۰ در نظر بگیریم و این مسئله تناقض ایجاد کرد.

انتظار ما از تولیدکنندگان این است که الان در این شرایط باید رعایت می‌کردند و تولیداتی را که داشتند را با دولت به توافق می‌رسیدند و حتی اگر زیان جزئی می‌کردند منت بر سر مردم نبود.

دولتمردان انتظار داشتند که عزیزان ما در کارخانه‌های روغن، بحث روغن را ادامه می‌دادند و به اندازه‌ای که نیاز سیستم توزیع بود را اقدام به توزیع روغن می‌کردند.

تولیدکنندگان روغن را حبس کردند و گفتند که زیان می‌دهند. تولیدی که انجام داده بودند را نگه داشتند تا اصلاح قیمت اتفاق بیفتد.

سیل قاچاق ۱۰ الی ۲۰ برابر سال قبل شد به نحوی که امنیت غذایی کشور‌های همسایه را تماما تامین می‌کردیم به خصوص در بحث روغن و آرد. مقداری ازک مبود در بحث توزیع روغن از کارخانه بود که اخلال ایجاد کرد.

هماهنگی های لازم ایجاد شده است تا مانع از قاچاق شویم. روغن با نرخ حدود ۱۰ برابر قیمت داخل کشور ما در کشورهای همسایه به فروش می رسد.

آیا دولت برنامه ای در خصوص آرد صنف و صنعت در راستای جبران افزایش قیمت دارد؟

عسکرزاده: مصرف سالیانه گندم ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است، وقتی خشکسالی نباشد، نزدیک به ۸ میلیون تن از داخل کشور تامین می شود، دولت قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان را تصویب کرده است و برای مابقی از کشورهایی همچون روسیه و اوکراین گندم را وارد می کردیم الان مجبوریم که از آرژانتین، برزیل و کشورهایی مانند آلمان وارد کنیم. گندم با این مشقت وارد می‌شود و به کارخانه آرد سازی می رود و کشورهای اطراف ما بدون هیچ زحمتی آن را دریافت می‌کنند.

چه زمانی شاهد به تعادل رسیدن بازار خواهیم بود؟

عسکرزاده: تا پایان هفته بازار به تعادل می‌‎رسد، دولت ۳ میلیارد دلار در اول سال برای کالاهای اساسی کشور تامین کرد. تا الان بیش ۲۰۰ هزار تن روغن خام وارد کشور شده و تا پایان هفته بازار به تعادل می‌‎رسد.

باید با عزم ملی و انضباط اجتماعی مراقب باشیم زیرا مردم را در مراحلی سیر می دهند که آنها مجبور شوند که انبارها را به سمت خانه ها ببرند، بازار ۱۰۰ درصد به تعادل می‌رسد و پر خواهد شد و بیش از ۶ هزار تن روغن در روز های یکشنبه و دوشنبه توزیع شد .

باید ریل گذاری جدید اقتصاد را مراقبت کرد. افسران اقتصادی تلاش می‌کنند تا خللی در سفرهای مردم ایجاد نشود.

علیرضا شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزیر صمت در ادامه برنامه به بیان دیدگاه های خود پرداخت.

علت افزایش قیمت ماکارونی را در بازار چه می دانید؟

شاه میرزایی: ما تایید می‌کنیم که چاره‌ای جز افزایش قیمت نبود، قیمت‌های جهانی و بحث حذف یارانه را داریم که البته به معنای تغییر توزیع یارانه است در راستای این مسئله یارانه کاملا باید به دست مصرف کننده برسد .

یارانه قاچاق می‌شود و به دست مصرف کننده به صورت کامل نمی رسید،۳۰ درصد اتلاف یارانه و یا قاچاق داریم که به شکل های مختلف به دست مصرف کننده نمی رسید.

در بخش عرضه کالا یکی از تولیدکنندگان ما به دلیل تغییرات قیمتی نتوانسته بود اقدام به عرضه کند ولی مشکل سریع برطرف شد الان با درج همزمان قیمت تولیدکننده و قیمت مصرف‌کننده،  عرضه را شروع کرده است.

این شرکت با شرکت پخش خود فقط کار می‌کرد اما شرایط به نحوی است که باید از شرکت های پخش دیگر کمک بگیرید اکنون ایم کار انجام شده و توزیع ماکارونی‌ شروع شده است.توزیع‌کنندگان اینترنتی در اینجا نقش اساسی دارند .

مابه‌التفاوت تغییر قیمت کالاها، متناسب با شهریور سال گذشته به مردم بازپرداخت می‌شود. به دلیل قیمت‌های جهانی و تغییر توزیع یارانه‌ای، چاره‌ای جز افزایش قیمت آرد نبود.

فقط تغییر آرد در بخش صنف و صنعت بوده و در روغن، آرد نانوایی و نظایر آن تغییری وجود نداشته است.مابه‌التفاوت تغییر قیمت کالاها، متناسب با شهریور سال گذشته به مردم بازپرداخت می‌شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5379
  • منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.