• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
کشاورزان آماده باشند؛

هشدار جهاد کشاورزی برای مبارزه با آفت فوزاریوم گندم در گلستان

  • کد خبر : 4719
  • 21 فروردین 1401 - 14:48
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: کشاورزان برای مبارزه با بیماری «فوزاریوم خوشه گندم» در مرحله گلدهی از سموم قارچ کش موثر برابر دستورالعمل سازمان حفظ نباتات کشور استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری نویاب به نقل از جهاد کشاورزی گلستان، کیانوش حق نما اظهار کرد: با توجه به مساعد شدن شرایط محیطی برای آلودگی و توسعه بیماری‌های قارچی در مزارع گندم به ویژه بیماری «فوزاریوم»، مبارزه با این بیماری در مزارع گندم ضروری است.

ادامه داد: بیماری بلایت (فوزاریوم) موجب سفید شدن خوشه پیش از رسیدن دانه، کاهش محصول و قوه نامیه بذر و کاهش کیفیت آرد گندم می‌شود.

حق نما اضافه کرد: در صورت وجود رطوبت میسلیوم قارچ به رنگ صورتی ظاهر می‌شوند و علائم بیماری در سایر قسمت‌های بوته به صورت پوسیدگی ریشه و طوقه، قهوه‌ای شدن پای ساقه و سیاه شدن گره‌ها است.

وی هشدار داد: بذر تولید شده توسط بوته‌های آلوده به فوزاریوم خوشه حاوی زهرابه‌های خاصی هستند که مصرف آنها برای انسان و دام زیان‌آور است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: تناوب کشت، از بین بردن بقایای محصول، شخم عمیق و به موقع و استفاده از ارقام متحمل و رعایت اصول زراعی برای تهویه و تابش نور بیشتر به داخل مزرعه توصیه می‌شود.

حق نما ادامه داد: برای مبارزه با بیماری فوزاریوم خوشه در مرحله گلدهی از سموم قارچ کش موثر برابر دستورالعمل سازمان حفظ نباتات کشور استفاده کنند.

وی مثلث رطوبت هوا، میزبان و وجود عامل بیماری در منطقه را عامل بروز آفت در محصول کشاورزان دانست و افزود: اگر کشاورزان تعادل کود پتاس و ازت مصرفی خود را متعادل کنند خسارت بیماری کمتر خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: به دلیل آنکه سمپاش ها و کیفیت آب سم‌پاشی متفاوت است امکان دارد محصولات نیاز به سمپاشی مجدد داشته باشند بنابراین کشاورزان بعد از پنج روز که از سم‌پاشی گذشت دوباره به مزارع خود سرکشی و در صورت لزوم سمپاشی را تکرار کنند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4719
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.