• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
7
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

بازار کساد قنادان در شب عید| خرید شیرینی گلستانی ها محدود شد

  • کد خبر : 3982
  • 15 اسفند 1400 - 15:22
بازار کساد قنادان در شب عید| خرید شیرینی گلستانی ها محدود شد
افزایش قیمت کیک و شیرینی درکنار کاهش تقاضای مردم، می توانست بخودی خود لطمه به بازار قنادی ها باشد، با اینحال دشواری در تهیه مواد اولیه قیمت مناسب، سختی کار قنادان گلستانی را دوچندان کرده است.

مریم بزی- نویاب: صنف قنادان، بستنی فروشان یکی از صنوفی است که ارتباط ناگسستنی با جامعه دارد چراکه فعالیت‌های آنها با اعیاد، جشن‌ها و سوگواری‌ها گره خورده است. اما این صنف هم به رغم ارتباط مستقیم با جشن و سوگواری‌ها دست خوش رکود شده و فعالان این حوزه افزایش ۱۰۰ درصدی مواد اولیه را عامل این شرایط نامناسب بازار می‌دانند.

«فرامرز نجاتی» رئیس اتحادیه قنادان و بستنی فروشان گرگان معتقد است ویروس همه گیر کرونا در دو سال گذشته آسیب جدی به اقتصاد قنادان وارد کرده است.

به اعتقاد این فعال اقتصادی، افزایش مواد اولیه تولید، تعدد و تکثر شیرینی فروشی‌های خانگی از دیگر عواملی است که صنف قنادان را در تنگنای اقتصادی قرار داده است.

در این گفتگو نجاتی برایمان از مشکلات و چالش‌های پیش روی این حوزه بیشتر توضیح می‌دهد.

* در شرایط فعلی چه مشکلاتی بر سر راه این صنف وجود دارد؟
با توجه به شرایط اقتصادی بسیاری از افراد در خانه‌ها و زیرزمین‌ها اقدام به تولید کیک و شیرینی می‌کنند که متاسفانه هیچ گونه نظارتی نمی‌توان بر آنها داشت، این افراد معمولاً با تزئینات لوکس در فضای مجازی برای خود مشتری جذب می‌کنند اتفاقی که باعث شده تا در دو سال گذشته به دلیل وجود ویروس کرونا و قرنطینه خانگی مردم، لطمه زیادی به حرفه ما وارد شود.

در کنار فقدان مجوز شیرینی فروشی‌های خانگی، عدم برخورداری از نرخ مصوب یکی دیگر از مشکلات این فروش‌های خانگی است.

* مشکلی در تامین مواد اولیه دارید؟
مواد اولیه تولید کیک و شیرینی شامل آرد، روغن، شکر و تخم مرغ است، وقتی این مواد به عنوان اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده، بر اساس تعرفه‌های دولتی تامین نمی‌شود، امکان تولید محصول با قیمتی پائین میسر نیست.

متاسفانه در حال حاضر قیمت مواد اولیه روزانه در حال افزایش است، به عنوان مثال تخم مرغی که سال گذشته هشت هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌شد، امروز با توجه به نرخ‌های دولتی بین ۲۱ تا ۲۶ هزار تومان است.

مواد اولیه تولید کیک و شیرینی شامل آرد، روغن، شکر و تخم مرغ است، وقتی این مواد به عنوان اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده، بر اساس تعرفه‌های دولتی تامین نمی‌شود، امکان تولید محصول با قیمتی پائین میسر نیست

شکر شش هزار و ۵۰۰ تومانی، هم اکنون با نرخ ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد یا اینکه خامه ۲۸ هزار تومانی حدود ۵۰ هزار قیمت گذاری می‌شود. متاسفانه همه این مشکلات باعث شده تا صنف ما در کل کشور دچار بحران شود.

یکی دیگر از مشکلات قنادان موضوع خرید آرد است. به رغم اینکه گلستان از بهترین کیفیت آرد برخوردار است اما بر خلاف دیگر استان‌ها قنادان ناچار به خرید میزان محدودی آرد هستند. حدود دو ماه پیش در نامه‌ای به اداره غله مشکل تامین آرد مورد نیاز قنادی‌ها را اطلاع دادم اما ترتیب اثری به این مشکل داده نشد.

تا جایی که در بهمن ماه بیش از ۶۰ درصد از همکاران حتی با رانت هم نتوانستند آرد سامانه‌ای را تهیه کنند. اما جای سوال است که چگونه آرد به صورت آزاد پیدا می‌شود، ولی نمی‌توان آن را سهمیه‌ای خریداری کرد.

* چرا کار خرید آرد را به اتحادیه‌ها واگذار نمی‌کنند؟
در گلستان ۳۳ کارخانه آرد وجود دارد، با توجه به تلاش‌های معاون استاندار، سازمان صمت و جهاد کشاورزی، کارخانه‌ها مجاب شدند سامانه را در تاریخی معین برای قنادان باز بگذارند تا ابتدا صنف قنادان استان از سامانه خرید را انجام دهند و سپس برای سایر استان‌ها اجازه ثبت سفارش داده شود به این ترتیب قنادی‌ها می‌توانند تا دهم هر ماه از سامانه خرید مورد نیاز خود را انجام دهند.

بازار کساد قنادان در شب عید | خرید شیرینی گلستانی ها محدود شد

* در خصوص مشکل روغن نیز توضیح دهید؟
در ابتدای سال این محصول ۱۸۰ هزار تومان خریداری می‌شد، ولی در حال حاضر باید بین ۷۲۰ تا ۷۵۰ هزار تومان آن را تهیه کرد.

اتحادیه کشور در ماه گذشته ۱۹۲ تن حواله روغن به قنادان استان اختصاص داد که باید از کارخانه کشت و صنعت شمال بهشهر تهیه شود که این واحد تولیدی به دلیل در دسترس نبودن مواد خام نتوانست میزان مورد نیاز را برای قنادان استان تهیه کند در نتیجه به قنادان گلستانی ۲۵ تن روغن سویای معمولی دادند که حتی به درد سرخ کردن هم نمی‌خورد. مشکلی که منجر شده تا همه همکاران روغن را به قیمت آزاد خریداری کنند.

* با توجه به وجود کارخانه روغن کشی در گلستان چرا حواله تهیه روغن به واحد تولیدی بهشهر داده شد؟
به دلیل اینکه اغلب واحدهای تولیدی استان روغن مایع تولید می‌کنند، این درحالی است که روغن مورد نیاز قنادی‌ها کره‌ای است. مشکل تهیه روغن کره‌ای گریبانگیر همه قنادی‌های کشور است و متاسفانه در حال حاضر بقیه استان‌ها هم روغن مورد نیاز خود را به صورت رانت تهیه می‌کنند.

نرخ شیرینی از اسفند سال گذشته تا امسال ۱۰۰درصد افزایش یافته و با توجه به تورم‌های به وجود آمده، همین افزایش قیمت هم جوابگو نیست

*افزایش قیمت شیرینی از سال گذشته تاکنون چه میزان بوده؟
در گذشته سالانه نرخ‌ها افزایش پیدا می کرده ولی در حال حاضر به دلیل تورم‌های به وجود آمده قیمت شیرینی گاهی ماهانه تغییر می‌کند.

نرخ شیرینی از اسفند سال گذشته تا امسال ۱۰۰درصد افزایش یافته و با توجه به تورم‌های به وجود آمده، همین افزایش قیمت هم جوابگو نیست.

۷۵ درصد تولید شیرینی قنادی‌ها نسبت دو سال گذشته افت داشته که بخش اصلی آن کسب و کارهای خانگی است که باعث کاهش تقاضا در بازار شده است.

تا از چرخه زندگی مردم حذف شود، ولی اگر شیرینی ۱۰ هزار تومان مطمئناً فروش آن بالا می‌رود.

* برای تهیه تخم مرغ و شکر هم مشکل دارید؟
برای تهیه تخم مرغ با توجه به اینکه گلستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ در کشور است مشکلی در تهیه آن نداریم و اما متاسفانه قیمت این محصول هم در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است که این موضوع منجر به افزایش قیمت تمام شده تولید شده است.

برای تهیه شکر هم مشکلی نداریم اما نرخ این کالا هم نسبت به سال قبل افزایش یافته به عنوان مثال شکر با تعرفه آزاد به قیمت کیلویی ۱۶ هزار تومان و با تعرفه دولتی بین کیلویی ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3982
  • نویسنده : مریم بزی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.