• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی:

عدم تامین به موقع ارز به اعتبار تجار آسیب می‌زند

  • کد خبر : 3086
  • 07 بهمن 1400 - 10:34
عدم تامین به موقع ارز به اعتبار تجار آسیب می‌زند
تهران- ایرنا- اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی در نامه ای به رییس کل بانک مرکزی اعلام‌کرد: عدم تامین ارز پس از عرضه کالا در سامانه بازارگاه با نرخ مصوب، به اعتبار تاجران در عرصه بین‌المللی آسیب زده است.

به گزارش نویاب، در نامه اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران به رییس کل بانک مرکزی آمده است: عدم تامین ارز پس از عرضه کالا در سامانه بازارگاه با نرخ مصوب به اعتبار تاجران در عرصه بین‌ المللی و اعتماد به تضامین و تعهدات دولتی آسیب وارد کرده است.

در متن نامه این اتحادیه به «علی صالح‌آبادی» عنوان شده است: همان‌طور که استحضار دارید بر اساس مصوبات شورای امنیت ملی کشور و از اواخر سال گذشته مقرر شد واردات کالاهای اساسی در قالب فرایند تامین ارز اعتباری انجام شود. به این معنی که ارز کالای اساسی ۶۰ روز پس از تاریخ اظهار و عرضه نهاده دامی در سامانه بازارگاه به قیمت مصوب توسط بانک مرکزی تأمین شود. این امر در واقع تامین فوری و منابع ارزی لازم برای کالاهای اساسی از محل اعتبار بین المللی و یا منابع بخش خصوصی در جهت تضمین تأمین مستمر نهاده‌های تولید و امنیت غذایی کشور بوده است.

در ادامه این نامه آمده است: پاره‌ای از مشکلات و محدودیت‌ها در ماه‌های اخیر منجر شده که در بعضی موارد بعد از ۶۰ روز از اظهار کالا نیز حتی تخصیص ارز انجام نشده و از سوی دیگر فاصله زمانی تامین ارز نیز برای آن بخش از تعهدات بانک مرکزی به صاحبان کالا نیز به نحوی طولانی شده که در عمل باعث آسیب به اعتبار تجاری تأمین کنندگان کالاهای اساسی و بی‌اعتمادی به تضامین و تعهدات دولتی در جهت تداوم این روند شده است.

با توجه به فرمایشات مقامات  دولت سیزدهم به ویژه تأکیدات ریییس‌جمهوری، انتظار می‌رود که جریان امور به ویژه در حوزه‌های اقتصادی به‌ویژه در امور مرتبط به معیشت مردم در همه حلقه‌های اجرا، از برنامه‌ریزی و نظم بیشتری نسبت به گذشته برخوردار باشد.

در خاتمه این نامه آمده است: بنابراین از جنابعالی به عنوان بالاترین مقام مسوول در مهمترین رکن اثرگذار در چرخه تأمین کالاهای اساسی کشور انتظار می‌رود ضمن اعمال نظارت و ارزیابی فرآیندها، دستور دهید برنامه شفاف و قابل استناد بانک مرکزی در جریان تأمین ارز کالاهای عرضه شده به صورت اعتباری تبیین و در اسرع وقت ابلاغ شود. همچنین نسبت به ابلاغ سیاست‌های بانک مرکزی برای شرایط پس از حذف ارز ترجیحی نیز رویه‌های جایگزین برای آماده‌سازی ظرفیت‌های لازم در فعالان بخش خصوصی به صورت شفاف و قابل استناد تدوین و ابلاغ شود.

عدم تامین به موقع ارز به اعتبار تجار آسیب می‌زند
لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3086
  • منبع : ایرنا
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.