• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
12
مدیرعامل صندوق فناوری گلستان مطرح کرد؛

موفقیت ناچیز گلستان در پرورش ایده ها/ بانک ها سرمایه گذاری را جایگزین پرداخت وام کنند

  • کد خبر : 2728
  • 26 دی 1400 - 11:59
موفقیت ناچیز گلستان در پرورش ایده ها/ بانک ها سرمایه گذاری را جایگزین پرداخت وام کنند
رضایی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گلستان با بیان این که بانک ها سرمایه گذاری را جایگزین پرداخت وام کنند، گفت: در گلستان هنوز به تعداد انگشتان یک دست هم طرح و ایده نتوانستیم پرورش دهیم.

به گزارش نویاب، محمد رضایی اظهارکرد: کارخانه نوآوری و مراکز رشد مانند گلخانه عمل کرده و طرح ها و ایده ها را پرورش می‌دهند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گلستان افزود: شرکت ها در این فضاها قرار گرفته تا بسیاری از هزینه های اولیه مانند تامین اجتماعی، فضا، دارایی و مانند آن مشکلی برای آنها ایجاد نکند.

وی بیان کرد: در گلستان هنوز به تعداد انگشتان یک دست هم طرح و ایده نتوانستیم پرورش دهیم البته در مراکز رشد منابع طبیعی، علوم پزشکی و دانشگاه گلستان تیم های خوبی داریم که رشد یافته اند و دلیل آن این است که خود اساتید دانشگاه نقش منتور را دارند.

رضایی گفت: یکی از نیازهای اصلی استان منتور است و منتورینگ می تواند به شرکت‌ها کمک کند تا مسیر اصلی خود را شکل دهند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گلستان بیان کرد: فرایند سرمایه پذیری باید در استان شکل گرفته و باید منتورها آن را انجام دهند و دوره‌های آموزشی برگزار شود.

وی در خصوص اهداف سرمایه گذاری خطرپذیر هم گفت: زمانی که یک فرد ایده ای دارد و می‌خواهد آن را به محصول تبدیل کند نیازمند منابع مالی است.

رضایی بیان کرد: در لایه اول شتاب‌دهنده‌ها وجود دارند که باید منابعی را تزریق کرده و تیم را تشکیل و از آن حمایت کنند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گلستان ادامه داد: در مراکز رشد، پولی که به شرکت ها پرداخت می شود در قالب تسهیلات بوده و مبالغ آن پایین است اما شتاب دهنده ها چنین نیست و حمایت های آنها بیشتر است.

وی اضافه کرد: شتاب دهنده تا جایی می تواند این تیم را رشد دهد و بعد از آن تیم را به وی سی ها سپرده و در هر مرحله شرکت بزرگ تر می شود.

رضایی گفت: شتاب دهنده ها نقش بزرگی در شناسایی تیم ها و ایده ها و رشد آن ها دارند.

وی با تأکید بر این که سرمایه گذاری خطرپذیر لازم است، ادامه داد: در کشور ما یکی از چالش ها در این زمینه این است که شرکتی که بزرگ می شود اگر بخواهند وارد بازار سرمایه شوند محدودیت هایی دارد که برای برداشتن این بن بست، بسیار شعار داده شده و اگر عملیاتی شود بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گلستان اظهارکرد: صحبت از فروش ایده ها، دانش فنی ها و غیره بود و هیچ کدام یک از این ها عملی نشده است.

رضایی عنوان کرد: در کشورهای دیگر فضا بزرگ تر بوده و شرکت ها می‌توانند سرمایه‌های خود را واگذار کند اما در ایران در این زمینه محدودیت وجود دارد در صورتی که فضا باید به اندازه‌ای باشد که شرکت‌ها بتوانند یونیکورن شوند.

وی متذکر شد: بانک‌ها باید منابع خود را در حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر و شتابدهی نوآوری وارد کرده و صرفاً به ارائه تسهیلات نپردازند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری گلستان گفت: حجم نقدینگی بانک‌ها بالا است و اگر فرهنگ سرمایه‌گذاری در کشور جایگزین فرهنگ ارائه تسهیلات و فرهنگ کارآفرینی مولد جایگزین فرهنگ استخدام محور شود، اتفاقات خوبی می افتد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=2728
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.