• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها مطرح کرد؛

تلفات جاده ای ۲۰ درصد بالاتر از میانگین جهانی| ۷ درصد تولید ناخالص داخلی در سوانح جاده ای هدر می رود

  • کد خبر : 5210
  • 07 اردیبهشت 1401 - 10:03
تلفات جاده ای ۲۰ درصد بالاتر از میانگین جهانی| ۷ درصد تولید ناخالص داخلی در سوانح جاده ای هدر می رود
بخارایی رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با بیان اینکه آمار مربوط به وضعیت تصادفات جاده‌ای بحرانی شده و تلفات ۲۰ درصد بالاتر از میانگین جهانی است، گفت: ۲۵ درصد تلفات مربوط به تصادفات موتورسواران است.

به گزارش نویاب به نقل از بازار، محمد بخارایی امروز به مناسبت روز ملی ایمنی حمل و نقل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد جابه‌جایی مسافر و کالا از طریق جاده انجام می‌شود گفت: ایمنی حمل و نقل نیازمند عزم ملی است و علت بیشتر سوانح در حالی از سوی پلیس تا حدود ۷۰ درصد عامل انسانی اعلام شده که انجام کار فرهنگی اقدام زودبازده برای توقف این روند را بیش از پیش می طلبد.

وی با بیان اینکه منظور از ارتقای سطح فرهنگ رانندگی، ارتقای فرهنگ راهسازی، خودروسازی، کنترل نظارت و امداد رسانی نیز می شود ادامه داد: این اقدامات در مجموع باعث ارتقای فرهنگ ایمنی می‌شود و باز هم تاکید می کنم که فقط رانندگان نباید خطاب قرار بگیرند که چرا آمارهای تلفات جاده ای بالا است.

بخارایی ادامه داد: تشکیل شورای عالی ایمنی و فراکسیون ایمنی راه‌ها در مجلس می تواند کمک خوبی برای کاهش تلفات جاده ای و سوانح رانندگی باشد اما باید مسائل مرتبط با حمل و نقل به عنوان یکی از مولفه‌های مهم پیشرفت مورد توجه قرار بگیرد. موضوع افزایش ایمنی حمل و نقل و حفظ سرمایه‌های انسانی، اجتماعی و اقتصادی و کاهش سوانح رانندگی، یک معضل بزرگ و دغدغه ملی به شمار می‌رود. از این رو روز ملی ایمنی حمل و نقل که هفت اردیبهشت ماه در تقویم رسمی کشور ثبت شده فرصت مهمی است تا نهادهای مسئول در صنعت حمل و نقل و ترافیک با همراهی مردم، با ایجاد یک جریان فراگیر و سراسری، خطرات و پیامدهای جبران‌ ناپذیر سوانح رانندگی را مورد توجه قرار دهند.

میزان کشته‌های سوانح رانندگی و تلفات در تصادفات جاده ای ۲۰ درصد از میانگین دنیا بیشتر است. این آمار نشان می دهد که در بحث سوانح و تصادفات رانندگی و جاده ای به شرایط بحرانی رسیده‌ایم و باید جامعه به این موضوع حساسیت نشان دهد

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با اشاره به سهم و نقش حمل و نقل در اقتصاد کشور اذعان کرد: امروز حمل و نقل و سوانح رانندگی به یک دغدغه اجتماعی و اقتصادی در کشور تبدیل شده است و متاسفانه میزان کشته‌های سوانح رانندگی و تلفات در تصادفات جاده ای ۲۰ درصد از میانگین دنیا بیشتر است. این آمار نشان می دهد که در بحث سوانح و تصادفات رانندگی و جاده ای به شرایط بحرانی رسیده‌ایم و باید جامعه به این موضوع حساسیت نشان دهد.

بخارایی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی بر افزایش تلفات جاده‌ای تاثرگذار هستند گفت: ۳ عامل نیروی انسانی، زیرساخت جاده و وسایل نقلیه در بروز سوانح و تصادفات جاده‌ای ۷۰ درصد است و کم‌هزینه‌تر و زودبازده‌ترین عاملی که باعث کاهش تصادفات جاده‌ای می‌شود، فرهنگ‌سازی است.

در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد عامل تصادفات جاده‌ای خودروهای ناایمن و ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر را کیفیت پایین جاده‌ها تشکیل می‌دهند اما همچنان عامل اصلی، نیروی انسانی و رانندگان هستند

دبیر جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد عامل تصادفات جاده‌ای خودروهای ناایمن و ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر را کیفیت پایین جاده‌ها تشکیل می‌دهند اما همچنان عامل اصلی، نیروی انسانی و رانندگان هستند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ نقطه حادثه‌خیز در سطح کشور داریم اما باید توجه داشته باشیم که نقاط حادثه‌خیز تمام شدنی نیستند و باید به صورت مستمر مورد اصلاح قرار بگیرند.

رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با اشاره به ۳ سند بالادستی برای کاهش سوانج جاده‌ای بیان کرد: از سال‌های گذشته ۳ سند بالادستی تعریف شده اما به دلایل مختلف از جمله کم‌کاری دستگاه‌ها به این اسناد پرداخته نشد. سند آئین‌نامه انضباط اجتماعی و ارتقاء فرهنگ ایمنی، سند آئین‌نامه دهه ملی اقدام برای ایمنی راه‌ها و سند مدیریت ایمنی و سوانح حمل و نقل رانندگی از جمله اسناد بالادستی برای کنترل سوانح ترافیکی و حمل و نقل است.

متاسفانه تصادفات موتورسواران در کشور قابل توجه افزایش یافته است و در حال حاضر ۲۵ درصد تلفات مربوط به تصادفات موتورسواران است

بخارایی ادامه داد: متاسفانه تصادفات موتورسواران در کشور قابل توجه افزایش یافته است و در حال حاضر ۲۵ درصد تلفات مربوط به تصادفات موتورسواران است که برای کاهش میزان تلفات و تصادفات جاده‌ای، مدیریت سرعت، آموزش، برگزاری مستمر شورای عالی ایمنی راه‌ها، جلوگیری از تولید خودروی ناایمن، مشارکت بیمه‌ها و کاهش نقاط حادثه‌خیز را دنبال می‌کنیم.

به گفته وی، سوال این است که این حجم از موتورسوار در کشور چیست و چرا باید تا این حد این حجم افزایش یابد.

در این نشست همچنین « ناصر رزاق‌منش» مدیر عامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با بیان اینکه متاسفانه در ایام نوروز امسال شاهد بیش از ۱۱۰۰ نفر کشته ناشی از تصادفات جاده‌ای بودیم، گفت: این آمار شاید قطعی و دقیق و درست نباشد و در آمار نهایی، این عدد و رقم افزایش پیدا می‌کند و جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها نگران افزایش تصادفات جاده‌ای است.

وی با اشاره به اینکه ۴ تا ۷ درصد تولید ناخالص داخلی کشور در سال به دلیل سوانح جاده‌ای هدر می‌رود گفت: در ابتدای نوروز امسال ۱۰۰ هزار خودرو توسط پلیس اعمال جریمه و بیش از ۳۰ هزار خودرو به پارکینگ منتقل شدند که این نشان از افزایش تخلفات رانندگی است.

وی افزود: اخیرا پلیس راهور اعلام کرده که در ماه رمضان افراد می‌توانند خودروهای خود را از پارکینگ ترخیص کنند در حالی که این مدارای پلیس با متخلفان اشتباه است و نمی‌تواند اثر بازدارندگی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5210
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.