به گزارش نویاب به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان علیرضا نورانی رئیس سازمان در جلسه ای که با مدیران زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در استان گلستان برگزار شد، اطهار کرد: یکی از راه های تسریع کننده در رشد اقتصادی استان گلستان، توسعه ترانزیت است و حسب برنامه هفتم پیشرفت، توسعه ترانزیت یکی از قابلیت های استان در پیشرفت اقتصادی و توسعه منطقه ای است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان ضمن اشاره به ریل گرگان – بجنورد – مشهد و اسناد موجود، افزود: ریل گرگان- بجنورد- مشهد باید به خط راه آهن بین المللی ایران- قزاقستان و ترکمنستان متصل بشود و در حقیقت ما را از البرز عبور بدهد، تا ما بتوانیم از بجنورد به سمت جنوب طی مسیر نماییم.
نورانی بیان کرد: پیرو سفر دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم به استان خراسان شمالی، مقرر شد که شرکت پتروشیمی خراسان، قطعه بجنورد – مشهد را عملیاتی کند و از این جهت، می تواند یک کریدور ریلی برای شرق خزر محسوب شود و بعنوان یکی از کریدورهای مهم کشور باشد.
نورانی با شارهه به حوزه کریدور جاده ای به کریدور شرق خزر یادآورشد: مقرر شد تا از محل قرارداد گازی با ترکمنستان، پیمانکاران ایرانی حدود ۲۳۰ کیلومتر راه اینچه برون، اترک و گمداغ را کار بکنند و در عوض منابع مالی بابت گاز به ترکمنستان داده نشود و بدین صورت تهاتری بین ایران و ترکمنستان برقرار شود.
وی افزود: جاده ترانزیتی گنبدکاووس به پایانه و گمرک «اینچهبرون» موسوم به جاده «نفت» بهطول ۵۶ کیلومتر از نیازهای زیرساختی استان و از سوی دیگر جاده آزادشهر به شاهرود هرچه سریعتر بایستی تکمیل شود.
نورانی خاطرنشان کرد: این کریدور جاده ای میتواند باعث توسعه ترانزیت در گلستان گردد و بعنوان یکی از مزیت های استان محسوب شود.
وی بیان کرد: کریدور غرب به شرق (بزرگراه امام رضا (ع) ) در بخش شرقی حدود ۱۷ کیلومتر باقیمانده که بایستی عملیاتی گردد.
علیرضا نورانی ادامه داد: این جاده، دوطرفه و کم عرض بوده و سالی ۲۰ میلیون مسافر امام رضا (ع) از گلستان عبور میکنند، که از این حیث، بایستی قطعات باقیمانده در شرق استان (در محدوده شهرستان های گالیکش و مینودشت) و همچنین کنار گذر شهرستان گرگان و تبادل شرقی شهرستان علی آباد کتول که پل روی گذر محسوب می شود، هر چه سریعتر تکمیل گردد.