امیر یوسفی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا، نقش اساسی دارد و ارزان ترین حمل و نقل مربوط به حمل و نقل دریای بوده و بعد از آن ریلی و بعد ترانزیت زمینی با تریلی و کامیون را شامل میشود و گران ترین حمل و نقل هم مربوط به حمل و نقل هوایی است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد: وقتی امکانات و زیرساخت های ریلی برای بازارهای داخلی و خارجی وجود داشته باشد، هزینه ها کاهش خواهد یافت.
یوسفی ادامه داد: خط ریلی اینچه برون و گمرک و خط ارتباطی که با آن کالاها را به چین و کشورهای آسیای میانه و روسیه حمل می کنیم می تواند در صادرات کالا موثر باشد و هزینه ها را کاهش دهد اما لازمه آن این است که واگن های مجهز و استاندارد داشته که شرایط نگهداری کالا را تا رسیدن به مقصد فراهم کنند.
وی ادامه داد: برخی از محصولات فاسدشدنی توسط واگن های یخچال دار حمل می شود که خط ریلی ما در این زمینه وضعیت مطلوبی ندارد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان توضیح داد: برخی از کالاها و محصولات مانند سبزی و صیفی جات و برخی از اقلامی که منجمد هستند با واگن های معمولی امکان صادرات ندارند و باید با استفاده از تجهیزات به روز امکان صادرات آنها را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: راه افتادن خط ریلی به تنهایی برای افزایش صادرات کافی نیست و باید انبار، سوله، محوطههای تخلیه و بارگیری و ماشینآلات مکانیزه برای تسریع در روند بارگیری ایجاد شود.