• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8
مطالبات مردم گلستان از سفر رئیس جمهور؛

پُز عالی و جیب خالی گلستان| ظرفیت های کشاورزی برای مردم نان و آب نشد

  • کد خبر : 3823
  • 11 اسفند 1400 - 15:48
پُز عالی و جیب خالی گلستان| ظرفیت های کشاورزی برای مردم نان و آب نشد
به رغم قرارگرفتن گلستان به عنوان دروازه ورودی ایران به اوراسیا و برخورداری از ظرفیت مسیر ترانزیتی، این استان در بخش صنعت رتبه ۲۶ و شاخص درآمد سرانه خانوار در رتبه ۳۰ قرار دارد.

الهام رئوفی فر- نویاببا توجه به قرار گرفتن گلستان در منطقه استراتژیک و برخورداری از شرایطی نظیر همجواری با کشور ترکمنستان و دسترسی آسان به کشورهای حوزه آسیای میانه امکان صادرات برای استانی مانند گلستان که غالب صنعت مردمانش کشاورزی است می‌توانست فرصت مناسبی باشد که تاکنون به آن پرداخته نشده است.

سال‌هاست کشاورزی در گلستان به روش سنتی انجام می‌شود و نبود الگوی کشت در بسیاری از محصولات به کشاورزان آسیب وارد کرده است، موضوعی که اگر به آن توجه شود می‌تواند در مقابله با بحران کم آبی و خشکسالی استان هم موثر واقع شود.

به اعتقاد کارشناسان، به رغم پیشرفت علم و تکنولوژی صنعت کشاورزی استان هنوز نتوانسته با استفاده از علم روز راندمان تولید را افزایش دهد.

در کنار عقب ماندگی استان در حوزه تکنولوژی کشاورزی، عدم تأمین نهاده‌ها، هزینه بالای آفت‌کش‌ها و سموم کشاورزی، به موقع نرسیدن کود به دست کشاورز، بالا بودن قیمت ادوات کشاورزی از دیگر مشکلاتی است که کشاورز را از ادامه فعالیت در این حوزه دلسرد کرده است.

اینها مولفه‌هایی است که باعث شده تا استانی که ۶۰ درصد جمعیت آن روستایی است پائین ترین سرانه درآمد را نسبت به سایر استان‌های کشور داشته باشند.

حدود ۷۵ درصد جمعیت روستایی در استان جزو اقشار آسیب پذیر یا در معرض آسیب هستند که شاخص درآمد سرانه خانوار آنها حتی پایین‌تر از سیستان و بلوچستان است و در رتبه سی‌ام کشور قرار دارد

موضوعی که چندی پیش سرپرست معاونت اقتصادی استانداری گلستان هم در نشست خبری به آن اشاره کرده و گفته بود، حدود ۷۵ درصد جمعیت روستایی استان جزو اقشار آسیب پذیر یا در معرض آسیب و خطر هستند.

به گفته این مسئول، گلستان در شاخص درآمد سرانه خانوار حتی پایین‌تر از سیستان و بلوچستان است و در رتبه سی‌ام کشور قرار دارد.

پائین بودن سطح درآمد روستائیان استان از بخش کشاورزی در حالی از سوی سرپرست معاونت اقتصادی استانداری گلستان اعلام می‌شود که بر اساس آمارهای ارائه شده برخی محصولات کشاورزی گلستان حائز رتبه نخست و دوم در بین استان‌های کشور است.

بر اساس اظهارات مسئولان استان، گلستان در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد که نشان دهنده نقش و اهمیت کشاورزی منطقه در توسعه و خودکفایی کشور است.

پز عالی و جیب خالی گلستان| ظرفیت های کشاورزی برای مردم نان و آب نشد

اما با توجه به اینکه کشاورزی صنعت غالب استان است هنوز در گلستان صنایع تبدیلی برای جلوگیری از خام فروشی انجام نشده است موضوعی که کارشناسان حوزه اقتصاد اجرای آن را نیازمند تزریق تسهیلات ارزان می‌دانند.

به باور این متخصصین، توقف خام فروشی تولیدات کشاورزی نیازمند سرمایه گذاری در فرآوری و بسته بندی است که دستگاه‌های مرتبط از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان می‌توانند نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد زیرساخت‌های لازم این بخش ایفا کنند.

اما جدای از ایجاد صنایع تبدیلی، پدیده صادرات هم به توسعه اقتصاد استان کمک زیادی می‌کند که به رغم برخورداری استان از ظرفیت بالقوه ترانزیتی، این مقوله در استان مغفول مانده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان معتقد است: با توسعه زیرساخت‌هایی ریلی و گمرک، صادرات سهل‌الوصول تر می‌شود.

حسین طلوعیان در گفتگو با خبرنگار نویاب می‌گوید: باید توجه به ظرفیت‌هایی مانند منطقه آزاد اینچه برون در دستور کار قرار بگیرد چراکه رونق این منطقه بستر جذب سرمایه گذار را فراهم می‌آورد.

توقف خام فروشی تولیدات کشاورزی نیازمند سرمایه گذاری در فرآوری و بسته بندی است که دستگاه‌های مرتبط از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان می‌توانند نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد زیرساخت‌های لازم این بخش ایفا کنند

به گفته او، منطقه ویژه اقتصادی اترک هم جزو مواردی است که باید زیرساخت‌های آن فراهم شود تا سرمایه گذار رغبت به حضور در این مناطق داشته باشد.

به اعتقاد کارشناسان، ظرفیت صادرات گلستان بیشتر از آن چیزی است که در حال حاضر صادر می‌شود که علت آن هم وجود موانعی نظیر مسیرهای ترانزیتی و راه ریلی نامناسب برای ارتباط با سایر کشورهاست. به گفته این صاحبنظران مسیر ریلی و ترانزیتی نامناسب در بخش صادرات مانند سرعت گیر عمل کرده و اجازه دستیابی به توسعه اقتصادی را به سرمایه‌گذاران و بازرگانان نمی‌دهد.

بنابراین به نظر می‌رسد توجه به زیرساخت‌های ریلی و ترانزیتی استان برای ارتباط با سایر کشورها و تسریع در ایجاد زیرساخت منطقه آزاد اینچه برون برای توسعه صادرات کشور ضروری است. جدای از قرار گرفتن استان در منطقه استراتژیک جغرافیایی، برخورداری این منطقه از شرایط آب و هوایی مناسب فرصتی برای صادرات تولیدات کشاورزی است که انتظار می‌رود توجه به این حوزه هم در دستور کار مدیران قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3823
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.