• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان:

استفاده متناوب از سموم کیفیت را کاهش می دهد

  • کد خبر : 4975
  • 29 فروردین 1401 - 16:21
استفاده متناوب از سموم کیفیت را کاهش می دهد
حق نما، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: استفاده متناوب سموم در مدت سه سال کیفیت و اثر گذاری آن را کاهش خواهد داد.

کیانوش حق نما در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: به محض معرفی آفت کش، کشاورزان تلاش می کنند که از آن استفاده کنند و این امر سبب می شود تا در مدت سه سال آینده اثر این آفت کش کاهش یابد.

وی افزود: جهاد کشاورزی برای رفع این مساله ضمن بروز رسانی سموم، استانداردهای جهانی را به کشاورزان معرفی می کند .

حق نما تصریح کرد: به کشاورز توصیه می کنیم تناوب سموم را رعایت کرده و محصولات کشاورزی را هر سال را تغییر دهند تا شاهد عملکرد بهتری در این زمینه باشیم.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: یک سم هر چقدر که با کیفیت باشد با استفاده مداوم، ظرف سه سال آینده کارایی خود را از دست خواهد و مقاومت حشرات و آفت ها را در مزارع افزایش می دهد.

وی با اشاره به اینکه کیفیت سموم در آزمایشگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد، افزود: هر کشاورزی اگر به سمی اعتراض دارد به ادارات جهاد کشاورزی شهرستان ها اعتراض کند و ما با نمونه های آزمایشگاهی که در دست داریم، صحت و سقم این ادعا را بررسی قرار می کنیم.

حق نما یکی دیگر از دلایل عدم تاثیرگذاری آفت کش ها را، استفاده از سموم در زمان غیر مناسب دانست و گفت: البته برخی مواقع کشاورزان یا زمان استفاده از سموم و یا میزان استفاده از آن را در هر هکتار رعایت نمی کنند و همین امر سبب عدم تاثیر گذاری سموم می شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال طبق تحقیقاتی که داشته ایم در گلستان برای استفاده از علف کش ها ۵۶ درصد زمان درست استفاده کردن سم را نمی دانند و این زمان بندی اشتباه تاثیر بسیاری بر عملکرد سموم در مزارع دارد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در خاتمه خاطرنشان کرد: از طرف دیگر برخی از علف های هرز نسبت به علف کش های که در استان استفاده می کنیم مقاوم شدند که این ناراضایتی کشاورزان را به دنبال داشته است. با وجود اینکه سم را در زمان و میزان مناسب استفاده شده اما باز هم کشاورزان به نتیجه مطلوب نرسیدند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4975
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.