• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7
وزیر جهاد کشاورزی:

دغدغه‌ای برای تامین میوه شب عید نداریم

  • کد خبر : 3187
  • 15 بهمن 1400 - 13:00
دغدغه‌ای برای تامین میوه شب عید نداریم
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای تامین میوه عید و مبارک رمضان از ‌آبان ستادی را تشکیل دادیم، گفت:‌ برنامه ریزی‌ها و ذخیره سازی لازم انجام شده است بنابراین هیچ دغدغه‌ای در این زمینه نداریم.

به گزارش نویاب، به گزارش خبگزاری بازار سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در طول پنج سال گذشته تاکنون هیچ سالی میزان ذخیره میوه‌ها به اندازه اکنون نبوده است، افزود: یکی از اتفاقاتی که در دولت سیزدهم افتاد این بود که ذخایر را تقویت کردیم.

او با بیان اینکه در عید امسال توزیع هوشمند میوه را خواهیم داشت، اضافه کرد:‌ تلاش می‌کنیم تا ۵۰ درصد میوه را به صورت هوشمند توزیع کنیم.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه درنیمی از استان‌های کشور، توزیع هوشمند انجام می‌شود، گفت:‌ در بحث برنج نیز شرکت بازرگانی دولتی حدود صدهزار تن برنج خارجی را وارد بازار خواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: به علت خشکسالی که داشتیم و به علت افزایش تقاضا در برنج ایرانی افزایش قیمت داشتیم، اما در سال آینده امیدواریم در این زمینه وضع خوبی داشته باشیم.

وی گفت: با توزیع هوشمند برنج خارجی، از اواخر این هفته یا هفته آینده، مردم اثر این توزیع را خواهند دید.

ساداتی نژاد افزود:‌ در حوزه گوشت هم تلاش می‌کنیم ثبات کاملی وجود داشته باشد و هموطنان دغدغه‌ای در حوزه مربوط به محصولات کشاورزی و غذا نداشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان گفت: نرخ تضمینی گندم ۷۵۰۰ تومان تعیین شده است و این نرخ توسط شورای قیمت گذاری که کشاورزان هم در آن عضویت دارند تعیین شده است.

او افزود:‌ امسال به علت خشکسالی و برای تامین ذخایر، بیش از هفت میلیون تن واردات گندم داشتیم و امیدواریم در سال آینده در بحث گندم شرایط خوبی را داشته باشیم.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه حوزه کشاورزی به سرمایه گذاری نیاز دارد از سرمایه گذاران خواست در حوزه صنایع تکمیلی و زنجیره ارزش به کشاورزان کشورمان کمک کنند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از همه کشاورزان تشکر کرد که غیرتمندانه برای تامین غذا و امنیت غذایی کشورمان تلاش می‌کنند و تولید کننده قدرت برای جمهوری اسلامی ایران هستند.

ساداتی نژاد افزود: در مدت ۵ یا ۶ ماهه نخست دولت سیزدهم، تلاش‌ها بر آن بوده تا مردم آرامش و امنیتی را در سفره و حوزه غذای خود داشته باشند و نگران تامین سفره شان نباشند.

او ادامه داد: ایجاد فرماندهی واحد در حوزه زنجیره غذا را می‌توان مهمترین اقدام انجام شده در پنج ماهه نخست دولت سیزدهم در وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.

ساداتی نژاد گفت: ۶ بهمن ماه یکی از بدترین روزها در کشاورزی کشور محسوب می‌شود، زیرا در این تاریخ و در سال ۴۲ انقلاب سفید اجرایی می‌شود و تعدادی از بندهای این نوع انقلاب در خصوص کشاورزی بوده، به این خاطر برخی این روز را نحس‌ترین روز در کشاورزی کشور می‌دانند، یکی از بندهای قانون این انقلاب اصلاحات اراضی است که سبب خرد شدن اراضی کشاورزی در کشور شد و ستون فقرات کشاورزی در کشور شکست جدا شدن حوزه تجارت و بازرگانی از کشاورزی هم بند دیگری از قوانین این انقلاب بشمار می‌رود به این واسطه، تولید و تجارت هر کدام در اختیار یک بخش مجزا قرار گرفتند و همین سبب شد تا کشاورزی در طول ۶۰ سال اخیر درگیر بازار تولید و تجارت باشد.

او ادامه داد: در طول همه این سال‌ها اتفاق مثبت و خاصی در حوزه کشاورزی نیفتاد تا اینکه سال ۹۲ قانونی در مجلس تصویب شد و طی آن حوزه تجارت دوباره یکپارچه شد، اما دولت همچنان در زمینه اجرای قانون، مشکل داشت، اما در ابتدای دولت سیزدهم و با دستور رئیس جمهور به طور کامل، ‌ زنجیره غذا واگذار شد به وزارت جهاد کشاورزی و حالا شاید برای اولین بار باشد که ۶۲۸ نفر بازرس از وزارت صمت به وزارت جهاد منتقل شده باشند و حالا روند و چرخه بازرسی از مرحله تولید تا توزیع در یک وزارتخانه انجام می‌پذیرد.

ساداتی نژاد گفت:‌ در ابتدای دولت سیزدهم در تولید برخی اقدام دچار مشکلاتی بودیم که با مدیریت یکپارچه سبب شد تا بتوانیم در ماه‌های اولیه دولت در تامین مرغ و تخم مرغ اقدامات مثبت انجام دهیم.

او تصریح کرد: ایران در حوزه آبخیزداری، دارای چالش‌هایی است ما نمی‌توانیم کنترل سیلاب‌ها را به خوبی انجام دهیم از این سو با وجود سیلاب ها، کشورمان دچار خسارت‌هایی می‌شود البته حجم این خسارت‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و با دستور ریاست جمهور برای استمهال وام‌های خسارت دیدگان اقداماتی صورت گرفته و کمک‌های لازم برای بخش دامداری کشاورزی در نظر گرفته شده و در حال انجام است این اتفاقات از سویی برای ما حاوی پیام‌هایی هست با اینکه دامداران ما سال سختی را سپری کردند، اما باران‌های امسال نوید بخش تامین فضای مطلوبی در زمینه تامین و تولید علوفه در سال آینده خواهد بود. پیام این امر این است که ما باید در حوزه آبخیزداری سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم به این خاطر در بودجه سال آینده دو کار اتفاق افتاد اول اینکه برای اولین بار سازمان جنگل‌ها دارای ردیف بودجه‌ای اختصاصی شد طی این ردیف بودجه، در آمدهای این سازمان به خودش تخصیص می‌یابد و به این ترتیب درآمدهای این ارگان افزایش خواهد یافت، زیرا می‌تواند در آمدهایش را در راستای اهدافش هزینه نماید، دوم در سال آینده ردیفی در خصوص مولد سازی املاک وزارت جهاد به حجم ۲۰ هزار میلیارد تومان در این زمینه اعتبار دیده شده که از طریق فروش اموال مازاد وزارت جهاد تامین خواهد شد.

ساداتی نژاد گفت: کشاورزی قراردادی، موضوعی است که می‌تواند همه گیری موضوع بیمه را افزایش دهد در کشاورزی قراردادی با کشاورز قرارداد بسته می‌شود قرار داد بیمه صورت می‌پذیرد، به او سم داده می‌شود و در نهایت پس از برداشت محصول با او تسویه می‌شود برای آسفالت شدن این مسیر از خودمان شروع کردیم و شرکت بازرگانی دولتی را در حوزه گندم مامور کرده ایم تا با کشاورزان، سیستم کشاورزی قراردادی را پیش ببرد به این ترتیب است که ما امروز ۲۵۰ هزار هکتار کشاورزی قراردادی در محصول گندم داریم و برای سال آینده این میزان را تا دو میلیون هکتار افزایش خواهیم داد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال تدارک برای قراردادی کردن کشاورزی و کشت برنج در سال آینده هستیم، با کمک بخش خصوصی و روند چنین روشی می‌توانیم حمایت کاملی از کشاورزان داشته باشیم.

ساداتی نژاد گفت: امروز هر یک درخت در حکم یک سد محسوب می‌شود.

وی افزود:‌ در بحث آبخیزداری پوشش گیاهی بسیار مهم است امروز در طبیعت، یک درخت برای ما می‌تواند حکم یک سد را داشته باشد وقتی پوشش گیاهی را از بین ببریم زمینه ایجاد سیل فراهم خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کاشت نهال توسط مردم، و همچنین طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور می‌تواند طرحی بزرگ و پیشرو در ارتباط با تقویت پوشش گیاهی طبیعت محسوب شود.

ساداتی نژاد گفت: هر چه در زمینه آبخیزداری هزینه شود، از هزینه کردهای بعدی جلوگیری خواهد شد و پایداری سد و استفاده از منابع آبی را تقویت کرده ایم به این خاطر تلاش‌های خود را در تامین بودجه سال آینده انجام داده ایم در این خصوص مردم می‌توانند کمک بسزایی تلقی شوند، هر قدر ما مناطقی را به مردم واگذار کنیم مردم هم برای آن مناطق هزینه خواهند کرد این یکی از بهترین روش‌هایی است که در دنیا مرسوم بوده و در حال استفاده است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3187
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.