نویاب؛ شبیر دائمی*: جناب آقای طهماسبی؛ ضمن تبریک بابت انتصابتان، دوست دارم سادهترین و در عین حال صریحترین واژهها را که خالی از گزندگی باشد، انتخاب کنم تا باعث آزردگی خاطر شما نشود. فهرست کردن مشکلات استان برای جنابعالی که خود اشراف کاملی به وضعیت آن داشته و در منصبهای مختلف در این دیار خدمت کردهاید، به مثابه زیره به کرمان بردن است اما خواهش میکنم این متن را تا انتها بخوانید.
اولین و مهمترین انتظار از شما، توجه به این نکته هست که شما و افرادی که از این پس شما به عنوان مدیر منصوب میکنید را به زور وادار به پذیرفتن این مناصب نکرده و نمیکنند، لذا از این نظر هیچ منتی بر مردم ندارید و اتفاقاً زیر دِین مردم هستید؛ فرصت به دست آورده را مغتنم بشمارید و از هماکنون روز تودیع خود را مجسم کنید و ببینید در آن روز، برای مردم چه خواهید گفت. امیدوارم برای مردم، استانداری باشید که در زمان استانداری خود، یک تجربه خوب و زمانی که دیگر استاندار نیستید، یک خاطره خوب باشید.
دومین نکته استقلال فکری است. بی تردید مردم استان در روزهای آینده شاهد تغییرات شما خواهند بود و انتصابهای شما بهویژه در معاونت های مختلف استانداری مبیین تمام تحلیلهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کارشناسان از شما خواهد بود و شک نکنید؛ آنجا که در حکمی بنویسید بر اساس شایستگی و توانایی، اما مردم بدانند بر اساس سفارش کسی این حکم صادر شده است، عیار شما مشخص خواهد شد و بدانید که اگر چنین شود کار دیگر از دست شما خارج شده است و چنین منصوبانی دیگر به شما پاسخگو نخواهند بود چرا که خود را منسوب به سفارش کنندگان می دانند نه استاندار.
جان سخن این است که مواظبِ عملِ به تعاملگرایی و مصلحتنگریهای خود باشید. بگذارید نمایندگان بر شما و تیم مدیریتتان در استان فقط نظارت بکنند. نکته بعدی توجه به تخصص و توانمندی افراد و شایستهگزینی و دقت و هوشیاری شما در انتصابات مدیران دستگاههای اداری استان است. باید مواظب کسانی که این روزها بهانحاءمختلف خود را قیم دولت و صاحبِ سیاستِ دولت کنونی میدانند، باشید. این افراد، نه بهخاطر تبعیت از شعار دولت، و نه بهمنظور تأسی از اندیشههای اصلاحطلبی، بلکه به جهت بهرهمندی از منفعتِ خاص، به شما نزدیک میشوند.
سومین عرض بنده این است که برای توسعه همهجانبه استان نیازمند سند راهبردی هستیم اما مدتی است بدنه اجرایی استان به جای توجه به سند راهبردی دچار پدیدهای به نام “اپیدمی عنوان” شده است و عناوین “دکتر” یا “مهندس” به شمار بالایی از مدیران، بدون داشتن مدارک علمی معتبر اطلاق می شود که رسمیت قانونی و واقعی نداشته و این پدیده نوظهور نه تنها هیچ دستاوردی برای کار دستگاهها ندارد، بلکه سطح انتظار جامعه هدف از دستگاهها را بالا برده و این پرسش را در اذهان عمومی ایجاد میکند که با این همه مدیران صاحب عنوان، خروجی آن کجاست؟ و چرا هنوز جامعه از وجود برخی کاستیها و ناکارامدیها رنج میبرد شما بهتر از من می دانید که استان مردم خوبی دارد و این مردم تشنهی خدمت هستند و مدیران واقعی افرادی هستند که به جای شرکت در جلسات روتین فاقد خروجی اجتماعی و اقتصادی، به صورت پیگیر و از هر طریق ممکن سعی در حل مشکلات مردم و استان داشته باشد، وگر نه با ادعای خدمت و فعالنمایی به جای فعالیت، وضع همان است که هست.
چهارمین سخنم با حضرتعالی در جذب اعتبارات است. اینکه اعتبارات میلیاردی را در دستگاههای مختلف و یا توسط اشخاصِ خاص، در حوزۀ آسیبهای اجتماعی هزینه میکنند؛ ولی تعداد کودکان خیابانی، خودکشیهای شایع در اقشار مختلف و درگیری و نزاعهای محلی، طلاقهای گسترده، پارتیبازی، رانتخواری و رشوهگیری رشد صعودی داشتهاند، بخشی از چالش پیشروی شما و انتظار مردم استان از جنابعالی است. آقای استاندار باید واقع بین باشیم انتظار معجزه از شما نداریم اما این انتظار از کسی که سابقه چندین ساله در مدیریت های مختلف را دارد و پست های مهمی را عهده دار بوده است،می رود که با مدیریتی نو واستفاده از افراد کارآمد و فعال و به دور از شعار زدگی و سیاسی کاری استان را در مسیر توسعه و ترقی قرار دهد.
پنجمین عرض بنده، انتظار میرود استاندار محترم به عنوان نماینده عالی دولت ضمن حضور در شهرستانها و روستاها و دیدار با مردم استان با توجه به حوزه گردشگری و جذب سرمایهگذار؛ با ظرفیتها، توانمندیها و مشکلات بیشتر از قبل آشنا و در جهت توسعه هر چه بیشتر استان گام بردارد. این سخن نفی کارهای خوب قبل نیست بلکه تاکیدی است برای حمایت بیشتر. منطقه آزاد اینچه برون و شبه جزیره آشوراده نیازمند تلاش و توجه ویژه در این خصوص هستند.
ششمین عرض بنده هر چند نباید از روند رو به رشد استان در برخی بازههای زمانی چشم پوشی کرد اما بخش صنعت استان بسیار بسیار بیش از پیش نیاز به حمایت شما مسئولین عزیز دارد. اما تاکنون اقدام قابل توجه که بتواند استان را جهش دهد، مشاهده نشده است.
سخن به دراز کشید؛ جنابعالی به خوبی میدانید مولا علی (ع) در نامه ۵۳ به مالک اشتر در بکارگیری کارگزاران توصیه کردهاند کارگزاران شما از بین کسانی باشند که حقایق را با زبان کارشناسی بیان کنند و حقیقت را هر چند تلخ برایتان بگویند. یادآور می شود پدیده مضموم “چاپلوسی” دیگر آفتی است که در سنوات اخیر دامنگیر دستگاههای اجرایی شده است.
درحال حاضر کرسی مدیریتی برخی دستگاههای مهم ستادی و اجرایی تأثیرگذار استان در اختیار افرادی است که به واقع به لحاظ توانمندی تخصصی و فنی با این جایگاه فاصله دارند و با رشد پدیده چاپلوسی در دستگاهها بالا آمده اند لذا میطلبد با ارزیابی مجدد عملکرد این دست مدیران، بهدور از فشارهای سیاسی، سهم خواهیها و برخی آمارسازیهای کاذب، نسبت به پالایش تیم اجرایی خود اهتمام لازم را معمول کنند.
انتخاب فرمانداران، مدیران و روسای آگاه به مسائل، پرتوان، برنامه ریز و متعهد و دلسوز نهایت مدیریت یک مدیر با درایت است که میتواند بار بزرگ خدمت رسانی را بر دوش یک تیم خدمت گذار قرار دهد و مدیر ارشد استان را به کار اصلی یعنی برنامهریزی و نظارت بیشتر مشغول کند. استاندار می تواند ، فرمانداران و مدیران کل و مدیران ادارات را ملزم به پاسخگویی به افکار عمومی نماید و در این راستا می تواند کمیته ای برای رصد کردن انتقادات، پیشنهادات و دل مشغولی اهالی و صاحب نظران تعیین کند. پاسخگو بودن خدمتگزاران، نه تنها یک ویژگی حکومت خوب و ضرورت است، بلکه یک وظیفهی مهم مدیران مردمی وموفق است.
در اولویت قرار داشتن مردم داری و مردم مداری ایجاب می کند تا مسوولان، نگاه و مدیریت پادگانی به زیرمجموعه را به کناری نهاده و خود را خدمتگزار مردم دانسته و خود و اجزای استانداری و دستگاههای اجرایی را پاسخگو بدانند و با بها دادن به روابط عمومیها وارتقای جایگاه آنان ازسطوح شعاری وتبلیغی به سطوح سیاستگذاری ارتباطات متقابل دستگاهها و مردم و توجه جدی و مستمر به حوزه مطبوعات به عنوان پل رابط مردم و مسئولان به افکار عمومی و رسانهها و نمایندگان افکار عمومی، صادقانه و فعالانه پاسخگو باشند تا انعکاس همهجانبه و متوازنی از مسائل استان و کارهای انجام شده و نشده، شکل بگیرد.
نکته مهمی که می توان به آن توجه کرد جذب مشارکت مردم و معتمدین و به اصطلاح رهبران فکری جامعه در برنامههای توسعه استان است چرا که بدون جلب مشارکت سیاسی و اجتماعی نخبگان تمام قومیتهای ساکن استان و دادن فرصت مساوی به همگان در ساختن و اداره استان نمیتوان توسعه منطقه را انتظار داشت.
انتظار میرود با جابجاییهای کارآمدتر و انتخاب مدیران با کفایتتر در زیر مجموعه اداری خود و ورود چهرههای متخصص و نوآور و حرفهای و البته جوانتر، ضمن حل و فصل مشکلات قبلی با سرعت بخشیدن به پروژه های در حال ساخت استان به تکمیل پروژههای نیمه تمام در استان و عدم پیشرفت در حوزه مسکن ملی و کُند بودن عملیات اجرایی و بلاتکلیفی متقاضیان، آب و کم آبی، ساماندهی اتباع بیگانه و توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه راه های مواصلاتی و حمل و نقل جادهای، گردشگری تاریخی و طبیعی، افزایش سرانه درآمدی، توسعه متوازن در سطح استان میان شهرستانهای مختلف استان، ارتقای شاخص توسعهای به ویژه در بحث زیرساختی و عمرانی ، جذب بیش از پیش سرمایه گذاری و حمایت از سرمایه گذاران ، توسعه و تکمیل بخشهای درمانی و بیمارستانی استان، توسعه فضاهای آموزشی، توجه به بازارچه های مرزی و مرز بین گلستان و ترکمنستان که اکنون کمترین استفاده از آن میشود، ساماندهی طرح های اجرایی جهت توسعه بخش اشتغال استان، مدیریت قاطع در برابر برخی سوء استفاده ها در سطح ادارات استان و ارتقاء میزان رضایت مندی ارباب رجوع، ایجاد هماهنگی و حمایت از شهرک های صنعتی با هدف استفاده از امکانات زیر بنایی و ارائه خدمات ( متآسفانه کارخانه های نیمه تعطیل و تعطیل در سطح استان به صورت ناخوشایندی خودنمایی می کند)، ساماندهی و برنامه ریزی به وضیت نه چندان مطلوب زباله های شهرهای مختف استان، گام های استوار در جهت خودکفایی کشاورزی در استان بردارد.
در ادامه به بیان برخی از راهکارها در جهت افزایش تعامل در استان پرداخته میشود:
- تشکیل منظم جلسات کارگروه رفع موانع اشتغال و تولید در استان.
- برقراری رابطه منطقی میان دانشگاه و مراکز صنعتی و استفاده از پژوهشهای دانشگاهی در حوزه صنعت و تأسیس کلینیکهای درمان صنعت در شهرکهای صنعتی استان و تشویق و هدایت واحدهای تولیدی به سمت دانشبنیان شدن و بهرهمندی از تسهیلات موجود.
- تسهیل صدور مجوز برای کسب و کارها، تقویت بستر سرمایهگذاری از طریق معرفی فرصتها به فعالان اقتصادی و توسعه کارآفرینی.تقویت فن بازار استان از طریق افزایش مشارکت با بخشهای دانشگاهی و تولیدی و استفاده از ابزارهای اطلاعرسانی در این باره.
- تقویت و توسعه بازارچههای دائمی برای محصولات صنایع دستی در استان و ایجاد بسترهای لازم برای صادرات صنایع دستی استان در بلندمدت.
- تدوین سیاستهای فرهنگی و اجتماعی متناسب با شرایط مهاجرپذیری و تنوع قومی و فرهنگی استان،
- توجه ویژه در اختصاص اعتبارات استانی و شهرستانی در جهت افزایش امکانات فرهنگی، ورزشی و تفریحی با رویکرد توزیع عادلانه در استان در چارچوب افزایش فرهنگسراها، کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سالنهای سینما، سالنهای تئاتر، گالریهای نقاشی و عکاسی، زمینهای بازی و ورزشی و سایر امکانات فرهنگی، ورزشی و تفریحی.
- اختصاص مشوقها و حمایتهای لازم به بخش خصوصی در جهت ساخت امکانات ورزشی و تفریحی در استان.
- تهیه طرح جامع، ایجاد اطلس گردشگری و معرفی درست آثار و رویدادهای مربوط به صنعت گردشگری استان.
- توجه به ساخت نمادهای هویتی و مشاهیر فرهنگی و علمی قومیتهای مختلف با رویکرد معرفی ظرفیتهای تاریخی و فرهنگی به مردم.
جمعبندی:
استان گلستان دارای ظرفیتهای بسیاری است اما در عین حال تهدیدات مهمی نیز در پیش روی این استان قرار دارد. استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان، مسئولیت ایجاد هماهنگی بین سازمانی و نظارت بر امور، در جهت نیل استان به سوی توسعه پایدار را دارد، بنابراین در این مسیر، توجه به سند آمایش سرزمین، وجود یک برنامه منسجم فراگیر برای توسعه استان و توجه به مشکلات مهم و اولویتدار، ضروری است، چراکه در صورت بیتوجهی یا نبود برنامه و همت منسجم برای رفع این مشکلات، هر کدام از مشکلات آورده شده در این نوشته، قابلیت تبدیل به دهها مشکل اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را دارا میباشند، بنابراین توقع از مدیریت جدید در استان، عدم تکرار اشتباهات، تقویت دستاوردها و رفع نقایص گذشته، با استفاده از نخبگان و متخصصان، در جهت ایجاد رفاه برای مردم استان است.
آقای استاندار در پایان ضمن آرزوی توفیق تبریک مجدد به جنابعالی خواهش میکنم با ایجاد فضای مناسب جهت تبادل نظر و البته توجه ویژه به منتقدین صاحب نظر ضمن توجه ویژه به شورای اطلاع رسانی استان و نگاه ویژه به روابط عمومی و رسانه ها ، نخبگان، دانشگاهیان و رسانهها را به عنوان امین مشاور و معتمد خود بدانید و از ظرفیت آنها استفاده کنید.
* شبیر دائمی – عضو شورای اطلاع رسانی استان گلستان و فعال رسانه و ارتباطات