• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
6
نویاب گزارش می دهد؛

تاثیر افزایش دستمزد کارگران بر پروژه های ساختمانی| استقبال بساز بفروش ها از نیروی کار خارجی ارزان

  • کد خبر : 4103
  • 21 اسفند 1400 - 11:03
تاثیر افزایش دستمزد کارگران بر پروژه های ساختمانی| استقبال بساز بفروش ها از نیروی کار خارجی ارزان
افزایش دستمزد و حق الزحمه نیروهای انسانی شاغل در پروژه های ساختمانی باعث شده تا سازندگان ساختمانی این روزها از نیروی کار خارجی به خصوص کارگران افغانستانی استقبال بیشتری داشته باشند.

به گزارش نویاب به نقل از بازار، سال گذشته که شیوع ویروس کرونا به اوج خود رسیده بود کارگران خارجی فعال در حوزه ساخت و ساز به شکل قابل توجهی کمیاب شد. ترس از همه گیری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی نیروهای کارگر خارجی باعث شده بود تا بساز بفروش ها با یک کمبود شدید نیروی کار در پروژه های ساختمانی مواجه شده بودند.

حال پروژه های ساختمانی و ساخت و ساز بعد از گذشت یک سال از اوج همه گیری ویروس کرونا با یک مشکل دیگری دست و پنجه نرم می کند. یعنی بعد از کمیاب شدن نیروی کار خارجی در سال گذشته، این روزها به گفته سازندگان مسکن افزایش دستمزد نیروی کار انسانی بلای جان بخش مسکن و حوزه ساخت و ساز شده است.

تاثیر افزایش دستمزد کارگران بر پروژه های ساختمانی| استقبال بساز بفروش ها از نیروی کار خارجی ارزان

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی کوتاه در ابتدای سال گذشته اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا و ترس مهاجران و کارگران خارجی به خصوص کارگران افغانستانی از ترس بیماری کووید ۱۹ و احتمال هزینه های بالا سعی کردند به کشورهای خود بازگردند و فعالیت های خود را در سایر کشورهای همسایه به خصوص ترکیه و کشورهای عربی بگردند.

اگر چه این روزها کشور امارات در حوزه ساخت و ساز توسعه زیادی در شهرک های صنعتی داده و بسیاری از نیروهای کار خارجی به این کشور سفر کرده اند اما هنوز هم کارگران خارجی به خصوص افغانستانی به دلیل برخی همسویی و تشابهات فرهنگی در ایران به دنبال کار و فعالیت هستند.

افزایش دستمزدها در کنار برخی گرانی های محصولات ساختمانی باعث شده تا سازندگان مسکن از هم اکنون اعلام کنند که قیمت تمام شده ساخت و ساز در سال آینده با توجه به رشد دستمزدها افزایش یابد.

مرکز آمار ایران به تازگی از افزایش ۷۳ درصدی دستمزد عوامل انسانی شاغل در پروژه‌های ساختمانی در ۶ ماه اول سال جاری در مقایسه با ۶ ماه اول سال قبل خبر داد

مرکز آمار ایران به تازگی از افزایش ۷۳ درصدی دستمزد عوامل انسانی شاغل در پروژه‌های ساختمانی در ۶ ماه اول سال جاری در مقایسه با ۶ ماه اول سال قبل خبر داد.

تاثیر افزایش دستمزد کارگران بر پروژه های ساختمانی| استقبال بساز بفروش ها از نیروی کار خارجی ارزان

سعید آسویار عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران در پاسخ به این پرسش که افزایش دستمزد عوامل انسانی شاغل در پروژه های ساختمانی ظاهرا بر قیمت تمام شده ساخت تاثیر گذاشته است؟ گفت: این روزها بخش مسکن از چند سوی مورد هجوم و حمله قرار گرفته است. از یک سو عوارض ساختمانی و هزینه های انشعاب و از سوی دیگر رشد قیمت محصولات ساختمانی مثل کاشی و سرامیک و حتی کلید و پریز. این موارد شاید در برخی مواقع چندان احساس نشود اما قطعا در حجم بالا می تواند قیمت ساخت و هزینه های ساخت را بالا ببرد.

وی با بیان اینکه مدتها است که رشد دستمزد در کنار کمبود نیروی کار متبحر پروژه های ساختمانی را تحت الشعاع خود قرار می دهد ادامه داد: اگر به یاد داشته باشید سال گذشته نیروی کار خارجی که اکثرا از کشور افغانستان هستند کمیاب شد و همین مساله باعث شد تا دستمزدها به شکل قابل توجهی افزایش یابد. البته یکی از دلایل کمبود نیروی کار خارجی فعال در حوزه ساخت و ساز افت ارزش پول ملی بود که در دو سال گذشته به دلیل رشد نرخ ارز رخ داد. به هر حال نیروی کار خارجی و حتی ایرانی به دنبال این است که با دریافت دستمزد بتواند امرار معاش کند.

آسویار با اشاره به اینکه سال گذشته بسیاری از نیروهای ماهر و کارگران ساده به کشورهای همسایه و حتی به کشور خود باز گشتند ادامه داد: وقتی مرکز آمار اعلام می کند که دستمزد عوامل انسانی شاغل در پروژه‌های ساختمانی در ۶ ماه اول سال جاری در مقایسه با ۶ ماه اول سال قبلبیش از ۵۰ تا ۷۰ درصد رشد داشته است مطمئن باشید که آمارهای واقعی وخیم تر از این اعداد اعلام شده است.

وی تاکید کرد: سال گذشته وقتی با اغلب نیروی کار خارجی هم صحبت می شدیم اعلام می کردند که دیگر با این نرخ دلار کار کردن در ایران صرفه اقتصادی ندارد. این موضوع باعث شد تا نیروی کار ساده و ماهر از ایران به سایر کشورها و حتی کشور خود بازگردند. حال به نظر می رسد با رشد دستمزدها در شش ماه دوم سال جاری و اعلام رشد دستمزدها در سال آینده بدون شک قیمت تمام شده ساخت نیز از این رشد دستمزدها تاثیر خواهد گرفت.

اگر چه مرکز آمار اعلام کرده است دستمزدها ۷۳ درصد رشد داشته است اما برخی دیگر از سازندگان و عضو انجمن انبوه سازان معتقد هستند که این میزان افزایش دستمزد، رقمی کم‌سابقه به لحاظ افزایش حق‌الزحمه نیروهای انسانی شاغل در پروژه‌های ساختمانی در چند سال اخیر است.

تاثیر افزایش دستمزد کارگران بر پروژه های ساختمانی| استقبال بساز بفروش ها از نیروی کار خارجی ارزان

افزایش کم‌سابقه در سطح دستمزد نیروهای شاغل در پروژه‌های ساختمانی، می تواند شوک جدیدی به سازنده‌ها از ناحیه جهش هزینه‌های ساخت مسکن در طی سال های اخیر باشد

رامین گوران دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران نیز می گوید: وضعیت بازار مصالح ساختمانی این روزها نسبت به گذشته بهتر شده است چرا که تا همین چند وقت پیش نوسانات شدید مصالح ساختمانی را در کشور شاهد بودیم. اما حالا آرامش در بازار حاکم شده و خبری از نوسانات روزانه قیمت ها نیست. وی افزود: اما افزایش کم‌سابقه در سطح دستمزد نیروهای شاغل در پروژه‌های ساختمانی، می تواند شوک جدیدی به سازنده‌ها از ناحیه جهش هزینه‌های ساخت مسکن در طی سال های اخیر باشد.

آنطور که اغلب انبوه سازان به آن تاکید دارند این است که از اواخر سال ۹۶ تا پایان سال ۹۹ و در ادامه ۶ ماهه اول سال جاری، سازنده‌ها و بساز وبفروش‌ها با شوک های متعددی در بازار ساخت مواجه شده اند. و این شوک‌ها طی چهار سال گذشته با دشوار کردن شرایط فعالیت در بازار ساخت‌وساز و افزایش هزینه‌ها، منجر به افزایش عمق رکود در بازار ساخت وساز شده است.

مهیار فرنیا عضو سابق هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران نیز رشد دستمزد کارگران ساختمانی را بی تاثیر در رشد قیمت تمام شده نمی داند. هر چند او معتقد است عوامل زیادی بر قیمت تمام شده ساخت می توانند تاثیرگذار باشند که یکی از این موارد افزایش قیمت نهاده های تولید مثل لوازم برقی، کلید و پریز و حتی کاشی و سرامیک است.

به نظر می رسد در سال آینده نیز با توجه به افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزدها، کارگران فصلی نیز از این فرصت نهایت استفاده را برده و بر بالا رفتن دستمزدها به کارفرمایان و سازنده ها پیشنهادهای جدیدی در خصوص دستمزدها ارائه کنند. البته برخی بسازبفروش ها برای کاهش فشار مالی و بالا نرفتن دستمزدها به استفاده از کارگران خارجی ارزان نیز روی خواهند آورد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4103
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.