* شب گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی در شبکه اجتماعی ایکس خبر از انحصار زدایی، ایجاد رقابت و باز شدن گره کور واردات خودرو داد، فعالان صنعت و بازار خودرو معتقد هستند که در این بازار انحصار وجود ندارد، نظر شما در این خصوص چیست؟
بازار خودرو در حال حاضر دارای انحصار است، بازیگران اصلی این بازار نیز سه خودروساز بزرگ کشور بوده که با تقاضا بسیار زیادی متاثر از انحصار مذکور مواجه هستند. انحصار صنعت و بازار خودرو سبب از تنزل کیفیت و افزایش قیمت شده است؛ در چنین شرایطی نوآوری و فناوری به فراموشی سپرده شده است. در کشورهای مختلف و مقاطع زمانی متفاوت این نوع سیاست در قبال صنعت خودرو نتیجه مثبت نداشته است؛ نمونه بارز این مساله نیز آلمان شرقی است. باید رفتار و برخورد فعلی با صنعت و بازار خودرو به سرعت در دولت چهاردهم تغییر کند.
خواسته یا ناخواسته حدود ۵ دهه هست که فرزند لوسی به نام صنعت خودرو در کشور ایجاد و رشد یافته، باتوجه به توسعه خودروسازان نمی توان آن ها را رها کرد
* برخی از فعالان صنعت خودرو معتقد هستند که واردات خودرو منجربه از بین رفتن تولیدات داخلی خواهد شد و اکثر بازیگران بازار خودرو نیز دیدگاه مخالف در این خصوص دارند، نظر شما در این مورد چیست؟
عده ای در بازار یا شاید صنعت خودرو معتقد هستند که درهای کشور را بازکرده و واردات خودرو از تمام دنیا انجام دهیم، این دیدگاه راهکار منطقی نیست. خواسته یا ناخواسته حدود ۵ دهه هست که فرزند لوسی به نام صنعت خودرو در کشور ایجاد و رشد یافته، باتوجه به توسعه خودروسازان نمی توان آن ها را رها کرد. زیرا این صنعت اشتغالزایی قابل توجهی داشته و زنجیره تامین با سرمایه گذاری فراوانی در کنار آن است. از همین رو به «سید محمد اتابک» وزیر صمت و «محمدرضا فرزین» رئیس بانک مرکزی اعلام کردیک که باید به سمت واردات تکنولوژی، تقویت خودروسازان داخلی و قراردادهای مشارکتی حرکت کرد. در دنیا اگر خودرو یا هر محصول دیگری به بازار کشوری تازه وارد شود، نسبت به سازنده کشور آن سوال نمی شود؛ چرا که امروزه زنجیره تامین بین المللی در اقصی نقاط دنیا فعال و محصولات چند ملیتی است.
اینکه در کشور را باز و شرکت های خودرویی با ۵ شریک چینی وارد همکاری شوند و نهایتا مصاحبه های متعدد از این مساله منتشر شود، واردات خودرو نام ندارد
* شما به بحث مدیریت واردات خودرو پیشتر اشاره داشتید، اما رئیس کل بانک مرکزی خبر از تخصیص ۱ میلیارد یورو برای واردات خودرو داده است، آیا این موضوع در نرخ ارز تاثیری دارد؟
اینکه در کشور را باز و شرکت های خودرویی با ۵ شریک چینی وارد همکاری شوند و نهایتا مصاحبه های متعدد از این مساله منتشر شود، واردات خودرو نام ندارد. در شرایطی که چالش برای واردات خودرو و لوازم یدکی آن ها وجود دارد، باید از شعار واردات فاصله گرفت. «محمدرضا فرزین» رئیس بانک مرکزی اخیرا خبر از تخصیص ۱ میلیارد یورو برای واردات داده و وعده افزایش آن به ۳ میلیارد نیز داده است. در اینجا باید از ایشان سوال کرد که آزادسازی این حجم ارز در بازار چه تاثیری دارد؟ قطعا سبب ابر تکانه ارزی و رشد قیمت ها خواهد شد، مجلس شورای اسلامی و دولت چهاردهم موافق واردات هستند؛ اما این مساله باید براساس حقایق و واقعیت ها انجام شود.
دولت باید استراتژی یا بسته مدیریتی را برای تولید و واردات خودرو تدوین کند که تخصیص ارز به واردات منجربه تکانه ارزی در بازار نشود. واردات می تواند سبب رشد کیفیت، کاهش قیمت و انحصار زدایی شود؛ در استراژی دولت باید خودروسازان مکلف به واردات تکنولوژی باشند
* واردات یا تولید خودرو در کشور باید براساس چه معیارها و سیاستی پیش برود تا سبب رشد قیمت ها نشود؟
دولت باید استراتژی یا بسته مدیریتی را برای تولید و واردات خودرو تدوین کند که تخصیص ارز به واردات منجربه تکانه ارزی در بازار نشود. واردات می تواند سبب رشد کیفیت، کاهش قیمت و انحصار زدایی شود؛ در استراژی دولت باید خودروسازان مکلف به واردات تکنولوژی باشند. تدوین این استراتژی نیازمند کارگروهی خاص است که نقشه راه واردات و تولید را مشخص کند؛ توقع کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی این نیست که خودروسازان یا شرکت های واردکننده نهایتا با ۵ شریک چینی وارد همکاری شوند، عمدتا خودروهای چینی دارای تکنولوژی دست سوم یا دست چهارم اروپایی ها هستند. متاسفانه به علت عقب ماندگی فناوری در صنعت خودرو کشور، مشتریان این تکنولوژی های نه چندان جدید خودروهای چینی را می پذیرند. کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تدوین استراتژی برای این موضوع را دنبال می کند.
* به عنوان پرسش پایانی، بسیاری از فعالان صنعت و بازار خودرو نسبت به واردات خودرو از چین منتقد هستند، آیا خودروهای خارجی نباید از سایر کشورها وارد شود؟
بخشی از وابستگی شدید صنعت و بازار خودرو کشور به چینی ها به دلیل جبر تحریم های ظالمانه است، «سید عباس عراقچی» وزیر امورخارجه در تلاش برای گشایش ارتباطات و بهبود این شرایط است. از «سید محمد اتابک» وزیر صمت، «عبدالناصر همتی» وزیر امور اقتصادی و دارایی، «محمدرضا فرزین» رئیس بانک مرکزی انتظار داریم هر چه سریعتر نسبت به تدوین استراتژی که بیشتر اشاره کردم اقدام و سیاست جزیره ای فعلی در صنعت خودرو را پایان دهند.