• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

رنج بنگاه های اقتصادی کوچک از بی پولی| دولت به کسب و کارهای خانگی توجه کند

  • کد خبر : 3995
  • 16 اسفند 1400 - 11:18
رنج بنگاه های اقتصادی کوچک از بی پولی| دولت به کسب و کارهای خانگی توجه کند
به رغم برخورداری گلستان از هنرمندانی بااستعداد و خلاق، نبود شرایط اقتصادی مناسب باعث شده تا این افراد با حداقل توان خود به حرفه شان ادامه دهند.

هنگامه خاندوزی- نویاب: توجه به صنایع دستی و توسعه آن در سال‌های اخیر، با توجه به تحریم‌هایی که کشور را در برگرفته و گام برداشتن در راه تحقق اقتصاد مقاومتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

«مرضیه سالاری» یک هنرمند گلستانی است که در این مسیر حرکت کرده است و با فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کسب تجربه در کنار استادهای این هنر، امروز توانسته موفقیت‌های زیادی در حوزه چرم دوزی کسب کند و در سومین جشنواره کالاهای فرهنگی فیروزه‌ای گلستان مقام برتر را به دست آورد.

خبرگزاری نویاب به سراغ این بانوی هنرمند و خلاق رفته است تا با فعالیت این بانوی موفق گلستانی و کسانی که در حوزه چرم دوزی فعالیت می‌کنند بیشتر آشنا شویم.

* چگونه با کار چرم دوزی آشنا شدید؟
سال ۸۸ با حضور در کارگاه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای این کار را یاد گرفتم، و چهار سال زیر نظر استاد کار کردم و بعد از آن مستقل شدم.

علاقه زیادی به این کار دارم و همین علاقه سبب شد تا بتوانم در این حوزه موفق بوده و مشتری زیادی داشته باشم. در حال حاضر هم در منزل خودم به همراه یک نیرو کمکی به تهیه و تولید سفارش مشتری مشغول هستم.

نبود فضای مناسب کار باعث شده تا درخواست بسیاری از هنرجویان راغب به یادگیری را رد کنم

* چه شد که در جشنواره فیروزه‌ای استان شرکت کردید؟
به توصیه یکی از دوستانم، یک جفت کوسن با تلفیقی از سوزن دوزی ترکمن و یک تخته فرش چرمی را برای حضور به جشنواره ارسال کردم که خوشبختانه موفق به کسب رتبه برتر این دوره از جشنواره شدم.

در کارم به خلاقیت و ارائه طرح‌های جدید بسیار اهمیت می‌دهم و فکر می‌کنم که اگر از این حرفه به صورت جدی حمایت شود بیش از اینها در استان رونق خواهد گرفت.

* درآمد چرم دوزی چه میزان است؟
برای کسی که امکانات داشته باشد و بتواند کار کند درآمد خوبی دارد، متاسفانه برای من به دلیل عدم برخورداری از فضای مناسب کاری ناگزیر به پذیرش تنها یک نیروی کار هستم درآمد زیادی ندارد.

نبود فضای مناسب برای کار باعث شده تا درخواست بسیاری از هنرجویان راغب به یادگیری را رد کنم از طرفی فضای محدود کاریم باعث شده که آن دسته افرادی که برای کلاس پذیرفتم هم علاقمند به حضور در کلاس نباشند.

رنج  بنگاه های اقتصادی کوچک از بی پولی | دولت به کسب و کارهای خانگی توجه کند

* کرونا چه تاثیری بر بازار کار شما داشته است؟
شرایط کار و درآمد ما در حال حاضر راضی کننده نیست اما قبل از کرونا درآمد خوبی داشتیم. این درآمد در ماه شاید به هشت تا ۱۰ میلیون تومان هم می‌رسید اما در حال حاضر درآمدم نزدیک به سه میلیون تومان است.

متاسفانه شرایط کرونا بازار صنایع دستی را از رونق انداخت و با توجه به فشارهای اقتصادی و کاهش قدرت خرید، مردم کمتر به سمت تهیه محصولات صنایع دستی می‌روند و خرید این محصولات در اولویت آنها نیست.

* برای توسعه فعالیت خود چه اقدامی انجام داده‌اید؟
مشکلات مالی باعث شده تا در توسعه فعالیتم ناتوان باشم. نه مکان مناسبی برای آموزش دارم و نه تجهیزات و امکانات مناسب. همه این موارد دست به دست هم داد تا نتوانم آنگونه که باید کارم را گسترش دهم.

اگر دولت برای بنگاه‌های کوچک اقتصادی تسهیلات کم بهره با رقمی مناسب ارائه دهد مطمئناً تحول خوبی در زمینه اشتغال و اقتصاد افرادی نظیر من ایجاد خواهد شد.

اگر دولت برای بنگاه‌های کوچک اقتصادی تسهیلات کم بهره با رقمی مناسب ارائه دهد مطمئناً تحول خوبی در زمینه اشتغال و اقتصاد افرادی نظیر من ایجاد خواهد شد

* حمایت مسئولان از شما چگونه بوده است؟
هدف‌های بسیاری در ذهن خود دارم اما دقیق نمی‌دانم برای تحقق این اهداف باید از چه کسی کمک بگیرم آیا ارگان یا موسسه خاصی از ما حمایت خواهد کرد یا خیر؟

اما با همه کمبود امکانات دست از تلاش نکشیدم من مطمئنم که اگر کارم را به دیگران معرفی کنم حتی در زمینه صادرات می‌توانم حرفی برای گفتن داشته باشم. به همین منظور در اولین قدم به دنبال ثبت شرکت تعاونی آموزشی و اقتصادی هستم.

* برای آینده چه اهدافی دارید؟
بیش از ده سال در این حرفه مشغولم و به این نتیجه رسیدم که نباید منتظر کمک و حمایتی از سوی دستگاه خاصی باشم.

برای همین به دنبال ثبت برند رفتم اما در شهر گرگان نتوانستم کاری از پیش ببرم و در مسیر کاغذ بازی و کارهای بروکراسی دست و پا گیر گرفتار شدم و در آخر از تهران اقدام کردم و موفق شدم که برندی به نام میراث به ثبت برسانم و در حال حاضر نیز به دنبال ثبت شرکت هستم.

امیدوارم که اگر کارها به خوبی پیش برود بتوانم فعالیتم را توسعه دهم و به صادرات برسانم، امروزه در دنیا استقبال زیادی از صنایع دستی می‌شود و ما می‌توانیم حرف‌های زیادی در این حوزه برای گفتن داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3995
  • نویسنده : هنگامه خاندوزی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.