• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
رییس کانون انجمن های صنفی صنایع آرد ایران؛

تفاوت ۱۷ برابری قیمت آرد صنایع با نانوایی ها / فساد و قاچاق نتیجه عدم یکسان سازی قیمت‌ آرد

  • کد خبر : 5208
  • 07 اردیبهشت 1401 - 9:54
کارشناسان معتقدند، افزاش قیمت آرد با توجه به افزایش نرخ خرید تضمینی گندم، واقعی‌سازی قیمت است و می تواند نتایج مثبتی برای تولید به دنبال داشته باشد. اما، در حال حاضر دولت آرد را به سه نرخ متفاوت برای بخش های مختلف عرضه می کند و اگر افزایش قیمت تنها برای یک بخش باشد، فساد زا خواهد بود و قاچاق را رونق می دهد.

به گزارش نویاب به نقل از اقتصادآنلاین، امروز نرخ پیشنهادی جدید آرد صنف و صنعت بر اساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی و تأیید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان رسما اعلام شد و حالا باید این پیشنهاد به ستاد تنظیم بازار برای تائید نهایی برود. بر این اساس نرخ گندم برای صنف و صنعت از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان نرخ و آرد آن ها تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش می‌یابد. 

حسین یزدجردی، رییس کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران، معتقد است؛ افزایش قیمت آرد صنف و صنایع با توجه به افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از ۵ هزارتومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان،  قدمی در جهت واقعی سازی قیمت‌ها است و می‌تواند نتایج مثبت برای تولید دنبال داشته باشد.

به گفته یزدجردی؛ واقعی سازی قیمت‌ها موجب تحرک تولید می‌شود، اما باید توجه داشت افزایش قیمت آرد برای یک بخش و عدم اصلاح قیمت برای بخش های دیگر می‌تواند مخاطره آمیز باشد.

یزدجری توضیح داد: در حال حاضر شرکت بازرگانی دولتی سه نوع آرد توزیع می‌کند، نوع اول آردی است که در اختیار اغلب نانوایی‌ها قرار می‌گیرد و قیمت آن کیلویی ۶۵٠ تومان است، نوع دوم آردی است که در اختیار نانوایی‌های آزادپز قرار می‌گیرد و قیمت آن کیلویی ٩٠٠ تومان است و نوع سوم هم آردی است که در اختیار صنف و صنایع مانند کارخانجات ماکارونی‌سازی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته پزی قرار می‌گیرد که قیمت آن تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافته است.

یزدجردی تصریح کرد: با ابلاغ قیمت جدید آرد برای صنف و صنعت، قیمت آرد این بخش تقریبا ۱۷ برابر بیشتر از قیمت آردی می‌شود که در اغلب نانوایان سنتی در حال توزیع است که‌، رقم قابل توجه‌ای است.

وی از مخاطرات این اختلاف قیمت را گسترش فساد در بازار آرد کشور عنوان کرد.

یزجردی توضیح داد: سود کلانی که حاصل این اختلاف قیمت است بسیاری از نانوایان سنتی را برای فروش آرد در بازار وسوسه می‌کند، کما این‌ که اکنون نیز در مواردی شاهد این اتفاق به رغم اختلاف کم فاصله قیمتی هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت افزایش قیمت آرد نانوانی‌های سنتی مانند آرد صنف و صنعت، قیمت نان برای اقشار کم درآمد بسیار بالا خواهد رفت، گفت: به تازگی وزارت امور اقتصادی و دارایی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پیشنهادی داده که درحال بررسی است، بر اساس این پیشنهاد، قیمت آرد برای تمام بخش‌ها اصلاح می‌شود اما، قیمت گندم و نان برای مصرف کننده با پرداخت مابه التفاوت توسط دولت تغییری نمی‌کند.

رییس کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران، همچنین مخاطرات دیگر عدم واقعی سازی نرخ آرد برای تمام بخش ها را رونق قاچاق دانست و افزود: نرخ پایین و غیر واقعی برای دیگر بخش‌ها احتمال قاچاق را نیز افزایش می‌دهد که خود نیز نتایج منفی زیادی برای کشور به دنبال دارد.

یزجردی  گفت: البته بخش دیگر پیشنهاد وزارت اقتصاد در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مربوط به اقدام به جلوگیری از قاچاق گندم به کشورهای همسایه بوده است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5208
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.