• امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
0
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور:

مطالبات قطعه سازان حدود ۹۰همت شد| افت تولید ۱۰ درصدی خودرو از ابتدای سال جاری

  • کد خبر : 36952
  • 26 اردیبهشت 1403 - 10:26
مطالبات قطعه سازان حدود ۹۰همت شد| افت تولید ۱۰ درصدی خودرو از ابتدای سال جاری
مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور گفت: با گذشت دوماه از سال جاری حجم مطالبات قطعه سازان به حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش نویاب به نقل از بازار، افت تولید خودرو آغاز شد، علیرغم گذشت دو ماه از سال جاری وزارت صمت به عنوان متولی صنایع خودروسازی تاکنون در تامین ارز مورد نیاز این صنعت و بهبود شرایط نقدینگی عملکرد قابل توجهی نداشته است. کاهش تیراژ تولید خودروسازان بزودی جهش قیمتی در بازار ایجاد می کند که مشتریان و فعالان این صنعت از آن متضرر خواهند شد. افت تولید خودرو می تواند سبب بحران تعدیل نیرو در جاده مخصوص شود، اگر وزارت صمت برنامه تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را به صنایع خودروسازی ابلاغ می کند، باید شرایط و بسترهای مورد نیاز تحقق این هدف را نیز مهیا کند. برای بررسی وضعیت فعلی صنعت خودرو سیامک مقتدری مدیر عامل شرکت مهندسی «خور» و عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به گفت و گو نشستیم؛

قیمت فولاد نسبت به شش ماهه دوم سال گذشته حدود ۱۰ درصد رشد را تجربه کرده است

* باتوجه به اینکه قیمت فولاد یکی از شاخص های اصلی تعیین نرخ نهایی خودروها است، بها و کیفیت این مواداولیه نسبت به سال گذشته چه مقدار رشد داشته است؟

قیمت فولاد نسبت به شش ماهه دوم سال گذشته حدود ۱۰ درصد رشد را تجربه کرده است، ما در حالت کلی افزایش قیمت چشمگیری در قیاس با سال گذشته نداشته است. کیفیت محصولات فولاد مبارکه نامطلوب نیست و تغییری نیز نداشته، این شرکت نسبت به سایر فولادسازان وضعیت بهتری در کیفیت محصولات دارد.

* صنایع خودروسازی معمولا برای ساخت بدنه خودرو مجبور به واردات ورق هستند، آیا تکنولوژی ساخت ورق خودرو داخلی سازی شده است؟ کدام شرکت کیفیت مطلوبی در تولید ورق ندارد؟

براساس شنیده ها فولاد مبارکه پروژه های جهت داخلی سازی ورق بدنه خودروها داشته است، اما بیشتر نیاز خودروسازان جهت تولید بدنه خودرو با واردات ورق تامین می شود. در پاسخ به قیمت دوم سوال شما باید گفت شرکتی مانند «ورق خودرو» که فولادهای پوشش تولید می کند، کیفیت مطلوبی ندارد.

در شرایط فعلی که بیشتر از ۲۰ درصد سهم بازار خودرو در اختیار خودروسازان چینی است، انحصار معنا ندارد

* یکی از چالش های اصلی خودروسازان قیمت گذار است، به نظر شما تعیین نرخ خودرو باید چگونه انجام شود؟

اگر تعیین نرخ خودرو به بازار سپرده شود، تولیدکننده مجبور به برآوردسازی انتظارات مشتریان خواهد بود. در چنین شرایطی مشتریان، خودروسازان و قطعه سازان به جای دلالان نفع خواهند برد، برخی های می گویند تولید خودرو در کشور انحصاری است و نباید قیمت گذاری آزاد شود. در شرایط فعلی که بیشتر از ۲۰ درصد سهم بازار خودرو در اختیار خودروسازان چینی است، انحصار معنا ندارد. کمااینکه واردات خودرو در حال حاضر به شکل محدود انجام می شود که باید توسعه یابد.

* زنجیره تامین خودروسازان بیشترین فشار کمبود نقدینگی را تحمل می کنند، در سال جاری حجم مطالبات قطعه سازان چقدر شده است؟

با گذشت دوماه از سال جاری حجم مطالبات قطعه سازان به حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، متاسفانه وضعیت نقدینگی نسبت به سال گذشته بحرانی تر شده است. علاوه بر معضل قیمت گذار دستوری در صنعت خودرو، بانک مرکزی نیز سیاست های انقباضی در قبال خودروسازان اتخاذ کرده است. در سال جاری تسهیلات بانکی به صنعت خودرو داده نمی شود و اگر برنامه جهش تولید در دستور کار است، با چنین شرایطی تعلیق به محال خواهد شد.

افت تولید خودرو در قیاس با مدت مشابه سال گذشته حداقل ۱۰ درصد بوده است

* پیشتر به بحث کمبود نقدینگی و افزایش حجم مطالبات اشاره داشتید، از ابتدای سال جاری تا کنون تولید صنایع خودروسازی افت داشته است؟

بله، افت تولید خودرو در قیاس با مدت مشابه سال گذشته حداقل ۱۰ درصد بوده است. اگر شرایط نقدینگی و ارزی صنایع خودروسازی تغییری نداشته باشد، میزان افت تولید خودرو در سال جاری بیشتر از سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=36952
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.