• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9
مطالبات گلستانی‌ها از رئیس جمهور

ارتقاء ایمنی معابر گلستان نیازمند اعتبار/نواقص جاده‌های مرگ تدبیر شود

  • کد خبر : 3797
  • 11 اسفند 1400 - 11:00
ارتقاء ایمنی معابر گلستان نیازمند اعتبار/نواقص جاده‌های مرگ تدبیر شود
افزایش ایمنی معابر گلستان و تزریق اعتبارات کافی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در حوزه حمل و نقل، اصلی ترین مطالبان مردم استان از رئیس دولت سیزدهم هستند.

اعظم محبی- نویاب: استان گلستان به سبب برخورداری از جاذبه‌های متنوع طبیعی و تاریخی و همچنین واقع شدن در مسیر تهران- مشهد، شاهد ورود گردشگران بی شمار بود و سالانه میلیون‌ها خودرو از محورهای استان عبور می‌کنند.

این موضوع در کنار مشکلات ساختاری جاده‌های گلستان مانند عرض کم، نبود شانه خاکی و روشنایی اندک، سبب شده تا این جاده‌ها در شمار پرخطر و پر سانحه کشور محسوب شوند، به گونه‌ای که برخی از محورها «جاده مرگ» لقب گرفته‌اند.

واقع شدند ده‌ها شهر و روستا در مجاورت بزرگراه‌های گلستان و تردد عابران پیاده، احتمال حادثه در این محورها را هم افزایش داده است.

فارغ از مسائل مطروحه، یکی از چالش‌های ساختاری جاده‌های گلستان به عبور کمربندی برخی از شهرها از هسته مرکزی مناطق مسکونی برمی‌گردد، عبور خودروهای سنگین از قبیل کامیون و اتوبوس و مانند آن، علاوه بر کاهش عمر آسفالت جاده‌ها، سبب افزایش تصادفات در شهرها هم شده است.

در آستانه سفر رئیس جمهور به گلستان مردم انتظار دارند تا با تدبیری خاص و اعتبارات مکفی چاره‌ای برای حل این مشکل دیرینه گلستان اندیشیده شود. پروژه‌هایی مانند کمربندی گرگان، کمربندی علی آبادکتول، تعریض جاده بندرترکمن- آق قلا و محور خوش ییلاق از جمله مباحثی است که ضرورت دارد با قید فوریت برای آنها چاره جویی شود.

همچنین تعداد دوربرگردان‌های ناایمن در استان بالا بوده که شاهد مثال آن فوت رئیس تأمین اجتماعی کشور در سال ۹۷ در یکی از این دوربرگردان‌ها بود؛ بعد از این حادثه مقرر شد ۲۰ دوربرگردان استان اصلاح و استانداردسازی شود ولی از آن زمان تاکنون به علت عدم تخصیص اعتبارات تنها تعداد محدودی از آنها ایمن شده است.

ارتقاءایمنی معابرگلستان نیازمنداعتبار/نواقص جاده‌های مرگ تدبیرشود

در کنار پروژه‌های بیان شده، تکمیل بزرگراه شمال- بجنورد موضوعی است که از چندین سال گذشته آغاز شده و در صورت توجه دولت سیزدهم با اختصاص اعتبار کافی می‌تواند بار ترافیکی گلستان را تا حدود زیادی کاهش داده و به ارتقا بیشتر جاده‌ها کمک کند.

با توجه به شکل گیری منطقه اینچه برون در شرق استان، ایجاد جاده‌های شریان از جمله ملزومات این منطقه است و باید محورهای ارتباطی با توجه به ترانزیت کالا و عبور خودروهای صادراتی بهسازی شود.

پیگیر اعتبار برای فاز دوم کمربندی گرگان

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در خصوص اولویت‌های جاده‌ای که در سفر رئیس جمهور به استان پیگیری می‌شود به خبرنگار نویاب گفت: موضوع مهمی که در سفر رئیس جمهور آن را پیگیری خواهیم کرد، فاز دوم کمربندی گرگان است که هم برای تملک زمین و هم برای اجرای آن نیازمند اعتبار هستیم.

کمربندی گرگان، پروژه آق قلا- بندرترکمن- کردکوی- گمیشان و محور خوش ییلاق از جمله اولویت‌های پیگیری در سفر رئیس جمهور به استان خواهد بود

حسین محبوبی با بیان اینکه شرکت ساخت راه‌ها به دلیل نقدی و کافی نبودن اعتبارات نتوانسته در این سال‌ها تملک اراضی را انجام دهد، افزود: بعد از تخصیص اعتبار و رفتن به مناقصه، عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.

طبق گفته وی ۶۰ میلیارد تومان برای تملک و ۶۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه برآورد هزینه شده بود که این رقم‌ها هم اکنون افزایش یافته است.

محبوبی گفت: همچنین پروژه آق قلا- بندرترکمن- کردکوی- گمیشان معروف به جاده مرگ را در این سفر پیگیری خواهیم کرد.

وی توضیح داد: این پروژه دارای ردیف اعتباری بوده ولی باید تخصیص آن ۱۰۰ درصد و اعتبار سالانه آن هم افزایش یابد.

ارتقاءایمنی معابرگلستان نیازمنداعتبار/نواقص جاده‌های مرگ تدبیرشود

خوش ییلاق ۱,۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی گفت: این پروژه در سه محور کردکوی- بندرترکمن، آق قلا- بندرترکمن و آق قلا- گمیشان مطرح بوده و امکان اجرای همزمان آنها وجود دارد.

محبوبی با بیان اینکه یک فاز محور کردکوی- بندرترکمن به اتمام رسیده و در دو محور دیگر پیمانکار مشغول به فعالیت است، گفت: راهداری در این محورها اعتبار مصوب ندارد و باید به آن اعتبار ملی تخصیص داده شود.

وی ادامه داد: همچنین برای تکمیل محور خوش ییلاق- شاهرود که یک پروژه ملی است، هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و تزریق سالانه ۴۰ الی ۵۰ میلیارد تومان دردی را از این پروژه دوا نخواهد کرد و باید از ظرفیت ماده ۵۶ یا سرمایه گذار برای آن استفاده کنیم.

محبوبی اعلام کرد: یک پروژه هم در گنبدکاووس به اینچه برون معروف به جاده نفت در دست احداث داریم بوده که پروژه استانی است و سال‌ها است، اجرای آن آغاز و مطالعات آن به وزارتخانه ارسال شده و امیدواریم در ماده ۲۳ برنامه و بودجه مطرح و در قالب پیوست بودجه قرار گیرد تا تحرک خوبی به خود گیرد.

وی طول پروژه را ۵۵ کیلومتر اعلام کرد و افزود: با بودجه استانی اجرای پروژه به طول خواهد انجامید.

محبوبی اضافه کرد: همچنین در این سفر پیشنهاداتی در خصوص پروژه آق قلا- گنبدکاووس و جاده قدیم گرگان به بندرگز و همچنین محورهای توسکستان و اولنگ رامیان را مطرح خواهیم کرد.

نیازمند اعتبار برای تملک زمین هستیم

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان هم چندی قبل در خصوص کمربندی گرگان در گفتگو با رسانه‌ها گفته بود: برای بهره برداری از قطعه اول کمربندی گرگان بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال و بهره برداری از بخش دوم آن چند صد میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ارتقاءایمنی معابرگلستان نیازمنداعتبار/نواقص جاده‌های مرگ تدبیرشود

علی اصغر رفیعی نژاد با اشاره به محدودیت‌های اعتباری دولت، افزود: برای اتمام پروژه کمربندی گرگان حدود دو هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که البته این برآورد قیمت مختص سال جاری است و برای سال‌های آینده این رقم با توجه به تورم و افزایش قیمت مصالح، بیشتر می‌شود.

وی عنوان کرد: اعتباری که در حال حاضر به این پروژه تخصیص داده شده به ۱۰۰ میلیارد ریال هم نمی‌رسد که با این مبلغ اعتبار تنها می‌توان بخش ایمنی جاده را افزایش داد.

رفیعی نژاد با اشاره به تملک زمین برای اجرای پروژه، ادامه داد: برای انجام این طرح عمرانی باید زمین ۱۵۸ مالک خریداری شود که توافق با این افراد سخت است.

وی توضیح داد: کمربندی گرگان به دو قطعه تقسیم بندی شده که قطعه اول این پروژه به طول ۱۵ کیلومتر بوده که تاکنون حدود ۹۰ درصد آن ساخته شده و روستاهای مجاور از آن استفاده می‌کنند؛ این قطعه شامل یک ورودی خروجی است که ورودی آن جاده گرگان به فاضل آباد و خروجی آن محور گرگان به آق قلا است.

رفیعی نژاد با بیان اینکه در این قطعه باید پنج قطعه زمین دیگر تملک شود، گفت: اواخر سال گذشته به کمک نمایندگان گرگان، اعتباری برای این طرح عمرانی تخصیص یافت که یک چهارم از زمین‌های مورد نیاز، تملک شد و تابلو و علائم آن را تأمین کردیم تا بخشی از کمربندی برای شهروندان قابل استفاده باشد.

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان با بیان اینکه قطعه دوم این پروژه ۱۱ کیلومتر است، افزود: اعتبار مورد نیاز برای تملک زمین در این قطعه بسیار بالا بوده و همین مسأله اجرای پروژه را غیرممکن کرده است.

رفیعی نژاد ضمن یادآوری اینکه بخشی از اعتبار تخصیص یافته برای کمربندی گرگان از محل ماده ۶۲ تأمین اعتبار شده است، گفت: برای ادامه پروژه نیازمند سرمایه گذار هستیم اما متأسفانه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

به گزارش خبرنگار نویاب، زخمی شدن و جان باختن سالانه هزاران نفر از مردم گلستان بیانگر ایمنی پایین محورهای استان است که می‌طلبد در کنار نصب علائم هشدار دهنده به مباحث ترافیکی و زیرساختی آن هم توجه ویژه شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3797
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.