• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
یک فعال اقتصادی:

قیمت برنج ایرانی ۱۰۰ درصد افزایش یافت

  • کد خبر : 3306
  • 19 بهمن 1400 - 14:50
قیمت برنج ایرانی ۱۰۰ درصد افزایش یافت
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت برنج ایرانی در سال جاری خبر داد و گفت: این افزایش قیمت به دلیل کاهش سطح زیرکشت داخل کشور و واردات رخ داد.

امیر یوسفی در گفتگو با خبرنگار نویاب، اظهار کرد: سال گذشته بهترین برنج کمتر از ۴۰ هزار تومان بود درحالیکه امسال برنج با همان کیفیت بیش از ۸۰ هزار تومان و در برخی نقاط کشور تا مرز ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان سطح زیرکشت برنج کشور را حدود ۵۵۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: با توجه به این مساحت ارقامی که در هر هکتار کشت می‌شود بین چهار تا تا هفت تن است.

وی میزان سرانه مصرف برنج به ازای هر نفر در کشور را ۳۷ کیلو گرم در سال دانست و اضافه کرد: به این ترتیب برای تامین نیاز کشور تقریباً نزدیک به سه میلیون تن برنج لازم داریم که از این مقدار دو میلیون و ۰۰ ۲ هزار تن از طریق تولید داخلی تامین می‌شود.

یوسفی میزان واردات برنج برای تامین نیاز کشور را ۸۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: امسال با توجه به مشکلاتی که در رابطه با خشکسالی و تنش‌های آبی داشتیم وضعیت سطح زیرکشت برنج در شمال کشور کم بود.

وی با بیان این نکته که در گلستان از ۱۰ هکتار زمین زیر کشت محصول شالی فقط سه هکتار برداشت انجام شد، افزود: به دلیل تنش‌های آبی و خشکسالی اکثر شالی‌کاران استان قادر به برداشت این محصول نشدند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران از واردات برنج برای کنترل قیمت بازار خبر داد و اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت برنج، بناست دولت ۲۰۰ هزار تن برنج تایلندی، پاکستانی و هندی را تا شب عید وارد بازار کند.

وی فضای افزایش قیمت برنج را متاثر از فضای روانی بازار دانست و گفت: شاید کمبود محصول خیلی در اذهان عمومی تاثیرگذار نباشد اما اثرات روانی از سوی رسانه‌ها در افزایش قیمت تاثیرگذار است.

این فعال اقتصادی کمبود واردات و حذف ارز دولتی از برنج را از عوامل تاثیرگذار در قیمت تمام شده برنج ظرف دو سال گذشته برشمرد و افزود: واردات برنج با ارز نیمایی در افزایش قیمت برنج داخلی تاثیرگذار بود.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ضمن یادآوری حذف ارز دولتی از برنج در سال ۹۸ گفت: اگر قرار است دولت ارز دولتی را بردارد باید از کشاورز محصول تولیدی را بر مبنای ارز آزاد خریداری کند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3306
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.