• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

متعادل‌سازی قیمت کود در استان گلستان | مشکل تامین نداریم

  • کد خبر : 4970
  • 29 فروردین 1401 - 16:08
متعادل‌سازی قیمت کود در استان گلستان | مشکل تامین نداریم
تامین کود مورد نیاز کشاورزان یکی از مسائلی است که هر ساله کشاورزان را با چالش‌هایی در این حوزه روبرو می‌کند، و نیاز است تا برای تولید محصولات بهتر کود مورد نیاز نیز تهیه شود.

مریم بزی- نویاببا توجه به اینکه گلستان یکی از استان‌های مهم در حوزه کشاورزی و تولید محصولات مهمی همچون گندم و کلزا است نیاز است تا کشاورزان در حوزه تامین بذر و کود مورد حمایت مسئولان استانی و کشوری قرار گیرند، به طوری که در زمان کاشت محصولات علاوه بر مشکلات زمان مناسب کاشت، خشکسالی‌های به وجود آمده و تامین آب باید نگران تهیه بذر و سایر نهاده‌ها از جمله کود باشند.

در سال قبل کشاورزان از گرانی و کمبود کود گلایه‌هایی داشتند از طرفی افزایش قیمت‌ها در سال‌های گذشته باعث عدم خرید کشاورزان برای کودهای مورد نیاز شده بود. برای اطلاع از برنامه و سیاست‌های امسال سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفتگویی با «علی اکبر مهقانی» مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان ترتیب دادیم.

* وضعیت تحویل دهی کود در استان به چه صورت است؟
سهمیه کود ۱۴۰۰ توسط شرکت خدمات حمایتی و سازمان تعاون به طور کامل تامین شده و مطابق برنامه ابلاغی حدود ۱۴۵ هزار تن کود اوره تامین و بین کشاورزان توزیع شد یکی از مسائل در حوزه توزیع کود در سال جدید نسبت به سال گذشته تفاوت هایی وجود داشت.

«کشاورزی قراردادی» یکی از این مسائل بود که تقریبا حدود ۳۰ هزار هکتار کشاورزی قراردادی گندم برای امسال داشتیم که خوشبختانه مطابق با ابلاغ وزیر کود را باید به صورت یک جا تحویل کشاورزان می دادیم که البته این موضوع در برنامه سالهای قبل پیش بینی نشده بود توزیع یک جای کود باعث شد تا ذخیره آخر سال را با مشکل مواجه شود که خوشبختانه با مساعدت وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر سهمیه، چیزی حدود ۱۵ هزار تن کود به کشاوران اختصاص داده شد.

* عمده مشکلات در بحث تامین کود چه مشکلاتی است که باید مورد بررسی و حل قرار گیرد؟
گلستان به دلیل اینکه دوری مسافت از مبادی دریافت کود دور است، مسلما برای تامین کود با مشکلاتی بخصوص در آخر سال مواجه است. یکی از مبادی دریافت کود، عسلویه است که خیلی از استان دور است، بعد مسافت باعث می شود تا تاخیرهای در رسیدن کود به استان صورت گیرد.

توزیع یک جای کود باعث شد تا ذخیره آخر سال با مشکل مواجه شود

به خصوص در ماه های بهمن و اسفند که اوج مصرف کودهای اوره و کلرو پتاسیم است با توجه به محدودیت های ترافیکی و سرمای هوا که در برخی از سالها به وجود می آید، قطعی برق و یا گاز پتروشیمی ها و بعد مسافت با چالش هایی روبرو می شویم از سوی دیگر متعادل سازی قیمت ها در سال جدید یکی از اتفاقات خوبی بود که در خصوص توزیع کود بین کشارزان افتاد و به همین دلیل مطابق برنامه ابلاغی کود بین کشاورزان و باغداران توزیع شد.

بر این اساس قیمت کود اوره تقریبا از ۶۵ هزار تومان به نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت و آزاد سازی بخشی از یارانه کود اوره برای کم کردن قیمت کودهای فسفر و پتاسه انجام شد، دولت نیز یارانه بیشتری به کود اختصاص داد، باعث کاهش این کودها شد.

در سال گذشته به دلیل افزایش قیمتی که در کودهای فسفر و پتاسه رخ داده بود،کشاورزان در کل کشور به سمت خرید کود اوره کشیده شده بودند و این باعث ضررهای زیادی هم به خود کشاورزان و هم زمین های آنها می شد، چرا که مصرف یک کود باعث افزایش عملکرد محصولات نمی شود و ضمن اینکه شوری خاک را به همراه دارد، باعث افزایش برخی بیماری ها و آفات نیز می شود.

متعادل‌سازی قیمت کود در استان گلستان | مشکل تامین نداریم

* چه میزان قیمت ها افزایش پیدا کرده بود؟
قیمت این کود ها در سال گذشته چیزی حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرده بود که متاسفانه باعث عدم خرید می شد، خوشبختانه با حمایت دولت ابتدای سال قیمت ها با تخصیص یارانه بیشتر متعادل شد و کشاورزان توانستند کود مورد نیاز خود را خریداری کنند.

یکی از دیگر از مشکلات در حوزه توزیع کود این است که کشاورز بیش از نیاز و سهمیه خود کود تقاضا می کند و این در حالی است که ما با توجه به سهمیه بندی های صورت گرفته کود ها را بین آنها توزیع می کنیم. به طور مثال در تابستان، زمانی که ذخیره کود خوب بود به کشاورزان اعلام کردیم تا سهمیه کودهای پاییزه خود را دریافت کنند، اما برخی این کودهای دریافتی را در زراعت های تابستانه خود مصرف کردند و به همین دلیل با مشکلاتی مواجه شده و کود بیشتری را از ما تقاضا داشتند.

یکی از دیگر از مشکلات در حوزه توزیع کود این است که کشاورز بیش از نیاز و سهمیه خود کود تقاضا می کند

این در حالی است که کود بر اساس سهیمه بندی صورت گرفته بین کشاورزان توزیع می شود، مگر در موارد خاص فنی و با توجه به نیاز واقعی که توسط کارشناسان مورد نظر بازدید ها می گیرد و پس از بررسی های لازم کود را به آن افراد عرضه می کنیم.

* آیا در سال جدید با مشکلاتی در حوزه کود روبرو نخواهیم شد؟
در حال حاضر به دلیل اینکه دو الی سه روزی نیاز بود تا شرکت خدمات و حمایتی از انبارهای خود موجودی برداری کند و بعد از آن، پروسه توزیع کود آغاز کند در ابتدای سال بخصوص دو روز اول با مشکلاتی مواجه بودیم، ولی خوشبختانه کود را از مبادی مختلف، بخصوص بجنورد و همچنین موجودی بین کشاورزان توزیع کردیم لذا باید تاکید کرد که تقریبا حدود ۳۵۰ الی ۴۰۰ تن کود موجود در انبار و از مبادی نیز حدود ۱۵۰ تن تقریبا که به صورت میانگین روزانه ۶۰۰ تن کود داخل شهرستان ها حمل می شود که پیش بینی می شود که روزانه حدود ۷۵۰ تن کود بین کشاوزان در سطح شهرستان های گلستان توزیع شود.

سهمیه محدودی کود برای کل استان گلستان داریم که البته علاوه بر زراعت، به باغ ها و شیلات نیز از محل سهمیه کود سالانه باید کنیم، این در حالی است که استان سالانه حدود ۷۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت استان است، که در این بین حدود ۳۵ هزار هکتار باغ در گلستان وجود دارد همچنین سه الی چهار هزار تن کود فسفاته و اوره نیز به مراکز پرورش ماهی در استان عرضه می شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4970
  • نویسنده : مریم بزی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.