• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7
نویاب گزارش می دهد؛

توتون کاران در گلستان تنگدستی!؛ دولت وعده حمایت داد

  • کد خبر : 4023
  • 18 اسفند 1400 - 11:47
توتون کاران در گلستان تنگدستی!؛ دولت وعده حمایت داد
این روزها که صبر توتون کاران گلستانی لبریز شده و قصد داشتند تا عطای کار کشاورزی را به لقایش ببخشند دولت با تدوین بسته حمایتی بارقه امیدی در دل این کشاورزان ایجاد کرده است.

الهام رئوفی فر- نویاب: توتون یکی از محصولاتی است که کشت آن اشتغال خوبی ایجاد کرده و برداشت آن هم تحولی در اقتصاد هر منطقه به وجود می‌آورد در کنار این مزایا کم آب بر بودن کشت توتون، این محصول را برای استانی که این روزها با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، منحصر به فرد کرده است.

براساس اظهارات مسئولان، ۶۵ درصد از تولید توتون کشور از گلستان تامین می‌شود، هرچند که این رویداد اتفاق فرخنده‌ای برای استان به شمار می‌رود اما وقتی پای درد و دل توتون کاران که می‌نشینی به جای اظهار رضایت از چنین وضعیتی، گلایه از نبود حمایت‌های دولت دارند این کشاورزان که پیشه توتون کاری را از پدران خود به ارث برده‌اند معتقدند در سال‌های اخیر به دلیل شرایط سخت معیشتی ناچار به فروش زمین‌های خود برای گذران زندگی شدند.

خانه نشینی توتون کاران
یک توتون کار گلستانیدر گفتگو با خبرنگار نویاب نبود یارانه بیمه تامین اجتماعی برای کشاورزان را از جمله مشکلات این قشر می‌داند و می گوید در روستاهای استان توتون کاران از کارافتاده بلاتکلیف در خانه مانده است توتون کاران سلامتی خود را برای تولید کشور در حالی از دست داده‌اند که دولت سوبسیدی برای بیمه تامین اجتماعی آنها در نظر نگرفته است.

نبود یارانه بیمه تامین اجتماعی کشاورزان از جمله مشکلات این قشر است چراکه در روستاهای استان توتون کاران از کارافتاده بلاتکلیف در خانه مانده اند

اسماعیل تجری به حمایت دولت از کشاورزان در قالب ارائه تسهیلات برای خرید ماشین آلات کشاورزی تاکید می‌کند و می‌افزاید: اغلب تجهیزات توتون کاران فرسوده و فاقد استفاده است از سوی دیگر هزینه کشت توتون در هر هکتار ۱۲۰ میلیون تومان است در این حوزه اشتغال خوبی ایجاد می‌شود به طوری که در هر هکتار چهار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند با این حال دولت توتون کاران را در وضعیت نامناسبی قرار داده است.

درگیر مسائل معیشتی هستیم
یکی دیگر از کشاورزان استان با بیان اینکه توتون کاری حرفه‌ای است که از پدرانمان به ما رسیده، می‌گوید: در گذشته این محصول را در ۱۲ هکتار کشت می‌کردیم که به دلیل گرانی ناچار به فروش اراضی برای تامین معیشت زندگی شدیم.

سید مجتبی میرکتولی در گفتگو با خبرنگار نویاب یارانه بیمه کشاورزان، خرید تضمینی محصول، قیمت گذاری به موقع توتون را از جمله مطالبات توتون کاران گلستانی اعلام می‌کند و می‌افزاید: بهتر است که دولت پیش از عقد قرارداد قیمت خرید را اعلام کند چراکه در غیر این صورت توتون کاران همیشه با قیمت اعلام شده از سوی دولت متضرر شدند لذا خواستار ارائه نهاده‌های مرغوب کشاورزی از سوی دولت هستیم زیرا یکی از علل خسارات سال گذشته کشاورزان توتون، عدم مرغوبیت نهادها بود.

وی با بیان این نکته که برای کشت توتون در سال جاری ناگزیر به تهیه بذر قاچاق باکیفیت شدم، می‌افزاید: تهیه بذر قاچاق برای هر هکتار چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه داشت و این درحالی است که اگر این بذر از مبادی قانونی وارد شود به قیمت دو میلیون تومان عرضه می‌شود.

تنگدستی توتون کاران گلستانی | دولت وعده حمایت داد

عدم پرداخت به موقع
این کشاورز از عدم پرداخت به موقع دولت انتقاد می‌کند و می‌گوید: از آنجایی که دولت قیمت خرید را حین قرارداد مشخص نمی‌کند همواره توتون کاران متضرر می‌شوند و بر این اساس فروش توتون به تاجران مقرون به صرفه است از سوی دیگر اگر شرکت دخانیات نهاده و ادوات کشاورزی را برای توتون کاران فراهم کرده و به موقع دستمزد کشاورزان را بپردازد، هیچگاه زارع به سراغ تاجر برای فروش محصولاتش نخواهد رفت.

گفته‌های توتون کاران گلستانی با آنچه در ماده ۳۱ برنامه ششم توسعه آمده مغایرت دارد چراکه بر اساس بند ب ماده ۳۱ این قانون دولت مکلف به خرید تضمینی از کشاورزان است و صورت وقفه در پرداخت باید خسارت ناشی از آن را به کشاوز بپردازد موضوعی که تاکنون دولت به آن تن نداده است.

سیاست‌ حمایتی دولت
مدیر مجتمع دخانیات گلستان در گفتگو با خبرنگار نویاب از تدوین سیاست‌های حمایتی دولت در سال جدید زراعی از توتون کاران خبر می‌دهد و می‌گوید: خوشبختانه با بسته حمایتی دولت از توتون کاران شرایط معیشت و دریافتی این عزیزان در سال آینده بهبود می‌یابد از سوی دیگر در سال زراعی که پشت سر گذاشتیم ۶۷۰ تن توتون در استان تولید شد که پس از آن تمام مطالبات توتون کاران پرداخت شد.

از آنجایی که دولت قیمت خرید را حین قرارداد مشخص نمی‌کند همواره توتون کاران متضرر می‌شوند

مهران یونسی با بیان اینکه گلستان از دیرباز با بیشترین میزان سطح کشت و تولید توتون یکی از مهمترین منابع کشت توتون در سطح ملی است، تاکید کرد: کشت توتون نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال گلستان ایفا می‌کند و امسال کشت توتون در سطح یک هزار و ۳۵۰ هکتار انجام شد و در این راستا با یک هزار و ۵۰۰ نفر توتون کار قرارداد منعقد شد که متاسفانه به دلیل شرایط نامناسب آب‌وهوا تولیدکنندگان توتون دچار ضرر و زیان زیادی شدند.

وی از بسته حمایتی دولت برای توتون کاران خبر می‌دهد و می‌گوید: افزایش ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت خرید تضمینی محصول نسبت به سال گذشته، اعطای مجموعه نهاده‌های کشاورزی اعم از بذر، سم و کود به کشاورزان و افزایش چهار برابری مساعده کشت نسبت به سال گذشته از جمله برنامه‌های حمایتی دولت از توتون کاران است.

امید به بازگشت روز های خوب
مدیر مجتمع دخانیات گلستان ضمن اظهار امیدواری از اینکه با توجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود، گلستان می‌تواند به جایگاه گذشته بازگردد، می‌افزاید: توتون کاران باتجربه و کادر مهندسی در مجتمع دخانیات و زیرساخت‌های مناسب باعث می‌شود تا کشت توتون در استان به خوبی انجام شود.

با توجه به ظرفیت خوب توتون در بحث ره آورد اقتصادی و شغلی در استان، انتظار می‌رود تا مسئولان توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشند و با تدوین سیاست‌های تشویقی بیش از گذشته از کشاورزان این حوزه حمایت کنند تا به جای محدود شدن اراضی توتون استان، شاهد گسترش کشت این محصول در استان و شکوفایی اقتصادی آن در بین زارعین زحمتکش این حوزه باشیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=4023
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.