• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7
کارشناس حوزه ساختمان:

بومی سازی قوانین در صنعت ساختمان موجب ارتقای بهره وری می شود

  • کد خبر : 3738
  • 08 اسفند 1400 - 9:12
بومی سازی قوانین در صنعت ساختمان موجب ارتقای بهره وری می شود
ابراهیم پور، کارشناس حوزه ساختمان گفت که بومی سازی قوانین در صنعت ساختمان موجب ارتقای بهره وری می شود.

محمدابراهیم پور در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: مجری ساختمان کسی است که باید ساختمان را درست اجرا کند ولی هم اکنون به دلیل خلط مبحث و شرایط روز مجری اختیاری ندارد اما اگر یک مهندس، به سوگند خود پایبند بوده و با احساس مسئولیت بالا باشد هنگامی قرارداد امضا می‌کند که بتوانیم آن را به درستی انجام دهد.

کارشناس ساختمان و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان افزود: مالک سرمایه گذار است و مجری باید با همراهی طراح و ناظر ساختمان را اجرا کند اما متاسفانه این امر اتفاق نمی افتد که بخشی از آن به مسأله معیشتی مربوط بوده و بخشی هم به پایه‌گذاری نادرست در زمینه صوری سازی جایگاه مجری برمی گردد.

وی عنوان کرد: یکی از دلایل آن این است که شغل اصلی سازندگان ما غالباً صنعت ساختمان نیست و چون تصور می کنند که سرمایه گذار هستند باید حرف اول و آخر را خود بزنند و یا از آدم های کم تخصص استفاده کرده تا مطیع آنها باشند.

ابراهیم پور گفت: از دلایل دیگر این مشکل، به همکاری مجری برمی‌گردد که بسیاری از آنها به وظایف و مسئولیت‌های خود واقف نیستند و مسئولیت خود را با یک قرارداد صوری اشتباه گرفتند.

این کارشناس حوزه ساختمان ادامه داد: مجریان باید در قبال دریافت حق الزحمه مسئولیت خود را به درستی اجرا کرده و به خدمات و وظایف مهندسی آگاه باشند.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از اشکالات عمده وزارت راه و شهرسازی در قبال دیدگاه نسبت به نظام مهندسی بر می گردد که تمام تصمیم گیری ها بر اساس پایتخت است.

وی توضیح داد: فلسفه وجودی نظام مهندسی بر این اساس است که استان‌های مختلف در مناطق گوناگون شرایط مختلفی برای ساخت و ساز دارند لذا ساز و کارهای مختص خود را می طلبد ولی متاسفانه دیدگاه وزارت راه و شهرسازی در این خصوص اشتباه است.

ابراهیم پور با بیان این که نمی‌توانید شهری با محرومیت مراوه تپه را در تهران پیدا کنید، اضافه کرد: در استان تهران خدمات مهندسی توسط شرکت های حقوقی ارائه می‌شود و در گلستان تنها یک شرکت وجود دارد و کسی هم به آن مراجعه نمی‌کند.

وی بیان کرد: در گرگان احداث ساختمان با متراژ بالا بسیار کم است و برای همین است که شرکت ها از آن استقبال نمی کنند.

این کارشناس حوزه ساختمان اعلام کرد: در سال ۹۹ که از جمله سال های خوب ساخت و ساز در گلستان بود تنها حدود دو میلیون مترمربع ساخت و ساز انجام شد که این میزان برابر یک ماه استان تهران هم نیست.

ابراهیم پور تأکید کرد: پس تصمیم گیری برای سایر شهرها و استان ها طبق نسخه تهران امری اشتباه است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3738
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.