• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس؛

مافیای میوه به دنبال اخلال در بازار شب عید است!

  • کد خبر : 4045
  • 18 اسفند 1400 - 16:42
مافیای میوه به دنبال اخلال در بازار شب عید است!
احد آزادی خواه ضمن تشریح مهم ترین برنامه های مجلس و دولت برای تنظیم بازار شب عید، قیمت سیب و پرتقال عیدانه را پایین تر از قیمت کف بازار ارزیابی کرد.

به گزارش نویاب به نقل از اقتصاد آنلاین، سخنگوی کمیسیون کشاورز پیرامون خرید و توزیع میوه شب عید گفت: طی هفته گذشته و همزمان با بررسی بودجه، ۴جلسه ویژه با موضوع تنظیم بازار شب عید با حضور وزیر جهاد کشاورزی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی و سایر نهادهای مسئول برگزار شد. بر خلاف برخی حاشیه سازی ها، تلاش شده تا اقلام مورد نیاز مردم با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب عرضه شود.

آزادی خواه ادامه داد: سازمان تعاون روستایی به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی تا به امروز بیش از ۵۰هزار تن پرتقال و سیب را خریداری کرده و در سردخانه ها با برش استانی تقسیم و توزیع کرده است تا در روزهای آینده در اختیار مردم قرار گیرد. 

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: با توجه به ضرورت استفاده از تشکل های مردمی و تعاونی ها، تلاش شد تا مشاوره و مباشرت این خریدها توسط اتحادیه های تعاونی روستایی انجام شود. با توجه به مشکلات ریشه دار ناشی از حضور دلالان در بازار شب عید، وزارت جهاد کشاورزی از ظرفیت تعاونی های کشور برای خرید و توزیع میوه بهره برد تا مشکلاتی مانند، احتکار، گران فروشی، کم فروشی و … بروز پیدا نکند.

او افزود: اما باید توجه داشت، حذف دلالان در جریان خرید ۵۰هزار تن میوه، آنها را به تکاپو وا داشته تا از طریق فضاسازی های تخریبی، روند کلی خرید و توزیع میوه شب عید را همراه با مشکل جلوه دهند. وقتی این سوداگران که منتظر سودهای هنگفت از درگاه های بازار میوه شب عید بودند، متوجه تدابیر مجلس و وزارت جهاد کشاورزی شدند،  دست به حاشیه سازی زدند تا برنامه ها را مشکل ساز جلوه دهند.

آزادی خواه در پاسخ به این پرسش که در سالهای گذشته، خانواده ها نسبت به کیفیت نازل میوه های شب عید گلایه داشتند، آیا تدبیری برای ارتقای سطح نظارتی کیفیت میوه ها اندیشیده شده؟ گفت:  امسال راهبردهای موثری اندیشیده شده تا عملیات خرید و توزیع میوه شب عید، ذیل دقیق ترین نظارت ها انجام شود. نمایندگان، نظارت ها را همچنان ادامه خواهند داد تا میوه های فاسد و گندیده تحویل مردم نشود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی یادآور شد: در کنار بحث کیفیت، موضوع قیمت نیز یکی از دغدغه های اصلی مردم است. نظر رییس سازمان بازرسی کل کشور، این بود که میوه ها، قدری گران خریداری شده است، اما باید توجه داشت، فعلا نباید قیمت میوه را ملاک گرانی یا ارزانی در نظر بگیریم، بلکه باید دید این ۵۰هزار تن میوه، هنگام عرضه با چه قیمتی به دست مردم می رسد. در واقع باید معدل خرید و عرضه محاسبه شود، سپس در خصوص قیمت قضاوت صورت گیرد.

او گفت: باید توجه داشت، سازمان تعاون روستایی به طور عمده خرید کرده و قرار است از ۲۵اسفندماه تا ۵فروردین بازار میوه را تنظیم کند. مساله اصلی قیمت و کیفیتی است که میوه به نسبت وضعیت کف بازار از آن برخوردار است. در سالهای قبل، میوه های شب عید با کیفیت هایی بسیار نازلی به دست مردم می رسید، بنابراین کیفیت در کنار قیمت میوه دارای اهمیت است.

آیا کیفیت میوه فدای قیمت می شود؟

آزادی خواه با اشاره به اینکه بسیاری از انتقادها به این دلیل است که چرا سازمان تعاون روستایی از کشاورز خرید نکرده است، گفت: هرچند سازمان تعاون روستایی تلاش کرده تا حد امکان از کشاورز خرید کند، اما باید توجه داشت موعد خرید میوه عیدانه، اواخر دی و اوایل بهمن است که میوه های کمتری روی درخت است. اگر هم خریدی از کارخانه دار و سورتینگ دار انجام شده به این دلیل است که باغداران قبلا میوه های خود را به فروش رسانده اند.

این نماینده افزود: بنابراین در جریان تامین میوه شب عید از یک طرف تلاش شده میوه با قیمت و کیفیت مناسب خریداری شود و از سوی دیگر تا حد امکان این خریدها از ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی و باغداری انجام گیرد.  

آزادی خواه در خصوص تدابیر نظارتی مجلس گفت: من شخصا ، همراه با رییس ستاد تنظیم بازار جهاد کشاورزی، معاونین وزارت جهاد کشاورزی و تعاون روستایی، برای بررسی کیفیت میوه های شب عید، بازدیدهای میدانی از شهرک صنعتی شمس آباد تهران داشتم. به صورت رندوم بررسی صورت گرفت تا کیفیت میوه ها مشخص شود. علی رغم اینکه میوه فسادپذیری بالایی دارد، اما خوشبختانه کیفیت مطلوب بود.

او افزود: البته برخی همکاران که برای نظارت به استان هایی چون خوزستان سفر کرده بودند با مواردی از کیفیت پایین میوه ها مواجه شدند. موضوع از طریق وزیر جهاد کشاورزی پیگیری شد که پاسخ دادند که فعلا تسویه کامل با فروشنده صورت نگرفته و قرار است طی روزهای آینده ارزیابی های دقیقی از کیفیت میوه ها انجام شود. اگر میوه ای فاسد شده باشد، سایز مناسبی نداشته باشند یا بنا به هر دلیلی از کیفیت مطلوب برخوردار نباشند، عودت داده می شود. 

آزادی خواه گفت: سردار کاظمینی نیز که وظیفه تنظیم گری میوه شب عید را به عهده دارد، در خصوص قیمت عرضه نیز اشاره کردند که قیمت محصولاتی چون سب و پرتقال را برابر با شرایط استان های مختلف از ستادهای تنظیم بازار دریافت می کنیم و نهایتا بر اساس پیشنهادات استان ها، قیمت میوه شب عید تعیین می شود.

این نماینده یادآور شد: البته این قول داده شده که قیمت سیب و پرتقال به نسبت قیمت میوه های فعلی بازار، پایین تر باشد، چرا که هدف نهایی مساعدت و کمک به خانواده ها است. در کمیسیون کشاورزی نیز گروه بندی هایی شده تا نمایندگان نظارت دقیقی بر سردخانه ها، میادین میوه و تره بار و مراکز عرضه میوه داشته باشند.

آزادی خواه خاطرنشان کرد: خوشبختانه سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی با دقت و موشکافانه مسائل مرتبط با تامین نیازهای مردم در شب عید را بررسی کرده و تدابیر لازم را اتخاذ می کنند. البته قطع کردن منافع هنگفت مافیای میوه و سایر اقلام اساسی، دشواری هایی دارد که با همراهی مردم مرتفع خواهد شد. 

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4045
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.