• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

قیمت زمین تعیین کننده بهای آپارتمان| شهرک سازی تناسبی با رشد جمعیت ندارد

  • کد خبر : 3201
  • 15 بهمن 1400 - 14:10
قیمت زمین تعیین کننده بهای آپارتمان| شهرک سازی تناسبی با رشد جمعیت ندارد
کارشناس مسکن و مدیرعامل استارتاپ هومنگر با بیان این که در حال حاضر قیمت زمین تعیین کننده قیمت آپارتمان است، گفت: دولت برای گسترش شهرها و شهرک سازی برنامه ای ندارند.

داود دامرودی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهارکرد: قیمت زمین در شهرهای مختلف از جمله گرگان تعیین کننده قیمت ساختمان و آپارتمان است.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: در شهر گرگان رقم های بالایی برای واحدهای مسکونی ارائه می شود به گونه‌ای که برای هر متر تا ۵۰ میلیون تومان هم در نظر گرفته شده و این در حالی است که گرگان یک شهرستان دور از پایتخت است.

وی بیان کرد: حتی اگر ایده آل ترین متریال(مواد و مصالح) را برای ساخت آپارتمان نظر بگیریم در انبوه سازی، هر متر هفت الی هشت میلیون تومان هزینه دارد.

دامرودی ادامه داد: فاصله ای که بین قیمت ساخت و قیمت نهایی مسکن در نقاط مختلف شهر وجو دارد به دلیل این است که فضا و بافت شهری طی سال‌های متمادی کوچک تر شده و زمینی باقی نمانده است.

مدیرعامل استارتاپ هومنگر گفت: در طرح های جامع و تفصیلی هم چشم اندازی برای توسعه شهری دیده نشده و زیرساخت ها در بسیاری از نقاط شهری هم ایجاد نشده است و آن فضاها برای ساخت مناسب نیستند لذا با این توضیحات قیمت مسکن وابسته به قیمت زمین است.

وی عنوان کرد: همین امر هم سبب شده تا مسکن از شکل یک کالای مصرفی فاصله گرفته و به کالای سرمایه گذاری تبدیل شود و زمانی کالایی شکل سرمایه گذاری داشته باشد در نتیجه نقدینگی از چرخه تولید خارج شده و به ساختمان سازی می‌رسد به گونه‌ای که می‌بینیم پزشکان، تولیدکنندگان، کارخانه داران و غیره ساختمان‌سازی می‌کنند.

دامرودی اضافه کرد: یعنی اگر وامی برای یک شرکت و کارخانه ای در نظر گرفته شود ممکن است ۳۰ درصد آن در کارخانه سرمایه‌گذاری و بقیه در بازار مسکن صرف شود.

مدیرعامل استارتاپ هومنگر گفت: در نتیجه وقتی مسکن شکل سرمایه گذاری بگیرد نوسانات قیمت مسکن در بازار شیب صعودی خواهد گرفت.

وی در خصوص نبود زمین هم افزود: زمانی که عرضه با تقاضا زمین همخوانی نداشته باشد و دستگاه‌های متولی مانند راه و شهرسازی، شورا و شهرداری و دولت برای گسترش شهرها برنامه ای نداشته باشند در نتیجه قیمت زمین بالاتر می رود.

این کارشناس مسکن گفت: بخشی از دستگاه‌ها مانند منابع طبیعی و محیط زیست هم جلوی این مسأله را می‌گیرند در نتیجه به تناسب جمعیت، شهرک‌سازی ها اتفاق نمی‌افتد.

دامرودی اضافه کرد: در کشور ما متاسفانه ابتدا مسأله ای اتفاق می‌افتد و سپس برای آن راه حل انتخاب می کنند؛ هم اکنون صحبت از افزایش جمعیت می شود در حالی که آمارها نشان می‌دهد طی سالیان اخیر به تعداد مستأجران اضافه می شود.

وی بیان کرد: اگر روزی عدد مستاجران در کشور ۳۰ درصد بود اکنون به بیش از ۶۰ درصد رسیده است و عمده کسانی که جوان هستند، صاحب خانه نیستند.

مدیرعامل استارتاپ هومنگر ادامه داد: اگر یک جوان با سطح حقوقی که دولت مشخص کرده که اگر آن را هم دو برابر کنیم و بگوییم به آن حقوق هم دست نزنند و ۱۰ میلیون تومان در ماه پس انداز کند که آن یک فرض محال است، حدود ۱۰ سال طول می‌کشد آن فرد در پایین شهر خانه‌ای بخرد که قیمت آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان باشد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3201
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.