• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
سرپرست مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی؛

طرح پایداری تولید گندم در کشور اجرا می شود

  • کد خبر : 5042
  • 01 اردیبهشت 1401 - 10:26
سرپرست مجری طرح گندم از تدوین و اجرای طرح ۵ ساله برای پایداری تولید این محصول و توسعه کشاورزی حفاظتی از سال زراعی آینده خبر داد.


به گزارش نویاب به نقل از  وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی گفت: این طرح ۵ ساله با هدف ارتقای بهره‌وری آب، افزایش عملکرد تولید در واحد سطح و پایداری تولید در اراضی آبی و دیم از سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اجرا می‌شود.

وی افزود: در قالب این طرح بیش از ۵۰ درصد اراضی آبی و ۵۰ درصد اراضی دیم گندم زیر پوشش کشاورزی حفاظتی با شیوه کشت مستقیم یا بی‌خاک‌ورزی و شیوه کم‌خاک‌ورزی قرار می‌گیرد.

سهرابی درباره سطح فعلی اجرای کشاورزی حفاظتی در گندمزارهای کشور اذعان داشت: کشاورزی حفاظتی با شیوه کشت مستقیم در سطح حدود ۱۸۰ هزار هکتار اراضی آبی و ۸۵ هزار هکتار اراضی دیم اجرا می‌شود و اگر بخواهیم شیوه کم‌خاک‌ورزی را نیز محاسبه کنیم این اعداد افزایش می‌یابد.

سهرابی توضیح داد: در کشت مستقیم، عملیات کاشت بدون خاک‌ورزی صورت می‌گیرد و ماشین کارنده وارد مزرعه شده و کود و بذر را همزمان در خاک قرار می‌دهد و در این روش دیگر نیاز به شخم زدن زمین نیست.

وی اظهار داشت: در این طرح، حمایت‌هایی را به کشاورزان در اراضی آبی و دیمزارهای گندم ارائه خواهیم کرد از جمله در زمینه خرید دستگاه‌های کشت مستقیم با نرخ سود ۴ درصد که هم‌اکنون هم در حال انجام است، ضمن آن که ۳۰ درصد قیمت ماشین‌های کارنده نیز توسط دولت و ۷۰ درصد باقیمانده از سوی متقاضیان پرداخت خواهد شد.

سهرابی با بیان این که اعتبارات طرح ۵ ساله پایداری گندم پیش‌بینی شده است، ابراز امیدواری کرد دولت و مجلس از این طرح حمایت کنند.

سرپرست مجری طرح گندم ادامه داد: اعتبارات و هزینه‌های اجرای این طرح نسبت به درآمدی که عاید کشور و کشاورزان می‌کند، عدد بزرگی نیست.

وی با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و تبعات آن در بخش تولید و بازار محصولات کشاورزی تصریح کرد: چاره‌ای به جز خوداتکایی در تولید محصولات استراتژیک نداریم.

سهرابی، گندم را مهمترین محصول استراتژیک در تأمین امنیت غذایی در کشور خواند و گفت: در ایران بیش از ۴۰ درصد انرژی و ۴۴ درصد پروتئین مورد نیاز مردم از طریق گندم تأمین می‌شود و این محصول نقش کلیدی در امنیت غذایی دارد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=5042
  • منبع : وزارت جهاد کشاورزی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.