• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
8
نویاب گزارش می دهد؛

اراده دولت در ایمن سازی محور مرگ گلستان/ ضرورت پیگیری اعتبارات

  • کد خبر : 4111
  • 22 اسفند 1400 - 9:57
اراده دولت در ایمن سازی محور مرگ گلستان/ ضرورت پیگیری اعتبارات
یکی از مطالبات مردم در سفر رئیس جمهور به گلستان تزریق اعتبار برای تسریع در تعریض جاده های مرگ بود لذا مردم انتظار دارند با تخصیص به موقع اعتبارات سفر، حوادث جاده ای در استان کاهش یابد.

اعظم محبی- نویاب: روز سیزدهم اسفندماه، گلستان میزبان رئیس جمهور بود که در آن به مطالبات مختلف استان از جمله ساخت و ایمن سازی راه‌ها و محورهای ترانزیتی پرداخته شد.

در این سفر در مجموع هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای دستگاه‌های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی مصوب شد که با توجه به ناایمن بودن محورهای استان، مردم چشم انتظار هستند که این اعتبارات به استان تخصیص یافته تا بتواند بخشی از مشکلات جاده‌های استان را برطرف کند.

یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم غرب گلستان، ایمن سازی محور آق قلا معروف به «جاده مرگ» است که در سفر اخیر هم در مورد آن بحث شد. نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی در شورای اداری گلستان با حضور رئیس جمهور گفت که محورهای گلستان بسیار خطرناک هستند و سالانه ده‌ها نفر جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند و باید فکری به حال این مشکل کرد.

محور آق قلا- بندرترکمن دچار مشکلات زیرساختی مانند نداشتن شانه خاکی، گاردریل، روشنایی و عرض اندک بوده که همه روزه شاهد بروز سوانح ترافیکی در این محور هستیم.

سال‌ها است که مدیران و متولیان حوزه مدیریت راه‌ها در گلستان ایمن سازی این جاده را مهم‌ترین ضرورت گلستان قلمداد کرده اما هر بار به سبب نبود اعتبارات این پروژه ابتر مانده است.

افزایش روز افزون خودرو در کنار در پیش بودن فصل تابستان، تردد در این محور را افزایش می‌دهد لذا ضرورت دارد مدیران ارشد استان پیگیری اعتبارات سفر برای جاده‌های مرگ را در دستور کار قرار دهند و هرگونه تأخیر می‌تواند زمینه ساز داغدار شدن بسیاری از خانواده‌ها و یا نقص عضو و مجروح شدن شهروندان منطقه باشد.

عملیات تعریض در حال انجام است

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: عملیات تعریض و آسفالت جاده بندرترکمن- آق قلا توسط دو پیمانکار از شرق و غرب در حال انجام است.

اراده دولت در ایمن سازی محورمرگ گلستان/پیگیری اعتبارات ضرورت دارد

عبدالجلال «ای ری» افزود: ۱۷.۵ کیلومتر از بخش غربی و از سمت بندرترکمن ۱۰۰ درصد اعتبارات را دریافت کرده و پیشرفت خوبی دارد.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۸۰ میلیارد ریال برای آسفالت و تعریض پروژه تخصیص یافته و تعهدات دولت به روز است.

در سفر رئیس جمهور ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به محور بندرترکمن- آق قلا اختصاص یافت

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پیمانکاران راه و شهرسازی تاکنون ۴.۵ کیلومتر را از سمت بندرترکمن آسفالت کرده و ۱۰ کیلومتر هم در حال بهسازی است.

وی افزود: بخش شرقی این پروژه تا پایان خردادماه به پایان خواهد رسید و ۱۷.۵ کیلومتر از سمت شرق هم توسط راهداری استان در حال انجام است.

وی اضافه کرد: در راستای ایمن سازی محورهای مواصلاتی منطقه اقدامات مناسب دیگری در جریان است که از آن جمله می‌توان به تعریض جاده بندرترکمن- گمیشان با اعتبار پنج میلیارد تومان اشاره کرد که پیمانکار آن مشخص و پروژه در دست اجرا است.

طول پروژه ۶۸ کیلومتر است

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان هم در خصوص جاده مرگ استان و مصوبات سفر به خبرنگار نویاب گفت: این پروژه ابتدا با بهسازی و چهاربانده کردن محور کردکوی- بندرترکمن با ۱۰ کیلومتر آغاز شد و در ادامه محور بندرترکمن- آق قلا با طول ۳۴ کیلومتر به آن اضافه شد و با لحاظ کردن ۱۰ کیلومتر کمربندی بندرترکمن، طول پروژه به ۵۴ کیلومتر رسید.

حسین محبوبی ادامه داد: در بودجه سال گذشته هم محور بندرترکمن- گمیشان به طول ۱۴ کیلومتر به آن افزوده شد که در مجموع طول مسیر پروژه را به ۶۸ کیلومتر رساند و امکان افزایش این میزان هم وجود دارد.

وی بیان کرد: این پروژه هم اکنون به نام محور کردکوی- بندرترکمن- آق قلا- گمیشان مطرح بوده و اعتبار مصوب امسال آن ۲۸ میلیارد تومان است که تاکنون حدود ۱۱.۵ میلیارد تومان به آن تخصیص داده‌اند ولی ما با پیمانکاران ۲۸ میلیارد تومان قرارداد داریم که با در نظرگرفتن قرارداد آسفالت، این میزان به ۵۶ میلیارد تومان خواهد رسید.

اراده دولت در ایمن سازی محورمرگ گلستان/پیگیری اعتبارات ضرورت دارد

محبوبی افزود: هم اکنون پیمانکار در محور کردکوی- بندرترکمن فعال بوده که البته این محور رو به اتمام است و در محور بندرترکمن به آق قلا هم پیمانکاران مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه تعریض این محور بین راهداری و راه و شهرسازی تقسیم شده است، گفت: ۱۷ کیلومتر از سمت بندرترکمن در ضلع جنوبی توسط راه و شهرسازی و ۱۷ کیلومتر هم از سمت آق قلا توسط راهداری در حال انجام است.

محبوبی ادامه داد: از سمت بندرترکمن حدود هشت کیلومتر در دست اجرا است که چهار کیلومتر آن به عرض پنج کیلومتر آسفالت شده است.

وی عنوان کرد: در گمیشان هم قرارداد جدید به مبلغ پنج میلیارد تومان منعقد شده و طول پروژه هم حدود پنج کیلومتر است و مشابه آنچه در محور بندرترکمن- آق قلا انجام شد را از سمت گمیشان انجام خواهیم داد.

محبوبی گفت: پیمانکار مشغول به کار شده ولی به دلیل تعطیلی عملیات عمرانی از ۲۰ اسفندماه تا ۱۵ فرودین، لذا این محور فعلاً تعطیل است.

۱۵۰ میلیارد تومان سهم محور مرگ گلستان

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در خصوص اعتبارات پروژه در سفر هم ادامه داد: محورهای مذکور در قانون بودجه ردیف اعتباری داشته و قرار شد در حوزه راهداری به دلیل اینکه از منابع داخلی استفاده می‌کنند، اعتبارات پروژه تقویت شود.

اراده دولت در ایمن سازی محورمرگ گلستان/پیگیری اعتبارات ضرورت دارد

محبوبی گفت که از مجموع هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های پیشنهادی راه و شهرسازی، ۳۰۰ میلیارد تومان در مورد قیر بود و الباقی، مختص حوزه‌های مختلف است.

وی بیان کرد: برای محور بندرترکمن- آق قلا ۱۵۰ میلیارد تومان دو ساله موافقت شد که ۵۰ میلیارد تومان برای سال اول و ۱۰۰ میلیارد تومان هم برای سال دوم اختصاص داده خواهد شد.

محبوبی اضافه کرد: در مجموع برای کل پروژه (کردکوی- بندرترکمن- آق قلا- گمیشان) ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم در بودجه سال بعد هم افزایش یابد.

وی عنوان کرد: اگر اعتبار سفر تخصیص یابد و اعتبار خود پروژه هم تقویت شود امیدواریم که در سال آینده حداقل تعریض محور بندرترکمن- آق قلا به اتمام برسد.

منتظر ابلاغ اعتبارات سفر هستیم

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم درباره بخش در حال ساخت توسط این اداره کل به خبرنگار نویاب گفت: ۱۷.۵ کیلومتر از سمت آق قلا توسط راهداری شروع شده که هشت کیلومتر آن زیرسازی و چهار کیلومتر آن آسفالت شده است.

مهدی میقانی با بیان اینکه بقیه محور هم در حال آماده سازی برای آسفالت است، افزود: با توجه به ابلاغ‌هایی که انجام داده بودند، کار را ادامه می‌دهیم و در مصوبات سفر باید ببینیم که چه میزان بودجه به این بخش اختصاص می‌یابد.

وی متذکر شد: تا زمانی که اعتبارات اعلام نشود، نمی‌توان با قطعیت گفت که این محور چه زمانی به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، گلستان همه ساله شاهد زخمی و کشته شدن افراد زیادی بر اثر تصادف در جاده‌ها است که بخشی از آن به وجود جاده‌های ناایمن بر می‌گردد لذا با توجه به حضور رئیس جمهور و تصویب بودجه برای این جاده‌ها، نیاز است که این اعتبارات به موقع تخصیص داده شود تا حوادث در محورهای مرگ استان کاهش یابد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4111
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.