• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9
نویاب گزارش می دهد؛

کشف شبکه قاچاق خوراک دام در استان| جهادکشاورزی گلستان: اطلاعی نداریم

  • کد خبر : 3770
  • 09 اسفند 1400 - 10:22
کشف شبکه قاچاق خوراک دام در استان| جهادکشاورزی گلستان: اطلاعی نداریم
با وجود گلایه دامداران گلستانی از نبود نظارت بر توزیع خوراک دام و نشر خبر دادستان گرگان از کشف شبکه فساد توزیع نهاده‌های دامی استان، جهاد کشاورزی گلستان از این موضوع اظهار بی اطلاعی می‌کند.

الهام رئوفی فر- نویاب: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی باعث شده تا افراد فرصت طلب از این شرایط بهره جسته و به هر ترتیب این کالای مورد نیاز صنعت دامپروری را از چنگ دامداران بیرون آورند.

تفاوت قیمت نهاده‌های دامی سهمیه‌ای با خوراک دام آزاد بستری برای قاچاق این کالای ارزشمند دامپروری فراهم کرده است تا جایی که هرازگاهی خبر کشف شبکه قاچاق نهاده‌های دامی در تمامی نقاط کشور به چشم می‌خورد. اما برای گلستان که مقام هشتم کشور را در بخش تولیدات دامی داشته و استانی است که صنعت آن بر پایه کشاورزی و دامداریست، بروز چنین رخدادهایی می‌تواند نگران کننده باشد.

چند روز پیش خبر کشف شبکه توزیع قاچاق نهاده‌های دامی توسط دادگستری استان صدر اخبار گلستان قرار گرفت، موضوعی که گلایه دامدار گلستانی مبنی بر سهل انگاری جهاد کشاورزی استان را پررنگ‌تر کرده است

چندی پیش یک دامدار روستایی با انتشار ویدیویی گلایه از مرگ صدها راس دام به واسطه نبود خوراک کرده بود و جهاد کشاورزی استان را خطاب قرار داده و ممانعت از تخصیص خوراک دام این سازمان برای دام‌هایش را عامل کشتار صدها راس دام اعلام کرده بود.

کشف شبکه قاچاق نهاده‌ دامی

چند روزی از این موضوع دردناک نگذشته بود که خبر کشف شبکه توزیع قاچاق نهاده‌های دامی توسط دادگستری استان صدر اخبار گلستان قرار گرفت، موضوعی که گلایه دامدار گلستانی مبنی بر سهل انگاری جهاد کشاورزی استان را پررنگ‌تر کرده است.

هرچند که معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گلستان آمار تلفات دام‌های این دامدار روستایی را غیرواقعی دانسته و معتقد است که گوسفندان این دامدار به دلیل نگهداری در فضای غیر بهداشتی و غیراستاندارد تلف شدند نه کمبود خوراک دام.

با این حال محمدباقر مولایی فر فرماندار کردکوی عدم تزریق به موقع نهاده‌های دامی را عامل کشتار دام‌ها اعلام می‌کند و از طرفی استاندار گلستان و معاون اقتصادی استانداری هم قول پرداخت خسارت به این دامدار را دادند.

کشف شبکه فساد توزیع خوراک دام| جهادکشاورزی گلستان: اطلاعی نداریم

در کنار اخبار ضد و نقیض مسئولان برای کشته شدن صدها راس گوسفند این دامدار گلستانی، دادستان مرکز استان خبری مبنی بر کشف شبکه فساد توزیع نهاده‌های دامی در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: شبکه فساد توزیع نهاده‌های دامی در استان کشف شد که در این پرونده سه متهم از مدیران دولتی و بخش خصوصی، بازداشت شده‌اند.

محمود اسپانلو در گفتگو با خبرنگار نویاب می‌افزاید: اعضای این شبکه خوراک دامی، این کالا را با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مصرف دام به استان وارد می‌کردند اما به جای توزیع بین دامداری‌ها با سندسازی به نام دامداران به صورت صوری از استان خارج می‌کردند.

به گفته وی، متهمان بر خلاف دستورالعمل‌های استاندارد با مواد بی کیفیت کنسانتره تولید و روانه باز می‌کردند.

فروش خوراک دام قاچاق در بازار

این اظهارات دادستان مرکز گلستان با سخنان یک دامداران صنعتی استان همخوانی دارد. ماه گذشته یک دامدار گلستانی در گفتگو با خبرنگار نویاب ضمن انتقاد از افزایش قیمت علوفه در سال جاری، می‌گوید: متاسفانه خوراک دام در بازار به صورت قاچاق و بالاتر از نرخ دولتی به فروش می‌رسد.

متاسفانه نبود مدیریت مناسب در این حوزه باعث شد تا علوفه دام از استان خارج شود

حامد آل جلیل با انتقاد از ضعف نظارت در بازار خوراک دام، می‌افزاید: به دلیل کمبود خوراک دام سهمیه‌ای، تولیدکنندگان ناگزیر به خرید این کالا از بازار آزاد هستند.

وی با بیان این نکته که تامین خوراک دام تنها بخش کوچکی از هزینه‌های دامداران به شمار می‌رود، ادامه می‌دهد: متاسفانه نبود مدیریت مناسب در این حوزه باعث شد تا علوفه دام از استان خارج شود.

دولت نظارتی در توزیع جزء ندارد

هرچند که جهاد کشاورزی متولی توزیع نهاده‌های دامی است اما ماه گذشته رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان در نشست خبری با رسانه های استان به توزیع نهاده‌های دامی استان از طریق اتحادیه و شرکت تعاونی تاکید کرده و گفت: دولت نظارتی در توزیع جزء ندارد و این مسئولیت بر عهده اتحادیه و تعاونی‌هاست.

اظهار بی اطلاعی جهادکشاورزی گلستان

خبرنگار نویاب برای کسب اطلاع بیشتر از کشف شبکه فساد توزیع نهاده‌های دامی در استان، تماسی با جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گرفت تا توضیحات بیشتر این مسئول را درباره قاچاق خوراک دام داشته باشد که سعید حسن پور از این خبر اظهار بی اطلاعی کرد.

با توجه به اهمیت موضوع تامین نهاده‌های دامی و حیاتی بودن آن برای استانی مانند گلستان که صنعت غالب مردم از کشاورزی و دامپروری است نظارت بیشتر بر حوزه توزیع نهاده‌های دامی و اختصاص آن به دامدارانی که اهلیت دارند، ضروری به نظر می‌رسد به این ترتیب می‌توان در صنعت کشاورزی استان رونقی دوباره ایجاد کرد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3770
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.