• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

تهاتر کود اوره ایران با خوراک دام برزیل برقرار شد

  • کد خبر : 3810
  • 11 اسفند 1400 - 11:26
تهاتر کود اوره ایران با خوراک دام برزیل برقرار شد
رئیس اتاق مشترک بازرگانی و کشاورزی ایران و برزیل گفت: تهاتر کود اوره با خوراک دام از برزیل آغاز شده و هفته آینده یک محموله کود اوره ارسال می شود و به جای آن ذرت وارد خواهد شد.

به گزارش نویاب به نقل از فارس، امروز سید فخرالدین عامریان در نشست خبری اعلام کرد: طی مذاکراتی که با برزیل انجام شده قرار است که تهاتر کود اوره ایران با خوراک دام این کشور تهاتر شود و هفته آینده محموله اوره به مقصد برزیل می رود و به جای آن ذرت وارد کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کود اوره به ظرفیت سالانه ۴۰۰ هزار تن به برزیل صادر می شود، گفت: با توجه به ظرفیت بسیار خوبی که در صادرات اوره ایران دارد و قرار است با خوراک دام برزیل تهاتر شود.

عامریان افزود: مهمترین مشکل ما مراودات تجاری با این کشور این است که آنها عوارض گمرکی ۱۰۰ درصدی برای صادرات محصولات خود اعمال می کنند در حالی که این رقم برای کشور ما ۴ درصد است و قرار است این مشکل را با تهاتر کالا برطرف کنیم.

هفته گذشته وزیر کشاورزی برزیل به ایران سفر کرده بود و وزیر جهاد کشاورزی در آن جلسه پیشنهاد تهاتر محصولات کشاورزی را داد.

وی گفت: در حال حاضر سالانه ۱۰۰ میلیون دلار صادرات به برزیل داریم که میتوان این را به یک میلیارد دلار افزایش داد، عمده محصولات صادراتی ما به این کشور می تواند پسته، زعفران، خرما، کشمش، فرش وانار باشد.

به گفته این مسئول برزیل ظرفیت خوبی در تولید خوراک دام از قبیل ذرت و سویا دارد که در صورت ادامه تنش ها بین اوکراین و روسیه می تواند نیاز به خوراک دام کشور ما را تامین کنند.

وی گفت: ۶۰ درصد ذرتی که کشور وارد می کند از برزیل است و تنها ۴۰ درصد از کشورهای روسیه و اوکراین تامین می شود و در صورت ادمه تنش ها امکان واردات ۱۰۰ درصد واردات از برزیل وجود دارد.

عامریان پیش بینی کرد که بحران در روسیه و اوکراین بازار خوبی برای صادرات اوره و محصولات پتروشیمی ما ایجاد کند زیرا روسیه رقیب اصلی ما در صادرات این گونه محصولات است.

*کشت ۱۰۰ هزار هکتار محصول فراسرزمینی در برزیل

عامریان به کشت فراسرزمینی در برزیل هم اشاره کرد و گفت: ۶۰ هزارهکتار زمین عمدتا سویا وذرت از سوی سرمایه گذاران ایرانی کشت می شود و قرار است آنرا در قالب زمین های ۱۰۰ هکتاری توسعه دهیم. بیشترین مزیت این کشور در کشت محصولاتی مانند ذرت، سویا، گندم و جو است که برای کشور هم نیاز است.

وی به واردات سالانه ۱۰۰ هزارتن گوشت منجمد از این کشور اشاره کرد و گفت: گوشت های کیفی هستند که طبق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور دام های زیر ۲ سال کشتار می شوند و امسال به دلیل ورود شرکت پشتیبانی امور دام کشور به خرید دام از داخل، میزان واردات تقریبا نصف شده وبه ۴۰ هزار تن رسیده است.

*پیگیری صادرات سیب به برزیل

وی با بیان اینکه مازاد تولید سیب د رکشور وجود دارد گفت: وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می کند که سیب به برزیل صادر کنیم و تلاش ما این است که این صادرات در قالب تهاتر انجام شود.

عامریان همچنین گفت: سالانه حدود ۵۰ میلیارد واردات داریم که ۱۰ درصد آن از کشور برزیل و عمدتا کالای اساسی است.

وی تاکید کرد که کشور میتواند صادرات کود اوره، متانول و دیگر محصولات پتروشیمی تا ۵ میلیارد دلار به این کشور صادر کند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3810
  • منبع : فارس
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.