• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
11
در گفتگو با نویاب مطرح شد؛

صنعت گل و گیاه فرصتی برای افزایش اشتغال/ گلستان ظرفیت صادرات دارد

  • کد خبر : 2951
  • 02 بهمن 1400 - 15:20
صنعت گل و گیاه فرصتی برای افزایش اشتغال/ گلستان ظرفیت صادرات دارد

شهرک گلخانه گرگان بیش از ۳۰۰ نوع گونه گیاهان زینتی را ظرف پنج سال گذشته در فضای پنج هکتاری پرورش داده و امروز صادراتی به کشورهای همسایه دارد.

الهام رئوفی فر- نویاب: این روزها که بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران دولت در تلاش برای ایجاد اشتغال و افزایش درآمد حاصل از آن هستند مجموعه شهرک گلخانه ای که ذیل آن سرای نوآوری کشت تجاری سازی گیاهان زینتی قرار دارد با سرمایه گذاری حدود هشت میلیارد تومانی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در سال ۹۵، امروز بهره وری رسیده تاجاییکه درآمد آن ظرف دو سال اخیر از دو میلیارد تومان هم گذشته است.

رئیس سرای نوآوری کشت تجاری سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان ضمن تاکید بر سودآوری و زودبازدهی این کسب و کار معتقد است بسیاری از افراد علاقمند به حوزه پرورش گیاهان زینتی با صرف مدت یکسال و سرمایه گذاری حداقلی می توانند به درآمد برسند. در این گفتگو «محسن تجری» بیشتر پیرامون صنعت پرورش گیاهان زینتی برایمان توضیح می دهد.

*توضیحی درباره شهرک گلخانه بدهید.
این مجموعه با وسعت پنج هکتار عرضه کننده بیش از ۳۵۰ نوع گونه گیاهی زینتی به سراسرکشور و حتی کشورهای همسایه است. فعالیت شهرک گلخانه ای از سال ۹۵ با سرمایه گذاری و حمایت دانشگاه آزاد اسلامی گرگان آغاز شد که پس از طی سه سال حمایت مالی از سوی دانشگاه، به خودکفایی رسید. تاجاییکه درآمد این مجموعه در حال حاضر از مرز دو میلیارد تومان گذشته است. برای مساحت پنج هکتاری شهرک حدود سه هکتار فضای مسقف گلخانه ای تعریف شده که این فضا از ۲۰۰ متر تا پنج هزارمتر در دو بخش تولید و تکثیر گیاهان زینتی است.

تربیت افراد کارآفرین دارای ایده و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، افراد خلاق و نوآور هم از دیگر برنامه های سرای نوآوری است

در کنار شهرک گلخانه ای یک مجوزی تحت عنوان سرای نوآوری کشت و تجاری سازی گیاهان زینتی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان دریافت کردیم که بر اساس این مجوز افراد توانمند و پتانسیل هایی موجود در این حوزه را شناسایی کرده و نسبت به آموزش و توانمندسازی آنها اقدام می کنیم. تربیت افراد کارآفرین دارای ایده و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، افراد خلاق و نوآور هم از دیگر برنامه های سرای نوآوری است.

به عنوان مثال یکی از شرکت های دانش‌بنیان با حمایت سرای نوآوری، بر روی یک گیاه زینتی با هدف معالجه بیماری خاص، کار مطالعاتی انجام می‌دهد که در صورت عملیاتی شدن، این اتفاق بسیار فرخنده است. در کنار این موارد سرای نوآوری موظف به دنبال درآمدزایی هم است.

صنعت گل و گیاه فرصتی برای افزایش اشتغال| گلستان ظرفیت صادرات دارد

*وضعیت درآمدی سرای نوآوری چگونه است.
خوشبختانه سرای نوآوری سال گذشته در بخش درآمدی دو میلیارد تومان فروش داشت که از این مقدار حدود ۸۰۰ میلیون تومان آن صرف هزینه دستمزد پرسنل و دویست میلیون تومن هم برای خرید کود، سم و سایر حامل های انرژی هزینه شد. باید بگویم که صنعت تولید گیاهان زینتی درآمدزا و سودآور است که خوشبختانه سرای نوآوری در طول این چند سال با یافتن بازارهای هدف خود به خوبی توانسته با سایر بخش ها رقابت کند. صادرات گل زینتی سال گذشته به کشورهای قزاقستان و قرقیزستان از اتفاقات خوبی است که در بازار این صنعت برای ما رقم خورد.

همچنین انعقاد تفاهم نامه با اتاق بازرگانی گرگان برای معرفی محصولاتمان به سایر کشورهای همسایه و انجام صادرات از دیگر برنامه هایی بود که در سال جاری اتفاق افتاد. در همین راستا اتاق بازرگانی گرگان می تواند ظرفیت ها و پتانسیل های ناشناخته سرای نوآوری را به کشورهای همسایه نشان دهد تا آنها در صورت علاقه به این مجموعه سفارش دهند.

*برای توسعه اقتصادی مجموعه چه اقداماتی انجام شده؟
کار دیگری که در شهرک گلخانه انجام شده که باعث افزایش درآمد مزرعه می شود انعقاد تفاهم نامه با اداره کل میراث فرهنگی استان است تا در قالب تورهای آموزشی، این مجموعه را به علاقمندان و گلستانی ها معرفی کنند همچنین با دریافت پروانه گردشگری کشاورزی از این وزاتخانه قرار است تورهای تخصصی و آموزشی با استفاده از رویدادهای فصلی برگزار خواهیم کرد تا گردشگران در این رویداد ضمن آشنایی با پرورش گیاهان زینتی آموزش های لازم را ببینند و در صورت علاقه به این کسب و کار بپیوندند.

باید بگویم که صنعت تولید گیاهان زینتی درآمدزا و سود آور است. که خوشبختانه سرای نوآوری در طول این چند سال با یافتن بازارهای هدف خود به خوبی توانسته با سایر بخش ها رقابت کند

نکته بعدی اینکه از آنجاییکه مجموعه شهرک گلخانه به دنبال تربیت افراد کارآفرین و خلاق است، سرای نوآوری یک تفاهمنامه‌ای با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان منعقد کرده تا در آن با برگزاری دوره های پودمانی برای ناظرین فنی گلخانه های استان، این افراد درکنار تخصص دانشگاهی مهارت های لازم را بیاموزند. چراکه ممکن است فردی تحصیلات دانشگاهی داشته باشد اما به لحاظ فنی از مهارت های لازم برخوردار نباشد این تفاهم‌نامه با هدف افزایش مهارت های فارغ التحصیلان منعقد شده است.

صنعت گل و گیاه فرصتی برای افزایش اشتغال| گلستان ظرفیت صادرات دارد

باتوجه به اینکه برخورداری مسئول فنی گلخانه از دانش لازم برای استفاده از آفت کش ها و سموم به افزایش بهره وری گلخانه کمک شایانی خواهد کرد، دانش تجربی این افراد در کنار تحصیلات علمی منجر به روندی رو به رشد خواهد شد.

انعقاد تفاهم نامه با اداره کل کمیته امداد امام خمینی استان از دیگر اقدامات سرای نوآوری است که با هدف ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان انجام شد. درهمین راستا یک قرارداد راهبری شغلی با این افراد منعقد می شود که براساس آن تسهیلات ارائه شده در حوزه پرورش گیاهان زینتی خواهد بود. خرید تضمینی گل و گیاه زینتی با کیفیت از این افراد از دیگر اقداماتی است که تلاش شده در راستای حمایت از این کسب و کارهای نوپا انجام شود.

انعقاد قرارداد با انجمن گل و گیاه زینتی ایران برای برگزاری چهارمین همایش بین المللی گل و گیاه هم از دیگر اتفاقات خوبی بود که ظرف دوسال اخیر رخ داد. همچنین در این مدت تفاهم نامه ای با سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری گرگان منعقد شد که بر اساس آن دوره های آموزشی پرورش گل و گیاه برای علاقمندان برگزار شد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=2951
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.