• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5
نویاب گزارش می دهد؛

تخلف گسترده در نانوایی های گلستان | فقدان نظارت صف نان را طولانی کرد

  • کد خبر : 4881
  • 25 فروردین 1401 - 17:18
تخلف گسترده در نانوایی های گلستان | فقدان نظارت صف نان را طولانی کرد
درحالیکه دولت برای رفاه حال مردم آرد را با قیمتی یارانه دار به نانوایی را عرضه می‌کند اما این روزها نان به مصارفی به جز نیاز مصرف کنندگان می‌رسد و صف های طولانی مقابل نانوایی ها تشکیل شده است.

الهام رئوفی فر- نویابیکی از سیاست‌های دولت برای تامین معیشت مردم تخصیص یارانه به آرد برای نانوایی‌های دولتی است. این سیاست با هدف عرضه این محصول با قیمتی مناسب به دست تمامی اقشار جامعه پیش بینی شده است با این حال این روزها گلستانی‌ها برای تهیه نان با دشواری روبه رو هستند چراکه شلوغی صف و ساعت‌ها انتظار برای دریافت نان دولتی، خاطر آنها را مکدر کرده است.

بر اساس بازدیدهای میدانی خبرنگار نویاب، عده‌ای فروش آرد سهمیه‌ای را علت شلوغی و محدودیت عرضه نان می‌دانند و برخی از شهروندان هم معتقدند که عرضه نان به صاحبان رستوران، سوپرمارکت و دامداران باعث شده تا مردم از حق طبیعی خود که عرضه نان دولتی است، دور بمانند.

یکی از شهروندان گرگانی که در خیابان امام رضا (ع) سکونت دارد از کمبود عرضه نان در این محله انتقاد می‌کند و می‌گوید: ما خانواده‌ای شش‌نفره هستیم و غالب مصرف ما نان است اما چند وقتی است که نانوایی محل بیش از پنج نان به مردم نمی‌دهد.

سکینه احمدی در گفتگو با خبرنگار نویاب با بیان این مطلب که بارها مشاهده شده که برخی تعداد زیادی نان از همین نانوایی دریافت کردند، می‌افزاید: این افراد نان را برای خوراک دام خود خریداری می‌کنند.

بارها مشاهده شده که نانوایی در ساعت کارش تعطیل بوده؛ ضعف مدیریت در این حوزه کاملاً مشهود است و خواهش می‌کنم مسئولان آن را انکار نکنند

وی ادامه می‌دهد: بهتر است اول مردم نان مورد نیاز خود را دریافت کنند و سپس میزان مازاد نان پخته شده را نانوا به دامداران عرضه کنند.

او با بیان این نکته که نان دارای کیفیت مناسب دیگر برای خوراک دام صرف نمی‌شود، می‌افزاید: در کنار بی کیفیتی نان‌ها بحث کاهش وزن و حجم نان هم موضوع دیگری است که به نظرم مسئولان باید آن را پیگیری کنند.

مجتبی ابری یک شهروند علی آبادی است که ضعف مدیریت را عامل آشفتگی بازار نان می‌داند و به خبرنگار نویاب می‌گوید: در حال حاضر ما در بخش آرد و نان با یک نظام از گسیخته روبه رو هستیم.

او اضافه می‌کند: نانوایی محلمان در کمتر از دو ساعت پخت اعلام می‌کند که میزان سهمیه آرد آن روز خاتمه یافته است. موضوعی که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

ابری از نبود برنامه‌ای معین در زمان پخت انتقاد می‌کند و می‌گوید: بارها مشاهده شده که نانوایی در ساعت کارش تعطیل بوده؛ ضعف مدیریت در این حوزه کاملاً مشهود است و خواهش می‌کنم مسئولان آن را انکار نکنند.

با وجود افزایش قیمت نان، این محصول با حجمی کوچک‌تر از قبل و کیفیتی پائین تر و حتی تعدادی محدودتر در نانوایی‌ها به فروش می‌رسد

به گفته او، وضعیت عرضه نان در روستاها بسیار فاجعه بار تر از شهرهاست. چراکه نانوایی‌ها فارغ از نیاز مصرف روزانه مردم، بخشی از نان را به دامداران و قسمتی از آن را به سوپرمارکت‌ها اختصاص می‌دهند.

یکی از شهروندان گنبدی هم ضمن گلایه از صف طولانی نانوایی‌ها، می‌گوید: کیفیت نامناسب، بی برنامگی در ساعات کاری و محدودیت در تعداد عرضه نان از مشکلات اخیر مردم گنبد شده است.

تاج محمد ایری در گفتگو با خبرنگار نویاب می‌گوید: با توجه به گرانی برنج و ماکارونی، نان یکی از مصارف عمده خانوار است بنابراین از مسئولان خواهشمندیم این مشکل را هرچه سریع‌تر رفع کنند.

او خواستار افزایش کیفیت نان می‌شود و می‌گوید: با وجود افزایش قیمت نان، این محصول با حجمی کوچک‌تر از قبل و کیفیتی پائین تر و حتی تعدادی محدودتر در نانوایی‌ها به فروش می‌رسد.

محدودیتی در عرضه نان نداریم

اما رییس اتحادیه نانوایی‌های گرگان ضمن پذیرش وضعیت نابسامان نانوایی‌ها از برخورد جدی با واحدهای صنفی خاطی خبر می‌دهد و می‌گوید: شهروندان هرگونه تخلف از این صنف را از طریق تماس با شماره ۱۳۵ یا ۱۲۴ گزارش دهند.

تخلف گسترده در نانوایی های گلستان | فقدان نظارت صف نان را طولانی کرد

حمید مقیمی در گفتگو با خبرنگار نویاب ارزان بودن قیمت نان در مقایسه با نرخ خوراک دام را یکی دیگر از دلایل افزایش صف‌های طولانی اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: افزایش قیمت خوراک دام در ماه‌های اخیر باعث شده تا دامداران از این محصول برای تغذیه دام استفاده کنند.

وی از تغییر ساعت پخت نانوایی‌ها در ماه مبارک رمضان خبر می‌دهد و می‌گوید: در این ماه یک سوم سهمیه آرد نانوایی‌ها در صبح و مابقی، بعد از ظهر تا نیم ساعت پیش از اذان مغرب باید پخت شود.

رئیس اتحادیه نانوایی‌های گرگان ضمن یادآوری این نکته که نانوایی‌های با سهمیه کمتر صبح‌ها پخت ندارند، اضافه می‌کند: در این نانوایی‌ها پخت نان فقط بعدازظهرها انجام می‌شود.

وی در توضیح تعیین محدودیت خرید نان برای مصرف کننده، می‌گوید: محدودیتی در عرضه نان برای شهروندان نداریم و این اقدام تخلف محسوب می‌شود.

او تعیین سهمیه آرد هر نانوایی را بسته به منطقه و موقعیت مکانی متفاوت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: سهمیه آرد نانوایی‌ها از هشت تا ۲۶ کیسه در روز پیش بینی شده که میزان آن بسته به جمعیت هر منطقه برای نانوایی متفاوت است.

با توجه به گرانی کالاهایی مانند برنج، نان قوت غالب مردم شده و بنابراین دولت باید سهمیه آرد نانوایی‌ها را افزایش دهد

مقیمی با بیان این مطلب که با نانوایی‌هایی که اقدام به فروش آرد می‌کنند به صورت جدی برخورد می‌شود، می‌افزاید: در کمیته تخصیص سهمیه آرد، این موضوع را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و هیچ مماشاتی با متخلفین در این حوزه نداریم.

به گفته وی، کسر سهمیه بالاترین مجازات برای نانوا است و به این ترتیب در صورت مشاهده تخلف هر واحد صنفی ضمن معرفی آن به اداره تعزیرات حکومتی استان، سهمیه آن نیز کاهش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه نانوایی‌های گرگان ورود چشمگیر مسافران به استان را عامل صف طولانی نان می‌داند و می‌افزاید: با توجه به گرانی کالاهایی مانند برنج، نان قوت غالب مردم شده و بنابراین دولت باید سهمیه آرد نانوایی‌ها را افزایش دهد.

درحالیکه رئیس اتحادیه نانوایی‌های گرگان افزایش مصرف مردم و ورود گردشگران به استان را عامل آشفتگی بازار نان می‌داند، سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان این موضوع را رد کرده و معتقد است که سهمیه نانوایی‌ها نسبت به دو ماه قبل تغییر نکرده است.

محمدرضا افشار در گفتگو با خبرنگار نویاب می‌افزاید: با توجه به فرا رسیدن نوروز و ورود گردشگران به استان در فروردین ماه ۱۰۰ تن آرد بین واحدهای نانوایی توزیع کردیم بنابراین در تامین آرد مشکل نداریم.

هرچند که مصرف نان مردم افزایش یافته اما سهمیه آردی که برای نانوایی‌ها در نظر گرفتیم اگر تماماً پخت شده و به مصرف انسانی برسد نباید هیچ گونه کمبودی در این زمینه مشاهده شود

وی با بیان این نکته که نظارتی بر عملکرد نانوایی‌ها نیست، ادامه می‌دهد: به همین خاطر برابر با آخرین تصمیمات مقرر شد تا نظارت مردمی در این حوزه افزایش یابد.

او ادامه می‌دهد: در همین راستا تمام واحدهای نانوایی استان را از طریق اتحادیه مکلف کردیم تا اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی مالک نانوایی، روز تعطیل، میزان سهمیه پخت، ساعت پخت و درج شماره تماس ۱۲۴ و ۱۳۵ برای ثبت گزارش تخلفات را نانوایی‌ها بر روی بنر نوشته و بر واحد صنفی نصب کنند.

افشار در توضیح افزایش سرانه مصرف نان مردم به دلیل گرانی برنج، می‌گوید: درست است که مصرف نان مردم افزایش یافته اما سهمیه آردی که برای نانوایی‌ها در نظر گرفتیم اگر تماماً پخت شده و به مصرف انسانی برسد نباید هیچ گونه کمبودی در این زمینه مشاهده شود.

وی تعطیلی خودسرانه را مهمترین عامل تخلف نانوایی‌ها اعلام می‌کند و می‌گوید: این تعطیلی‌ها یک بی نظمی در کار این واحدهای صنفی ایجاد کرده که با تقویت نظارت مردمی رفع خواهد شد.

با توجه به اینکه غالب اقشار در گلستان از دهک‌های کم درآمد هستند به نظر می‌رسد تدوین سیاست‌های نظارتی بر واحدهای صنفی که با ارزاق مردم سروکار دارند باید به صورت جدی در دستور کار مسئولان قرار بگیرد تا بستر سو استفاده برای افراد سودجو و فرصت طلب باز نباشد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4881
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.