• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
در گفتگو با نویاب:

ورزش‌های هوایی فرصتی برای رونق گردشگری گلستان

  • کد خبر : 4271
  • 05 فروردین 1401 - 23:01
ورزش‌های هوایی فرصتی برای رونق گردشگری گلستان
سایت پروازی رامیان صرف نظر از ایجاد هیجان و نشاط برای جوانان و نوجوانان به رونق گردشگری و اقتصاد استان کمک زیادی کرده است.

سرویس گردشگری- نویاب: ورزش‌های هوایی «پاراگلایدر، پاراموتور، کایت‌سواری» یکی از مهیج‌ترین و جذاب ترین ورزش‌هایی است که می‌تواند در کنار تخلیه هیجان به جذب گردشگر کمک بسزایی داشته باشد. طبیعت زیبا و برخورداری از تنوع آب و هوایی گلستان در کنار دو سایت پروازی فرصتی برای حضور مستمر ورزشکاران حرفه‌ای پروازی در استان ایجاد کرده است. رویدادی که منجر به تکمیل ظرفیت هتل‌ها و اقامتگاه‌های استان در فصول خاصی شده است.

اما سایت پروازی رامیان به دلیل داشتن شرایطی که قادر است در چهار فصل سال به علاقمندان به ورزش پروازی خدمات دهد از قابلیت منحصر به فردی برخوردار است به گونه‌ای که در یک بازه زمانی کوتاه میزبان مسابقات کشوری بوده و قرار است در سال جدید مسابقات بین‌المللی برگزار کند.

«نصیر مهرگان» مدیر سایت سرزمین پرواز رامیان در این گفتگو برایمان از مزایای ورزش هوایی و تاثیر آن بر اقتصاد و گردشگری استان می‌گوید.

* درباره سایت سرزمین پرواز برایمان توضیح دهید؟
پتانسیل سایت پرواز رامیان از سال ۸۲ شناسایی شد و بیش از ۱۸ سال است که تمامی ورزشکاران در سراسر کشور بارها در این سایت پرواز کردند. حدود دو سال پیش بود که به دلیل علاقه و ایجاد ظرفیت اقتصادی در استان، موفق به خرید زمین برای احداث سایت پرواز در در جنوب رامیان شدم.

خوشبختانه این سایت پروازی از زمان تاسیس تاکنون که حدود دو سال می‌شود، در تمامی فصول میزبان تعداد زیادی ورزشکار و علاقمند به پرواز بوده است.

استقبال گردشگران امسال ۳۰۰ درصد افزایش داشته، به نوعی که سه هتل سه ستاره رامیان و آزادشهر با بیش ۳۰۰ نفر و تمامی اقامتگاه‌های بوم گردی این منطقه از ۲۵ اسفند تا ۲۵ فروردین تکمیل شده است

* به نظرتان این بستر چه میزان در جذب گردشگر موثر است؟
این رشته ورزشی باعث شده تا در استان میزبان دو نوع گردشگر باشیم ابتدا ورزشکاران ورزش هوایی که علاقمند به پرواز به صورت حرفه‌ای هستند و دوم کسانی که ورزشکار نیستند اما علاقه به تجربه پرواز با پراگلایدر را دارند. به این ترتیب دو گروه گردشگر علاقمند به ورزش پاراگلایدر از اسفند ماه تا پایان فروردین از تعطیلات بهره جسته و اوقات خود را در این شهرستان و سایت ورزشی همراه با خانواده می‌گذرانند.

خوشبختانه هر دو گروه در این مدت استقبال خوبی از سایت پرواز داشتند؛ با توجه به دوران قرنطینه کرونا در سال گذشته، استقبال گردشگران امسال ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. به نوعی که سه هتل سه ستاره رامیان و آزادشهر با بیش ۳۰۰ نفر ظرفیت تکمیل شده همچنین ظرفیت اقامتگاه‌های بوم گردی این منطقه از ۲۵ اسفند تا ۲۵ فروردین تکمیل است و فقط سوئیت های دارای مجوز قابلیت میزبانی مسافران نوروزی را دارند.

* مشابه این سایت پروازی در چه استان‌هایی است؟
دقیقاً نکته همین‌جاست که نظیر این سایت پروازی که چهار فصل بوده و امکاناتش در این سطح باشد، در کشور نداریم. اغلب سایت‌های پرواز مانند سایت ترسه در مینودشت به دلیل شرایط آب و هوایی که یکی از الزامات این ورزش است، تنها دو فصل از سال می‌توانند به علاقمندان خدمات دهند.

ورزش‌های هوایی فرصتی برای رونق گردشگری | پرواز توسعه در آسمان گلستان

* در حوزه اطلاع رسانی چه اقداماتی انجام شده است؟
از بدو تاسیس این سایت، تلاش کردیم تا از طریق شبکه‌های اجتماعی این فضای مهیج و مفرح را به علاقمندان معرفی کنیم در این راستا پیجی با عنوان «سرزمین پرواز رامیان» و وب سایتی با همین نام راه اندازی کردیم که خوشبختانه مورد استقبال کاربران قرار گرفت.

* چه مسابقاتی در این سایت برگزار شده است؟
در آبان ماه سال گذشته یک مسابقه کشوری در این سایت برگزار کردیم که خوشبختانه مورد استقبال علاقمندان قرار گرفت و بیش از ۱۵۰ نفر برای شرکت در مسابقات در سایت پروازی رامیان حاضر شدند که پس از آن به فکر برپایی مسابقات بین‌المللی افتادیم.

برابر رای زنی‌های انجام شده با سازمان جهانی ورزش‌های هوایی به نام «FAI» قراراست این دوره از رقابت‌ها در اردیبهشت ماه سال جاری انجام شود. هرچند که هنوز قطعی نشده اما در صورت عملیاتی شدن این برنامه، ایران برای اولین بار میزان این دوره از رقابت‌ها خواهد بود و از کشورهای ترکیه، عراق، اقلیم کردستان، پاکستان، روسیه، عربستان، کشورهای اروپایی مثل چک، آلمان، فرانسه، هند و اندونزی به عنوان مهمان دعوت می شود.

در صورت قطعی شدن مسابقات بین المللی کشورهای ترکیه، عراق، اقلیم کردستان، پاکستان، روسیه، عربستان، چک، آلمان، فرانسه، هند و اندونزی مهمان استان می شوند

* از مشکلاتی که در این حوزه با آن مواجه هستید بگوئید؟
ابتدای کار حضور گردشگران برای شهرستان کوچکی مثل رامیان و تحمل فضای ایجاد شده برای مردم این منطقه قدری دشوار بود که با درخواست از مسافران برای رعایت حجاب و احترام به عقاید مردم منطقه این مشکلات تا حد زیادی تقلیل یافت.

و از طرفی مردم هم وقتی متوجه مزایای حضور گردشگر به شهرستان و ره آورد اقتصادی و اشتغال آن برای رامیان شدند همراهی کردند و به این ترتیب یک توازنی بین آزادی عمل گردشگر و خواسته مردم و مسئولان ایجاد شد و صنعت توریسم در این منطقه رونق گرفت.

* چه تعداد افراد در این حوزه مشغول به کار شدند؟
در مجموعه سرزمین پرواز حدود ۱۳ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. این تعداد اشتغال با سرمایه‌ای حدود چهار میلیارد تومان ایجاد شده است که گواه قدرت صنعت گردشگری است. جدای از تعداد اشتغال مجموعه سرزمین پرواز رونقی که این کسب و کار برای هتلداران و اقامتگاه‌های شهرستان و مزایایی که برای مشاغل خرد مانند سوپرمارکت، پمپ بنزین، تعمیرگاه‌ها و رستوران‌ها ایجاد کرده را نمی‌توان نادیده گرفت.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4271
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.