• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

غفلت از پتانسیل بازآفرینی بافت‌های فرسوده| «جانمایی غلط پروژه ها» هدردادن منابع است

  • کد خبر : 5299
  • 10 اردیبهشت 1401 - 14:05
غفلت از پتانسیل بازآفرینی بافت‌های فرسوده| «جانمایی غلط پروژه ها» هدردادن منابع است
مرتضوی، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان این که از ظرفیت بافت های فرسوده در طرح جهش تولید مسکن باید به درستی استفاده شود، گفت: جانمایی غلط پروژه ها هدردادن منابع است.

سید محمد مرتضوی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد بودیم که وزیر راه و شهرسازی مطالبی را در خصوص توسعه شهرهای جدید عنوان کرد و گفت که ۴۰ شهر جدید در استان‌های مختلف کشور به زودی در فاز اجرایی و عملیاتی قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن انبوه‌ سازان گلستان افزود: در این مقوله با دو دیدگاه روبه‌رو هستیم؛ نخست اینکه کمبود ساخت و ساز مسکن در کشور و نیاز به ۶ میلیون واحد ما را به این سمت سوق می دهد که از این مسئله استقبال کنیم زیرا بخش قابل توجهی از واحدها را می توانند در خود جای دهند.

مرتضوی گفت: اما یک نقطه ضعف و انتقاد به سیاست دولت وارد است، صرف نظر از اینکه خانه دار شدن مردم امری واجب بوده و در قانون اساسی هم به آن تاکید شده اما کیفیت سرپناه و سکونتگاه ها در شهرها و همین طور تاثیر این موارد بر مسائل اجتماعی و فرهنگی و منطبق بودن آن با طرح‌های آمایش سرزمینی به عنوان طرح‌های بالادستی مهم است.

وی تاکید کرد: باید مسکنی ساخته شده که تقاضامحور بوده و خریدار و بهره بردار امکان خرید و پرداخت تعهدات مالی خود را داشته باشد و محیط و مناسب برای سکنی گزیدن باشد که به عنوان اصل مهم مطرح است و در مسکن مهر تجربیات ناخوشایندی در این زمینه داشتیم.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور ادامه داد: جانمایی های نامناسب در مسکن مهر باعث شد، سال ها هزینه هایی را از بیت المال و جیب مردم پرداخت کنیم که این پروژه ها هم بلاتکلیف و سرگردان رها شده و یا به اتمام نرسیده اند و یا مسکنی داشتیم که به اتمام رسیده ولی متقاضی برای آن وجود ندارد لذا انتخاب جا و فضا که برای متقاضی مورد پذیرش باشد، بسیار مهم است.

مرتضوی عنوان کرد: زمانی که زندگی در این شهرها و یا فضاهای جدید جاری شود طبعاً باید نیازهای مردم به لحاظ تامین شغل، تامین معیشت، دسترسی به فضاهای شهری که لازمه یک سکونتگاه باکیفیت و پایدار است، برطرف شود.

وی بیان کرد: با رعایت این مسائل با تاثیرات و بازخوردهای منفی اجتماعی و پدیده‌های مختلف مانند افزایش جرائم در اثر سکونتگاه نامناسب و پدیده بدمسکنی مواجه نخواهیم شد.

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان اضافه کرد: تمام این مسائل ما را به سمتی می‌برد که در جانمایی فضاهای سکونتی حداکثر ملاحظات را داشته باشیم و به طرح‌های بالادستی به طور دقیق و با در نظر گرفتن تمام ملاحظات و جزئیات توجه مناسب داشته باشیم.

وی گفت: یکی از بهترین جانمایی ها برای سکونتگاه ها، در نظر گرفتن طرح جدید تولید مسکن در فضاهای داخل شهرها و بافت های فرسوده است که از سال ۱۳۸۷ طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده آغاز شده ولی تاکنون موفقیتی در آن نداشتیم.

این فعال صنعت ساختمان با بیان این که باید دلایل عدم موفقیت آسیب‌شناسی شود، افزود: باید به شکل و شیوه مناسب از بافت های فرسوده بهره ببریم و با همپوشانی صحیح و با در نظر گرفتن ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی به توسعه و بازآفرینی این فضاها بپردازیم و از بحران و وقایع ناگوار در این بافت ها جلوگیری کنیم زیرا این مسئله علاوه بر این که سبب می‌شود مردم خانه‌دار شوند، موجبات بهبود فضاهای شهری چه به لحاظ کالبدی، فرهنگی و اجتماعی را فراهم می کند.

مرتضوی گفت: دولت باید در این مقوله بیش از گذشته وقت گذاشته و هزینه صرف کند و بسته‌های تشویقی مناسبی را برای تولیدکنندگان و توسعه گران ارائه داده تا به جای احداث شهرهای جدید با ایجاد زیرساخت هایی با هزینه‌های بالا، بافت‌های فرسوده نوسازی شده و تسهیلات طرح ملی مسکن به این سمت هدایت شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5299
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.