• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10

لزوم استفاده از سموم باکیفیت و شناسه دارشدن زمین های کشاورزی

  • کد خبر : 2097
  • 02 دی 1400 - 18:17
لزوم استفاده از سموم باکیفیت و شناسه دارشدن زمین های کشاورزی

نائب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران از واردات سموم نامناسب برای محصولات کشاورزی انتقاد کرد و گفت: نباید از هر سمی برای پرورش محصولات کشاورزی استفاده شود.

نائب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران از واردات سموم نامناسب برای محصولات کشاورزی انتقاد کرد و گفت: نباید از هر سمی برای پرورش محصولات کشاورزی استفاده شود.

به گزارش نویاب، امیر یوسفی ضمن تاکید بر شناسایی استاندارد بازار هدف کشورها، اظهار کرد: باید صادرات محصولات کشاورزی با آگاهی از استانداردهای هر کشور انجام شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان استفاده سموم را علت برگشت محصولات صادارتی مانند فلفل رنگی، کیوی، پسته و سیب زمینی دانست و افزود: اینها نکاتی است که در بخش تولید و صادرات باید به آن توجه شود زیرا دنیا به سمت تولید سالم رفته و محصول سالم باید شرایطی داشته باشد تا در بازارهای صادراتی گواهی‌های لازم را اخذ کنند.

به گفته وی، جدا از صادرات، توجه به بذر و سموم در محصولات کشاورزی به واسطه استفاده داخلی در کشور باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

یوسفی از واردات سموم غیراستاندارد در بخش کشاورزی انتقاد کرد و گفت: برخی از این سموم در زمان تحریم وارد شده و توجهی به گواهی سلامت و استانداردهای مورد نیاز این سم‌ها نشده است.

نائب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران با بیان این نکته که نباید به واسطه تحریم هرکالای بی‌کیفیتی به کشور وارد شود، افزود: باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی باعث بروز مشکلاتی برای مصرف کننده می‌شود.

وی خواستار واردات بذر مناسب و مقاوم به کشور شد و اضافه کرد: بذری که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد باید در مقابل آفات مقاوم باشد؛ به عنوان مثال بذرها باید مقابل آب، باد و شرایط جوی هر منطقه مقاومت داشته باشد از طرفی برای بذر باکیفیت از آفت کش، کود یا نیترات کمتری استفاده می‌شود.

یوسفی خواستار برنامه ریزی در حوزه صادرات شد و افزود: در کشور متاسفانه فقط زمان افزایش تولید به صادارت توجه می‌شود در حالی که باید صادرات همواره در برنامه دولت و تولید کشاورزان باشد.

وی با بیان این نکته که صادرات در همه جای دنیا مطابق با برنامه ریزی انجام می‌شود، ادامه داد: دراین رابطه هریک از دستگاه‌ها تلاش می‌کنند تا مسئولیت را به دوش سایر ارگان‌ها بیندازند در حالی که این موضوع ملی است و باید با اتحاد و هم افزایی تمامی بخش‌ها اجرایی شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان کد شناسه در مزرعه کشاورزان ایرانی را دارای اهمیت دانست و اضافه کرد: در بازارهای صادراتی نظیر چین و روسیه مزرعه‌ها کد شناسه دارند لذا شناسایی اینکه یک محصول در چه منطقه آب و هوایی و اقلیمی پرورش یافته، کاملاً امکان‌پذیر است.

یوسفی وجود اراضی خرده مالکی در کشور را یکی از مشکلات این بخش برشمرد و افزود: متاسفانه مزارع عمده کشاورزی در کشور بسیار محدود بوده و بر همین اساس شناسه دار شدن زمین‌های کشاورزی زمان بر است.

نائب رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران با تاکید بر اینکه کشور باید از این سبک سنتی خارج شود، گفت: فرهنگ‌سازی و آماده‌سازی امکانات مورد نیاز برای تداوم حضور در بازارهای جهانی بسیار ضروری است.

یوسفی در خاتمه خاطرنشان کرد: نمی‌توان صادرات را فقط به کشورهای همسایه محدود کرد براین اساس تولید در راستای استاندارد جهانی یک الزام به شمار می‌رود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=2097
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.