• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8
نویاب گزارش می دهد؛

آشفته بازار در پوشاک گلستان| زور مردم به خرید لباس نمی‌رسد

  • کد خبر : 4121
  • 22 اسفند 1400 - 10:35
آشفته بازار در پوشاک گلستان| زور مردم به خرید لباس نمی‌رسد
کاهش قدرت خرید مردم در تامین نیازهای اساسی کار را به جایی رسانیده که پوشاک از زمره کالاهای مورد نیاز حذف شده و به محصولی غیر ضروری و لوکس برای مردم تبدیل شود.

مریم بزی- نویابخرید شب نوروز یکی از جذاب ترین لذت‌ها برای ایرانیان به شمار می‌رود با این حال گرانی، تورم و کاهش توان خرید مردم کار را به جایی رسانیده که پوشاک در زمره کالاهای لوکس قرار گرفته و براساس بررسی‌های انجام شده فروش آن در کشور بین ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش داشته است.

عدم ثبات قیمت در بازار، افزایش اجاره بهای مغازه، دستمزد، بیمه تامین اجتماعی و مالیات در کنار رکود بازار به واسطه کرونا و شرایط بد اقتصادی مردم دست به دست هم داده تا در گلستان هم مردم علاقه‌ای به خرید لباس نو در شب عید نداشته باشند. داوود فیروز بخش، دبیر و بازرس اتحادیه پوشاک، خرازی و لوازم ورزشی گرگان در این گفتگو برایمان از دغدغه و مشکلات این صنف توضیح می‌دهد.

* در مورد مشکلات حوزه پوشاک بفرمایید؟

متاسفانه نبود ثبات قیمت‌ها این روزها بازار را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است و این امر باعث شده که نتوانیم اجناس را با قیمتی مناسب به مردم عرضه کنیم، مردم هم وقتی با گرانی قیمت مواجه می‌شوند، یا خرید نمی‌کنند یا به دنبال مشابه آن با کیفیتی پائین تر می‌روند.

هم اکنون حاشیه سود حوزه پوشاک فقط ۲۰ درصد است، هرچند که احتمال دارد برخی افراد حاشیه سود بیشتری را در فروش محاسبه کنند اما به لحاظ قانونی همان ۲۰ درصد سود از فروش درست است. مشکل دیگری که در بین کسبه جدی شده اینکه که با این رقم سود قانونی امکان خرید دوباره همان کالا به دلیل تورم وجود ندارد. حالا مشکلات اقتصادی کسب و کارها در زمان کرونا را هم به این چالش‌های فعالان اقتصادی اضافه کنید.

سال گذشته کسبه خریدهای نوروزی و تابستانی داشتند که به دلیل قرنطینه خانگی از سوی مردم استقبالی نشد و همین موضوع باعث ورشکستگی بسیاری از افراد شد و ضربه‌های مالی زیادی را به اقتصاد ما وارد کرد.

در حال حاضر بسیاری از مغازه داران به علت گرانی اجاره بها با هم شریک می‌شوند و یک مغازه را با هم اجاره می‌کنند تا حداقل بتوانند به کارشان ادامه دهند. ۹۰ درصد مغازه‌های شهر گرگان در این بازار ورشکسته، اجاره‌ای هستند

حتی بانک‌ها در این ایام بخششی برای قسط‌های عقب افتاده نداشتند و حتی در دریافت سود اقساط معوقه هیچ مماشاتی نکردند. همچنین اداره مالیات نیز با شرایط و تخفیف‌های کرونایی آشنایی نداشت و فشارهای زیادی را بر ما وارد کرد.

در حال حاضر بسیاری از مغازه داران به علت گرانی اجاره بها با هم شریک می‌شوند و یک مغازه را با هم اجاره می‌کنند تا حداقل بتوانند به کارشان ادامه دهند. ۹۰ درصد مغازه‌های شهر گرگان در این بازار ورشکسته، اجاره‌ای هستند و متاسفانه اجاره از سال گذشته دو برابر شده، ولی سود همان ۲۰ درصد است.

فروش محدود مغازه داران به دلیل فقدان توان مالی مردم هم از دیگر مواردی است که رکود در بازار را بیشتر کرده است. اگر حقوق کارگران و کارمندان افزایش یابد، مطمئناً پول در بازار خرج می‌شود. کشور نیازمند یک برنامه ریزی مناسب است تا از این وضعیت اقتصادی بیرون آید.

* چند واحد صنفی در حوزه پوشاک داریم؟

در حال حاضر هزار و ۵۰۰ مغازه دارای جواز کسب و هزار و ۵۰۰ مغازه هم بدون جواز در شهرستان گرگان مشغول به کار هستند، البته اغلب این یک هزار و ۵۰۰ فروشگاه فاقد مجوز در روستا هستند که نظارت چندانی بر آنها وجود ندارد.

یکی از دلایل تعدد مجوز در این حوزه این است که پوشاک نیازمند یادگیری مهارت خاصی نیست و به راحتی می‌توان جواز کسب برای آن گرفت، البته اتحادیه هم زیاد سختگیری نمی‌کند.

* ضرب العجلی برای فرودگاه‌های فاقد جواز ندارید؟

قانون می‌گوید، یک واحد صنفی باید اول جواز بگیرد و بعد مغازه خودش را باز کند، ولی ما با شرایط افراد کنار می‌آییم و سختگیری زیادی نمی‌کنیم. البته همان روزهای ابتدایی از طرف اتاق اصناف و اماکن اخطار داده می‌شود و یک مهلت ۲۰ روزه به آنها برای قانونی کردن مغازه و کارشان می‌دهیم.

*وجود فروشگاه پوشاک به تعداد زیاد سفره کسبه را کوچک نمی‌کند؟

ممکن است که باعث شود تا مشکلاتی به وجود بیاید، چرا که قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده است و به همین دلیل بسیاری از مغازه‌ها دو یا چند جواز می‌گیرند، البته این کار در صورتی انجام می‌شود که اجناس عرضه شده در فروشگاه همگن باشد.

آشفته بازار در پوشاک گلستان| زور مردم به خرید لباس نمی‌رسد

طرح همگن بودن جواز توسط دولت با هدف جلوگیری از هرج و مرج مطرح شد که به نظرم بیشتر به ضرر افراد است تا سود آنها، به دلیل اینکه اگر سه پروانه در یک مغازه داشته باشد، سه پرونده در دارایی خواهد داشت و اگر هم مشکلی پیش آید، دارایی ممکن است برای یک جواز بخشش در نظر بگیرد، ولی برای دو جواز دیگر نمی‌تواند.

*مشکلات این صنف با دارایی چه مواردی است؟

متاسفانه دارایی قوانین بسیار عجیبی دارد، یعنی وقتی مغازه‌ای سه جواز کسب دارد، برای هر جواز به طور جداگانه مالیات می‌گیرد. ولی در واقع سرمایه یکی است که در سه شغل تعریف شده و نباید سه مالیات به آن فرد تعلق گیرد.

دارایی به خصوص در شب‌های عید برای مغازه داران مانع تراشی می‌کند به عنوان مثال با مشاهده تعداد زیاد فروشنده یا دستگاه کارت خوان به این نتیجه می‌رسد که این واحد صنفی فروش بالایی داشته و درنتیجه مالیات آن هم باید بیشتر شود.

هم اکنون درکشور همه چیز بر اساس مالیات شکل گرفته، به همین دلیل نمی‌دانند چه قانونی را باید تصویب کنند، فقط به دنبال مالیات گرفتن هستند، ولی متاسفانه فشارهای زیادی را برای کسبه به وجود آورده‌اند.

درخواست سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در ازای هر فرد مشغول به کار دور از واقعیت است چراکه در حال حاضر بالاترین حقوق فروشنده‌ها ماهانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است

* در مورد بیمه تامین اجتماعی توضیح دهید؟

یکی از مشکلاتی که از دیرباز در میان کسبه وجود داشته مربوط به بیمه تامین اجتماعی است چراکه به اعتقاد کارمندان این اداره هرفردی به محض اشتغال در کار باید بیمه شود درحالیکه در ابتدای کار نمی‌توان از توانمندی نیروی جدید مطلع بود و نسبت به این نیروی کار به این سرعت متعهد شد.

نکته بعدی شرایط اقتصادی نامناسب بازار و به تبع آن کسبه است که توان پرداخت حقوق و بیمه نیروی کار را ندارد. درخواست سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در ازای هر فرد مشغول به کار دور از واقعیت است چراکه در حال حاضر بالاترین حقوق فروشنده‌ها ماهانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

* این روزها پوشاک جزء کالاهای لوکس برای مردم به شمار می‌رود شما با این موافقید؟

این یک تعریف جدید است، در گذشته پوشاک جزء کالاهای ضروری مردم به حساب می‌آمد. البته هم اکنون پوشاک بچگانه به دلیل اینکه کودکان همیشه در حال رشد هستند هم جزو کالاهای ضروری است. اما برای بزرگسالان به دلیل توان خرید محدود متاسفانه جزو کالاهای لوکس به شمار می‌رود.

* با توجه به افزایش قیمت‌ها در حال حاضر چه میزان از پوشاک در استان وارداتی است و چه میزان تولید داخل است؟

جنسی که در بازار به عنوان خارجی عرضه می‌شود، در واقع همان تولید داخل است. جنس خارجی ممکن است به صورت انگشت شمار پیدا شود. به دلیل بسته بودن مرزها، فقط به عنوان مسافر می‌توانید جنس وارد کشور کنید، البته این اجناس به میزانی نیست که جوابگوی بازار باشد، همچنین کالای قاچاق نیزآورده می‌شود که متاسفانه باعث ضربه زدن به تولید داخل می‌شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4121
  • نویسنده : مریم بزی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.