• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7
نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

برداشت سیب زمینی یک میلیون تن کاهش یافت

  • کد خبر : 3391
  • 20 بهمن 1400 - 18:00
برداشت سیب زمینی یک میلیون تن کاهش یافت
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران افزایش قیمت سیب زمینی را حاصل کاهش سطح زیرکشت این محصول اعلام کرد و گفت: قرار است دولت ۱۰۹ هزاز تن سیب زمینی از ترکیه و پاکستان وارد کند.

امیر یوسفی در گفتگو با نویاب، اظهار کرد: برداشت سیب زمینی امسال حدود یک میلیون تن نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان این نکته که سطح زیر کشت سیب زمینی استان سال گذشته شش هزار و ۵۰۰ هکتار بوده، افزود: متاسفانه کشاورزان گلستانی سیب زمینی را با قیمت بسیار پائین فروختند؛ این عوامل باعث کاهش سطح زیر کشت در سال جاری شد.

وی ادامه داد: افزایش کشت سیب زمینی در سال گذشته باعث شد تا این محصول در انبارها ذخیره شده و بخش زیادی از آن هم خوراک دام شود.

به گفته نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، وجود شرایط کرونا باعث شد تا امکان صادرات مقدار مازاد سیب زمینی فراهم نباشد و به این ترتیب به اقتصاد سیب زمینی کاران لطمه جدی وارد شد.

وی سطح زیر کشت سیب زمینی را ۱۴۹ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: متوسط برداشت سیب زمینی در هر هکتار ۳۷ تن برآورد می‌شود اما با توجه به شرایط آب و هوای گلستان حجم برداشت این محصول در استان هر هکتار ۲۵ تن است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان تولید سیب زمینی در کشور را پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تن دانست و اضافه کرد: همه ساله ۲۰ درصد از این محصول صادر می‌شود.

وی مصرف سرانه سیب زمینی به ازای هر نفر در کشور را ۴۵ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: مصرف سرانه ما در مقایسه با مصرف این محصول در دنیا، کمتر است.

یوسفی افزایش قیمت را عامل کاهش مصرف دانست و افزود: سطح زیر کشت سیب زمینی گلستان امسال کم بود تا جایی که از شش هزار و ۵۰۰ هکتار به چهار هزار هکتار رسید که نتیجه آن افزایش قیمت این محصول است.

وی افزایش تولید سیب زمینی در سال گذشته را باعث کاهش قیمت این محصول برشمرد و ادامه داد: علی رغم شرایط نامناسب اقتصادی سیب زمینی کاران، بانک‌ها در ارائه تسهیلات با کشاورزان همکاری نکردند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در خاتمه یادآور شد: سیب زمینی جزو محصولاتی است که در سبد غذایی قشر آسیب پذیر قرار دارد بنابراین دولت برای کنترل قیمت این کالا باید تدبیری بیاندیشد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3391
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.